احساس خستگی پس از خوردن قند

به گزارش وبلاگ محتوا، داشتن احساس خستگی بعد از خوردن قند می تواند علامتی هشدار دهنده از وجود ناهنجاری های بسیاری در بدن باشد. این مقاله در این خصوص اطلاعات بیشتری را در اختیارتان خواهد گذاشت...

احساس خستگی پس از خوردن قند

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

داشتن احساس خستگی بعد از خوردن قند می تواند علامتی هشدار دهنده از وجود ناهنجاری های بسیاری در بدن باشد. این مقاله در این خصوص اطلاعات بیشتری را در اختیارتان خواهد گذاشت...

هر چند مصرف قند عموماً به اسم افزایش دهنده فوری انرژی بدن در نظر گرفته می شود، اغلب، افراد از احساس خستگی پس از خوردن نان، قند، شیرینی جات، و شکلات شکایت دارند. برخی افراد بعلاوه از احساس بی حالی و خواب آلودگی پس از صرف ناهار و دسر شاکی می باشند. بسیاری از افرداد درست پس از خوردن هرچیزی که حاوی قند باشد، احتیاج مبرمی به یک چرت خوابیدن دارند.

خوب، بایستی گفت که بیش از یک دلیل می تواند پشت این احساس خستگی پس از خوردن قند وجود داشته باشد. خوردن وعده غذایی سنگینی که حاوی مقدار قابل توجهی نشاسته و قند باشد، می تواند موجب خستگی شود. اگر این حالت هر از چند وقتی اتفاق می افتد، احتیاجی به نگرانی نیست. با این حال، چنانچه این شرایط تبدیل به عادت شد، آنگاه ممکن است جای نگرانی داشته و لازم باشد به آن رسیدگی شود.

علل خستگی بعد از خوردن قند

متابولیسم افزایش یافته

در بیشتر مواقع، داشتن احساس خستگی بعد از خوردن قند، پاستا (ماکارونی) و شیرینی پس از مدتی و بدون مصرف دارویی خاص درمان می شود. اما دلایل احتمالی پشت این شرایط چه می تواند باشد؟ مقدار بالای قند در واقع احساس افزایش انرژی به بدن بخشیده، که در نهایت باعث افزایش مقدار متابولیسم و یا سوخت و ساز بدن می شود. با این حال، به محض آن که قند سوخته شود، فرد ممکن است احساس خستگی، بی رمقی و خواب آلودگی کند.

انسولین افزایش یافته

پس از آنکه فردی مواد غذایی غنی از قند مصرف کند، سطح قند خون شروع به افزایش می یابد. این امر منجر به تحریک پانکراس یا لوز المعده جهت فراوری مقدار بیشتری انسولینی می شود که به جریان خون وارد می شود. مقدار بالای انسولین، پروتئین مسدود کننده ای بنام تریپتوفان (یک اسید آمینه) را در بدن بوجود می آورد. این تریپتوفان به سوی مغز انتقال یافته و به فراوری ماده ای شیمیایی بنام سروتونین یاری می نماید. سروتونین در واقع یک انتقال دهنده عصبی است که چرخه خواب یا بیداری را تحت کنترل قرار می دهد. فراوری سروتونین باعث احساس بی حالی و خستگی شدید بعد از خوردن شیرینی می شود.

حساسیت قندی

ضعف بعد از خوردن قند و مقدار زیادی کربوهیدرات می تواند به حساسیت شکری یا قندی نسبت داده شود. حساسیت قندی در واقع به دلیل کاهش یا پایین آمدن سطوح سروتونین و بتا اندروفین که آن هم یک انتقال دهنده عصبی است، رخ می دهد. سطوح پایین هر دو انتقال دهنده عصبی می تواند موجب سردرگمی و به خصوص خستگی پس از صرف ناهار شود. ضعف بعد از مصرف قند بعلاوه به افت قند اشاره دارد. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که افزایش در سطوح گلوکز خون موجب تحریک ترشح انسولین شده و این به نوبه خود جذب سریع گلوکز به وسیله بافتها را شروع می نماید. این کار با انباشته کردن آن به اسم گلیکوژن و یا استفاده از آن برای فراوری انرژی انجام می شود. این امر منجر به افت قند خون شده، در نتیجه موجب احساس خستگی می شود. عواملی چون ناکافی بودن مواد مغذی، رژیم غذایی نامناسب و ناتوانی بدن جهت پردازش مواد مغذی از غذای خورده شده می تواند به خستگی بیش از حد دامن زند.

پیش دیابت، دیابت و عفونت

یکی از دلایل احساس خستگی می تواند به دلیل آن باشد که شما در مرحله پیش دیابت قرار دارید. این مرحله ای است که در آن سطح قند خون فرد بالاتر از حد طبیعی است، اما نه به مقدار ای که واجد شرایط برای دیابت نوع 2 باشد. بزرگترین دلیل داشتن احساس مداوم خستگی شدید پس از خوردن نشاسته، قند و کربوهیدرات، می تواند احتمال ابتلا به دیابت باشد. آنالیز برای علائم اولیه دیابت و درخواست یاری پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است. آلرژی یا عفونت های خفیف تا شدیدی مانند کاندیدا هم می تواند مسئول احساس خستگی در شما باشند. بعلاوه می تواند موجب هوس به خوردن نشاسته و قند حتی زمانی که معده پر است، شود.

راه کارهایی که بایستی اتخاذ شوند

یک برنامه ورزشی مناسب را دنبال کنید

مصرف قند یا مواد غذایی نشاسته ای را تحت کنترل در آورید

مطمئن شوید که خواب کافی و با کیفیتی در شب داشته باشید

در فعالیت های از بین برنده استرس جهت خلاص شدن از این فشار روحی شرکت کنید.

چنانچه مشکل برای مدتی طولانی ادامه داشت، با یک پزشک مشورت نمایید.

همانطور که پیش از این اسم شد، احساس خستگی بعد از خوردن مواد غذایی حاوی قند، امری جدی نبوده، اما چنانچه به طور مرتب اتفاق افتد، مراجعه به پزشک در اولویت قرار گرفته است.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "احساس خستگی پس از خوردن قند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احساس خستگی پس از خوردن قند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید