اندیشکده، کرونا و طرح های آمریکا برای روایت ضدچینی در قالب ابتکارات قانونی

به گزارش وبلاگ محتوا، اندیشکدهِ روسی با انتشار مقاله ای درباره فرایند دعاوی دادگاه های آمریکایی علیه پکن می نویسد که این اقدامات بیانگر کوشش واشنگتن برای تکمیل پازل ضدچینی در سازوکارهای قضایی است.

اندیشکده، کرونا و طرح های آمریکا برای روایت ضدچینی در قالب ابتکارات قانونی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ محتوا، اندیشکدهِ شورای امور بین الملل روسیه (ریاک) در مقاله ای به قلم سرگئی آندریف، با آنالیز دعاوی دادگاه های آمریکا علیه چین، آن را نوعی ایجاد انگیزه توسط واشنگتن برای گسترش ابتکارات به ظاهر قانونی علیه پکن و فشار بیشتر بر این کشور می داند.

آندریف در این مقاله می نویسد: در شرایط کنونی ایالات متحده آمریکا بر روی مقصر شیوع ویروس کرونا تمرکز نموده است. شیوع کووید-19 در آمریکا با دو فرضیه روبرو است، بعضی عدم همکاری بین المللی و عدم موفقیت سیستم های بهداشت ملی را مقصر می دانند، در حالی که بعضی دیگر چین را به عنوان کشوری که کووید-19 از آن شروع شده، سرزنش می نمایند.

در این گزارش آمده است: در 12 مارس 2020، دادگاه منطقه جنوبی فلوریدا (ایالات متحده آمریکا)، علیه چین و سه وزارت خانه این کشور، همچنین دولت استان هوبئی و شهر ووهان تشکیل پرونده قضایی داد. این دعاوی مربوط به پنهان کردن اطلاعات در خصوص شیوع ویروس، تاخیر در هشدار جامعه بین المللی و عدم روشنگری خطر و تعداد قربانیان کووید-19 است که منجر به تلفات و پیامدهای منفی مالی شد (بر اساس ادعای دادگاه آمریکایی).

تبلیغات ایالات متحده آمریکا برای طرح دعاوی علیه چین در دادگاه بین المللی کیفری

نویسنده با اشاره به کوشش واشنگتن برای همراه کردن متحدان خود علیه چین، ادامه می دهد: در 17 مارس 2020 دادخواستی مشابه علیه چین در دادگاه منطقه شمالی تگزاس صادر شد. در این دادخواست، چین علاوه بر پنهان کردن اطلاعات، به ایجاد سلاح غیرقانونی بیولوژیکی نیز متهم شد. این دادخواست بر اساس برآورد سازمان دیدبان آزادی (Freedom watch) وابسته به محافظه کاران جمهوری خواه تنظیم شده بود که میزان خسارت را 20 تریلیون دلار تخمین زده است. این دادستان های آمریکایی انتظار دارند که طرح دعاوی علیه چین به سطح بین المللی برسد تا واشنگتن متحدان خود مانند انگلیس، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن را به ایفای نقش در دادگاه بین المللی کیفری فرا بخواند.

استثنائاتی در مصونیت های قضایی؛ چینی ها تعقیب می شوند

وی اضافه می نماید: در 6 آوریل، دو شرکت مربوط به املاک و مستغلات در کالیفرنیا، همچنین تعدادی از شرکت های کوچک دادخواستی را علیه چین به دادگاه منطقه مرکزی کالیفرنیا ارائه دادند. در این دادخواست تقاضا شده تا استثنائاتی در قانون مصونیت حاکمیت خارجی (FSIA) اعمال گردد. شاکی ها ادعا می نمایند که آنها به نمایندگی از 32 میلیون شاغل در کسب وکارهای کوچکِ آمریکا اقدام به طرح دعوی نمودند و میزان خسارت وارده 8 تریلیون دلار است.

آندریف با نقل بخشی از گزارش اندیشکدهِ انگلیسی به نام انجمن هنری جکسون درباره جبران خسارت ویروس کرونا، می نویسد: در این گزارش چین متهم به پنهان کردن واقعیت انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر، پنهان کردن عمدی در خصوص تعداد موارد اولیه ابتلا به بیماری، استفاده دیرهنگام از استانداردهای قرنطینه و بومی سازی کانون های همه گیر شد. به گفته این مرکز، میزان خسارت وارده بر کشورهای گروه 7، بیش از 4 تریلیون دلار بوده است. نویسندگان این گزارش تاکید نموده اند که راستا جبران خسارت به وسیله سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری، سازمان جهانی تجارت و تجدیدنظر در معاهدات سرمایه گذاری دو جانبه می گذرد.

روش قضاییِ بدون اهداف قانونی برای اتهامات علیه چین

کارشناس ریاک با توجه به دعاوی دادگاه میسوری آمریکا، نوشت: اریک اشمیت، دادستان کل میسوری نیز دادخواستی مشابه علیه مقامات چین در ناحیه شرقی این ایالت تشکیل داد. چین و حزب کمونیست آن، تعدادی از وزارت خانه ها و ادارات، دولت منطقه ای هوبئی و ووهان، آموزشگاه علوم چین و مؤسسه ویروس شناسی در ووهان، همگی در این دادخواست مورد اتهام قرار گرفتند. پکن همه این ادعاها را رد نموده و خواهان انتها دادن به چنین اقداماتی شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین، دادخواست میسوری را پوچ و بدون مبنای قانونی و واقعی می خواند و سایر نهادهای چین نیز این ادعاها را با قاطعیت رد می نمایند.

آندریف در انتها نتیجه گیری نموده است: در زمینه پیشبرد رقابت انتخاباتی، لفاظی ضدچینی شدت می یابد. همانطور که گفته شد، آنها چین را به ارائه اطلاعات نادرست و پنهان کاری متهم می نمایند. مخالفان دموکراتیک آنها نیز به دونالد ترامپ حمله می نمایند، زیرا به عقیده آنها رئیس جمهور آمریکا خیلی دیر به مقابله با کرونا واکنش نشان داده است. طرح دعاوی قضایی در دادگاه های آمریکایی علیه پکن، انگیزه لازم برای ابتکارهای قانونی جهت اعمال تحریم ها علیه چین و توقیف احتمالی دارایی های این کشور در ایالات متحده را ایجاد نموده است. احتمال تصویب این قوانین هنوز معلوم نیست، اما هدف آنها دستیابی به تصویب و پذیرش این قوانین نیست، بلکه چگونگی گسترش روایت ضدچینی در سطح های مختلف برای دولت جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا اهمیت دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اندیشکده، کرونا و طرح های آمریکا برای روایت ضدچینی در قالب ابتکارات قانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، کرونا و طرح های آمریکا برای روایت ضدچینی در قالب ابتکارات قانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید