کشورهای در حال توسعه باید به دنبال سازوکارهای جدیدی برای تعاملات علمی و بین المللی در دوران پساکرونا باشند

به گزارش وبلاگ محتوا، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: کشورهای در حال توسعه باید به دنبال سازوکارهای جدیدی برای تعاملات علمی و بین المللی در دوران پسا کرونا باشند.

کشورهای در حال توسعه باید به دنبال سازوکارهای جدیدی برای تعاملات علمی و بین المللی در دوران پساکرونا باشند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ محتوا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی در چهارمین جلسه کارگروه آئین نامه اجرائی بند (الف) ماده 64 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور که با موضوع تشکیل شعب مشترک دانشگاهی در سالن شهید مفتح این وزارتخانه برگزار گردید، گفت: کشورهای در حال توسعه باید به دنبال سازوکارهای جدیدی برای تعاملات علمی و بین المللی در دوران پسا کرونا باشند.

سالار آملی در این جلسه، با تاکید بر پیچیدگی تعاملات بین المللی با توجه به تحولات پرشتاب عصر کرونا گفت: مسلماً کرونا بازتاب های منفی گسترده ای بر تبادلات علم و فناوری کشورهای شمال و جنوب خواهد داشت و شکاف این گونه کشورها را در حوزه علم و فناوری و تبادلات علمی گسترش خواهد داد و کشورهای در حال توسعه باید به دنبال سازوکارهای جدیدی برای تعاملات علمی و بین المللی در دوران پسا کرونا باشند تا شکاف علمی کشور خود با کشورهای پیشرفته را کاهش دهند بر این اساس نقش کارگروه در تسهیل گری فعالیت های علمی و بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مهم تر جلوه می نماید.

در ادامه دو نمونه از تسهیل گری فعالیت های علمی و بین المللی که توسط وزارت علوم اجرا شده است، از جمله تهیه و تصویب آئین نامه اعضای هیئت علمی وابسته در شورای معاونان وزارت علوم و مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص ورود و خروج دانشجویان خارجی تشریح شد.

در بخش دوم این جلسه، گزارش پایش آئین نامه اجرائی بند الف ماده 64 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در جلسه مطرح شد و مورد بحث و گفتگو اعضا نهاده شد ونمایندگان نهادها بر آمادگی دستگاه خود جهت همکاری در زمینه تسهیل گری فعالیت های بین المللی تاکید کردند.

پس از آن فرآیند همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه تسهیلگری پرداخت حق الزحمه محققان خارجی و پسادکتری که منجر به انعقاد یک تفاهم نامه مشترک شده است، به عنوان یک نمونه پیروز از تسهیل گری در چارچوب اجرای وظایف کار گروه مطرح شد.

سرمایه گذاری مشترک علمی توسط دانشگاه های داخلی و خارجی و آنالیز شیوه های جدید و مدل های خلاق تعاملات علمی و بین المللی با توجه به شرایط تحریمی و کرونا توسط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، استفاده بیشتر از ظرفیت های فضای مجازی در تعاملات علمی و بین المللی، چالش های ارزی دانشگاه ها در ارتباط با تهیه منابع علمی، سمینارها و فرصت مطالعاتی و کرسی های زبان فارسی در خارج از کشور و تقویت همکاری و هماهنگی بین دستگاهی در اجرای آئین نامه، از دیگر نکاتی بود که مورد گفت وگو و گفتگو اعضا نهاده شد.

لازم به ذکر است در این جلسه نمایندگانی از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور خارجه، وزارت امور مالی و دارائی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بانک مرکزی، دانشگاه تهران و دفتر گسترش آموزش عالی نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "کشورهای در حال توسعه باید به دنبال سازوکارهای جدیدی برای تعاملات علمی و بین المللی در دوران پساکرونا باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای در حال توسعه باید به دنبال سازوکارهای جدیدی برای تعاملات علمی و بین المللی در دوران پساکرونا باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید