چین: آمریکا درباره تایوان، بهای غیرقابل تحمل خواهد داد

به گزارش وبلاگ محتوا، وانگ یی وزیر خارجه چین هشدار داد که حمایت از جدایی طلبان در تایوان، بهای غیرقابل تحملی را برای ایالات متحده در پی خواهد داشت.

چین: آمریکا درباره تایوان، بهای غیرقابل تحمل خواهد داد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ محتوا، در ادامه هشدارهای پکن درباره مواضع واشنگتن در قبال تایوان، دیپلمات ارشد چین در یک مصاحبه به مناسبت انتها سال 2021 میلادی در این باره صحبت کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین به شبکه تلویزیونی سی سی تی وی و روزنامه شینهوا درباره عواقب حمایت آمریکا از جدایی طلبان تایوانی بشدت هشدار داد.

این مقام ارشد پکن گفت: تنها یک چین در دنیا وجود دارد و تایوان بخشی از چین است. این، واقعیتی تاریخی و حقوقی و غیرقابل انکار است.

به گفته وزیر خارجه چین، اگرچه تضاد سیاسی بین دو طرف تنگه تایوان در نتیجه جنگ داخلی چندین سال قبل وجود دارد (اما) حاکمیت و تمامیت ارضی چین هرگز قطع نشده و نخواهد شد. این شرایط موجود واقعی مساله تایوان و بعلاوه جوهر اجماع سال 1992 است که منعکس کننده اصل چین واحد است و بنابراین پایه و اساس توسعه صلح آمیز روابط بین تنگه (روابط بین دولت مرکزی چین و تایوان) را تشکیل می دهد.

وانگ یی سپس به مواضع حزب حاکم تایوان و مواضع ضد چینی آن اشاره نمود و گفت: با این حال، مقام های حزب پیشروی دموکرات برای تضعیف این شرایط موجود و اساس کوشش نموده اند. آنها مسئول تنش های فعلی در تنگه تایوان هستند.

این مقام ارشد پکن به مواضع واشنگتن در قبال تایوان و تعهد اسمی آمریکا به چین در قبال سیاست چین واحد اشاره نمود؛ سیاستی که آمریکا از سال 1979 خود را به آن متعهد خوانده است.

وزیر خارجه چین گفت: ایالات متحده از تعهد خود در هنگام برقراری روابط دیپلماتیک با چین، چشم پوشی نموده و به حمایت از نیروهای استقلال طلب تایوان و کوشش برای تحریف و تهی کردن اصل چین واحد بازگشته است. این امر تایوان را در شرایط بسیار مخاطره آمیزی قرار می دهد و بهای غیرقابل تحملی را برای خود ایالات متحده به همراه خواهد داشت.

وی اضافه نمود: اتحاد مجدد چین (اتحاد چین و تایوان) یک فرایند غیرقابل توقف است. کوشش ها برای کسب استقلال تایوان ناگزیر به شکست منجر خواهد شد. برای تایوان راهی جز اتحاد مجدد با سرزمین اصلی وجود ندارد. این یک فرایند اجتناب ناپذیر تاریخ و تنها نتیجه عملی و منطقی است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست چین واحد ارزیابی می نماید. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و یاری نظامی به تایوان عملا در راستا حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض نموده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی شناسند.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن، سیاست های دولت ترامپ را در قبال چین در پیش گرفته است و اخیراً نیز بایدن لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "چین: آمریکا درباره تایوان، بهای غیرقابل تحمل خواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: آمریکا درباره تایوان، بهای غیرقابل تحمل خواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید