دلیل سایش دندانی

به گزارش وبلاگ محتوا، سایش های دندانی به علت تغییر رژیم غذایی و زندگی پر استرس امروزی به یکی از چالش های بزرگ جوامع مبدل شده است که به طور خلاصه می توان آن را به این ترتیب تقسیم بندی کرد:

دلیل سایش دندانی

نویسنده:دکتر کسری طبری*

سایش های دندانی به دلیل تغییر رژیم غذایی و زندگی پر استرس امروزی به یکی از چالش های بزرگ جوامع مبدل شده است که به طور خلاصه می توان آن را به این ترتیب تقسیم بندی کرد:

سایش شیمیایی، از دست رفتن ساختمان های سطحی دندان به واسطه قرار گرفتن در معرض غذاهای اسیدی است. با اینکه عوامل شیمیایی عامل غالب بروز این ضایعات هستند اما معین شده که مسواک زدن هم در این خصوص موثر است. بنابراین در حالت کلی این فرایند به وسیله عملکرد شیمیایی- مکانیکی باعث از بین رفتن نسوج دندان می گردد. سایش های شیمیایی، ضایعات مسطح یا مقعری روی سطح دندان ها ایجاد می نمایند که بدون زاویه و گرد هستند. این عارضه بیشتر در افرادی بروز می نماید که از مرکبات و نوشابه های گازدار به اندازه زیاد استفاده می نمایند. این افراد لیموترش را با دندان های پیشین خود می مکند یا نوشابه های گازدار را که غالبا حاوی اسیدهایی نظیر اسیدفسفریک هستند با فشار از لابه لای دندان های خود عبور می دهند.

یکی از عواملی که خیلی شایع نیست پرخوری به دلیل بیماری های روانی است. در بولیمیا، عوامل اسیدی با منشأ درونی موجب سایش عمومی روی تمام سطوح می گردد که تظاهر آن روی سطح داخلی دندان های قدامی بالا شاخصتر است. بولیمیا نوعی اختلال روانی است که فرد پس از پرخوری مفرط، محتویات معده را بالا می آورد و اسیدیته آن سطح دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

سایش ناشی از اجسام خارجی (سایش مکانیکی)، نتیجه نیروهای ساینده مستقیم بین دندان ها و اجسام خارجی یا در اثر نیروهای سایشی بین دندان های در حال تماس در حضور ماده ای ساینده بین آنهاست. مثال شاخص آن سایش ناشی از مسواک است که معمولا به صورت بریدگی کوه مانندی در ناحیه لثه ای سطح بیرونی دندان ها دیده می گردد. سایش ناشی از تماس دندان ها با یکدیگر، سایش مکانیکی بافت های دندانی است که به واسطه حرکات طبیعی یا غیر طبیعی فک پایین ایجاد می گردد. ترمیم این ضایعات به منظور کاستن از سرعت سایش لازم به نظر می رسد. این لبه های تیز ممکن است سبب گاز گرفتن گونه یا زبان گردد. گرد کردن لبه های مینایی، مشکل را حل نمی نماید اما راحتی فرد را افزایش می دهد. در صورتی که این ضایعات فراگیر باشد ممکن است ناشی از عاداتی نظیر ساییدن دندان ها روی هم یا دندان قروچه باشد که دلیل آن استرس است. در این موارد برترین درمان برای جلوگیری از سایش های بیش از حد دندان ها کاهش استرس هاست. در مراحل بعدی می توان به یاری محافظ های دهانی که به وسیله دندان پزشک ساخته می گردد، محافظت بیشتری از دندان ها به عمل آورد. سایش با منشأ ناشناخته، بر خلاف سایش شیمیایی، نقایص زاویه داری در طوق دندان ها ایجاد می نماید. این سایش ها همراه با ساییدگی های سطح دندان ها هستند. در این نوع سایش، نیروهای جونده سنگین موجب خمش دندان می گردد و یک فشار کششی در سمت مقابل خمش ایجاد می نمایند

پی نوشت ها:

* استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع مقاله: هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "دلیل سایش دندانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل سایش دندانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید