شمشیر تیز ترامپ

به گزارش وبلاگ محتوا، هم زمان با نشست اعضای سازمان جهانی بهداشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده بار دیگر شمشیرش را علیه سازمان بهداشت جهانی از رو بست و تهدید کرد یا این سازمان تغییراتی اساسی ایجاد می نماید، یا اینکه آمریکا سهم خود از بودجه این سازمان را به طور دائمی قطع و در عضویتش هم تجدیدنظر می نماید.

شمشیر تیز ترامپ

به گزارش وبلاگ محتوا به نقل از شرق، رئیس جمهوری آمریکا نامه چهارصفحه ای خود خطاب به تدروس گبریسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی را به طورکامل در توییترش منتشر نموده است. دولت او که در داخل به خاطر روبروه با ویروس کرونا با انتقادهای زیادی روبرو است، همچنان بر این باور است که بعضی از مسائل کنونی در آمریکا به خاطر توصیه ها و عملکرد بد سازمان بهداشت جهانی به وجود آمده است.

ترامپ که دعوت به سخنرانی در نشست مجازی سازمان بهداشت جهانی را قبول ننموده، روز دوشنبه نیز به وبلاگ محتوا در نشست سازمان جهانی گفته بود که این سازمان عروسک دست چین است. زیباتر اگر بخواهم بیان کنم: آنها هم راستا با چین هستند.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، اگر او ممنوعیت های مسافرتی با چین وضع نمی کرد، شمار بیشتری از شهروندان کشورش جان خود را از دست می دادند؛ درحالی که سازمان جهانی بهداشت با این ممنوعیت ها مخالف بود.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت هم زمان با شیوع ویروس کرونا گفته بود این نهاد مخالف بستن مرزها برای مدت طولانی است؛ چراکه سبب می گردد مبتلایان احتمالی بدون حساب وکتاب و بدون آنکه رؤیت شوند بین کشورها رفت وآمد نمایند و این خود به شیوع بیماری بیفزاید. این سازمان پیش تر اتهام های رئیس جمهوری ایالات متحده را رد نموده بود. البته پیشنهاد روز دوشنبه استرالیا برای انجام تحقیقات درباره همه گیری کرونا و ارزیابی عملکرد سازمان جهانی بهداشت در این بحران، با حمایت بیش از 120 کشور روبه رو شده است.

در دیگر سو، شی جینپینگ رئیس جمهوری چین گفته حکومتش از تحقیقات بین المللی درباره کرونا و عملکرد جهانی در مقابله با آن حمایت می نماید اما این تحقیقات باید پس از کنترل بیماری انجام گردد.

او همچنین وعده داده است که دو میلیارد دلار برای مقابله با کووید19 در دو سال پیش رو به مجمع بهداشت جهانی اختصاص دهد. این سخنان البته دقیقا خلاف گفته های رئیس جمهوری آمریکاست که گفته این نهاد توصیه های بد زیادی به ما کرد. بدون شک این لفاظی های تندوتیز بر روابط آمریکا-چین تأثیرات چشمگیری خواهد داشت و همین موضوع می تواند تأثیر مخربی روی اقتصاد جهانی و همکاری چندجانبه گذاشته و درعین حال، خطرات کوچک اما روبه رشد جنگ سرد جدیدی را تقویت کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "شمشیر تیز ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمشیر تیز ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید