پتاسیم در بدن چه می نماید؟ از سلامت قلب تا استخوان!

به گزارش وبلاگ محتوا، اهمیت پتاسیم بسیار دست کم گرفته می گردد. پتاسیم یک ماده معدنی مهم و بسیار مفید برای بدن است که به عنوان یک مادهٔ الکترولیت شناخته می گردد زیرا در آب تا حدود زیادی واکنش پذیر است. هنگامی که در آب حل می گردد، یون هایی با بار مثبت فراوری می نمایند.

پتاسیم در بدن چه می نماید؟ از سلامت قلب تا استخوان!

این خاصیت خاص به آن اجازه می دهد تا الکتریسیته را راهنمایی کند، که برای بسیاری از فرآیندهای بدن بسیار مهم است.

جالب اینجاست بدانید که مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم دارای بسیاری از خواص عالی برای سلامتی شما است. مصرف این مادهٔ معدنی خاص می تواند باعث پایین آمدن فشار خون و احتباس آب (جمع شدن آب در برخی اندام و قسمت های بدن) گردد و تا حدودی به محافظت شما در برابر سکته مغزی و جلوگیری از پوکی استخوان و بوجود آمدن سنگ کلیه، یاری کند.

در این مقاله خاصیت های مهم پتاسیم و کارنمودهای مهمی که این ماده برای سلامتی شما انجام می دهد آورده شده است.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین D در بدن را بشناسید

پتاسیم چیست؟

پتاسیم سومین ماده معدنی فراوان در بدن شما است. به بدن یاری می نماید تا مقدار مایعات را درون خود تنظیم کند، پیام های عصبی را ارسال کند و به منقبض شدن عضلات یاری فراوان می نماید.

تقریباً 98٪ پتاسیم بدن شما در سلول های شما قرار گرفته است. از این مقدار 80 ٪ در سلول های عضلانی شما وجود دارد، در حالیکه 20٪ دیگر در استخوان ها، کبد و گلبول های قرمز خون شما وجود دارند.

هنگامی که این مادهٔ معدنی مهم داخل بدن شما شد، به عنوان یک الکترولیت عمل می نماید.

جالب است بدانید که وقتی پتاسیم در آب قرار بگیرد به یون های مثبت و منفی تقسیم می گردد که این یون ها قابلیت و توانایی راهنمایی الکتریسیته دارند. یون های پتاسیم بار مثبت دارند.

بدن شما از این الکتریسیته برای تنظیم کردن و مدیریت انواع مختلفی از عملنمودهای مهم استفاده می نماید. برخی از این فرایندها و عملنمودها شامل تنظیم تعادل مایعات در بدن، راهنمایی سیگنال ها و پیام های عصبی داخل بدن و یاری به منقبض شدن عضلات می گردد.

بنابراین مقدار کم یا زیاد الکترولیت در بدن می تواند بر بسیاری از کارنمودهای مهم بدن تأثیر بگذارد.

خلاصه: پتاسیم یک ماده معدنی مهم است که به عنوان یک الکترولیت و رسانای جریان الکتریسیته عمل می نماید. این مادهٔ معدنی در بدن به تنظیم تعادل مایعات، انتقال پیام های عصبی و انقباض عضلات یاری می نماید.

پتاسیم به تعادل مایعات بدن یاری می نماید

می دانیم که تقریباً 60 ٪ بدن از آب تشکیل شده است.

40 ٪ از این آب در داخل سلول های شما در ماده ای به نام مایعات درون سلول (ICF) قرار گرفته است.

بقیهٔ این آب داخل بدن در خارج از سلول های شما در قسمت هایی مانند خون، مایع نخاعی و بین سلول ها قرار گرفته است. به این مایعات، مایع بیرون سلولی (ECF) گفته می گردد.

جالب اینجاست که مقدار آب موجود در مایعات درون سلولی یا ICF و مایعات بیرون سلولی یا ECF تحت تأثیر غلظت الکترولیت های موجود در آن ها، به ویژه پتاسیم و سدیم است.

پتاسیم الکترولیت اصلی در مایعات درون سلولی یا ICF است و مقدار آب درون سلول ها را معین می نماید. در مقابل، سدیم الکترولیت اصلی مایعات بیرون سلولی یا ECF است و مقدار آب خارج از سلول را معین می نماید.

به نسبت مقدار الکترولیت ها نسبت به مقدار مایعات، اسمولالیته گفته می گردد. در شرایط طبیعی، اسمولالیته در داخل و خارج از سلول های بدن شما یکسان است.

به عبارت ساده تر، یک تعادل مساوی بین الکترولیت در خارج و داخل سلول های شما وجود دارد.

با این حال، هنگامی که اسمولالیته نابرابر است، آب از سمتی با الکترولیت های کمتر به سمتی که الکترولیت های بیشتری دارد حرکت می نماید تا غلظت الکترولیت ها را در هردو سمت درون و بیرون سلول مساوی کند.

این قضیه ممکن است باعث گردد که سلول ها در حین حرکت و خارج شدن آب از داخل آن ها به بیرون، کوچک شوند، یا با وارد شدن مقداری آب از بیرون به داخل آن ها متورم و متلاشی شوند.

به همین خاطر مهم است که حتماً از الکترولیت های مناسبی مانند پتاسیم در بدن بهره ببرید.

حفظ تعادل مناسب مایعات برای سلامتی مطلوب بسیار مهم است. اگر متعادل کردن مایعات در بدن و سلول ها به خوبی انجام نگردد، این قضیه می تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن کم آبی در بدن گردد که به نوبهٔ خود بر قلب و کلیه ها اثر می گذارد.

مصرف یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و رساندن آب کافی به بدن می تواند به حفظ تعادل مناسب مایعات در بدن یاری کند.

خلاصه: تعادل مایعات به شدت به نوع و مقدار الکترولیت های موجود در بدن به خصوص پتاسیم و سدیم وابسته است. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند تا حدود زیادی به شما در حفظ تعادل مناسب مایعات در بدن شما یاری می نماید.

پتاسیم برای سیستم عصبی مهم است

می دانیم که یکی از وظایف اصلی سیستم عصبی در بدن شما انتقال پیام های عصبی بین مغز، اعضا و قسمت های مختلف بدن است.

این پیام ها به صورت سیگنال های عصبی در بدن منتقل می شوند و به تنظیم انقباض های عضلات بدن، ضربان قلب، واکنش های عصبی و بسیاری از عملنمودهای دیگر بدن، یاری می نمایند. جالب است بدانید، سیگنال های عصبی بوسیلهٔ یون های سدیم در حال حرکت به داخل سلول ها و یون های پتاسیم که از سلول خارج می شوند، فراوری می شوند.

حرکت یون ها باعث تغییر ولتاژ سلول ها می گردد، که این قضیه یک ضربان عصبی را فعال می نماید.

متأسفانه، کم شدن مقدار پتاسیم خون می تواند بر توانایی بدن در فراوری یک پیام عصبی تأثیر منفی بگذارد.

دریافت مقدار کافی پتاسیم از رژیم غذایی می تواند به شما در حفظ عملکرد سالم سیستم عصبی یاری کند.

خلاصه: این ماده معدنی مهم در فعال کردن سیگنال ها و پیام های عصبی در کل سیستم عصبی شما نقش اساسی دارد. تکانه های عصبی به تنظیم انقباض های عضلات، تنظیم کردن ضربان قلب و پاسخ های عصبی بدن و بسیاری از فرآیندهای دیگر یاری می نمایند.

پتاسیم به تنظیم انقباض های عضله ها و قلب یاری می نماید

سیستم عصبی بدن شما به تنظیم انقباض های عضلات بدن شما، یاری می نماید. اما، تغییر مقدار پتاسیم خون می تواند بر روی پیام های داخلی در سیستم عصبی تأثیر منفی بگذارد و تا حدودی باعث ضعیف شدن انقباض ها و حرکات عضلانی گردد.

اگر مقدار این مادهٔ معدنی در خون پایین تر از حالت طبیعی باشد و یا بالاتر از این مقدار باشد، هر دوی این حالت ها می تواند باعث تغییر ولتاژ سلول های عصبی شوند که این قضیه بر سیستم عصبی تأثیر منفی می گذارد.

این ماده معدنی برای حفظ سلامت قلب شما هم تا حدود زیادی مهم است، زیرا حرکت آن به داخل و خارج از سلول ها به حفظ ضربان قلب منظم شما یاری می نماید.

هنگامی که مقدار این مادهٔ معدنی در خون خیلی زیاد باشد می تواند تا حدودی باعث گشاد و سست شدن قلب شما گردد. این می تواند انقباضات آن را تضعیف نموده و ضربان قلب غیرطبیعی ایجاد کند.

به همین ترتیب، مقدار بیش از مقدار پایین پتاسیم در خون هم می تواند تنظیم ضربان قلب را تا حدود زیادی تغییر دهد.

هنگامی که قلب به درستی ضربان نمی نماید، نمی تواند به طور موثری خون را به مغز پمپاژ کند، و یا بعلاوه به دیگر اندام ها و ماهیچه ها برساند.

در برخی موارد، آریتمی قلب یا همان ضربان قلب نامنظم می تواند کشنده هم باشد و حتی می تواند باعث مرگ ناگهانی گردد.

خلاصه: مقدار پتاسیم در بدن شما تأثیر بسیاری بر روی انقباض های عضلات بدن دارد. تغییر این مقدار پتاسیم می تواند تا حدودی باعث ضعف عضلات گردد و بعلاوه قادر است باعث بوجود آمدن بیماری آریتیمی قلبی یا همان ضربان قلب نامنظم گردد.

فواید پتاسیم

مصرف یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند بسیاری از فواید فراوانی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

پتاسیم به پایین آمدن فشار خون یاری می نماید

نتایج تحقیق های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که تقربیا از هر سه نفر آمریکایی یک نفر مبتلا به بیماری فشار خون بالا است.

در اینجا باید توجه داشته باشید که بیماری فشار خون بالا یکی از عامل های خطرناک برای بیماری های قلبی است که می گردد گفت اصلی ترین دلیل مرگ در سراسر دنیا است.

رژیم غذایی سرشار از پتاسیم به بدن یاری می نماید که با دفع کردن سدیم اضافی در بدن، فشار خون تا حدودی پایین بیاید.

مقدار بیش از مقدارٔ سدیم در بدن می تواند باعث بالا رفتن فشار خون گردد، به ویژه برای افرادی که فشار خون آن ها در حال حاضر زیاد است.

تجزیه و تحلیل ها و آنالیز های صورت گرفته از 33 مطالعه نشان داد که وقتی افراد دارای فشار خون بالا، مقدار مصرف پتاسیم را افزایش می دهند، حد بالای فشار خون (فشار سیستولیک) آن ها 3.49 میلی متر جیوه کم تر می یابد، و همین طور که حد پایین فشار خون (فشار دیاستولیک) آن ها 1.96 میلی متر جیوه پایین می آید.

در یک مطالعه دیگر بر روی تعداد 1،285 شرکت نماینده در سنین مختلف از 25 سال تا 64 سال انجام گرفت، دانشمندان متوجه شدند که افرادی که بیشترین مقدار پتاسیم را در رژیم غذایی روزانهٔ خود دارند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار پتاسیم را مصرف می نمایند، فشار خون آن ها تا حدودی پایین می آید.

نتایج نشان داد که به طور میانه کسانی که بیشترین مقدار مصرف را داشتند، فشار خون سیستولیک آن ها 6 میلی متر جیوه پایین تر و فشار خون دیاستولیک 4 میلی متر جیوه پایین تر بود.

پتاسیم از مبتلا شدن به سکتهٔ مغزی جلوگیری می نماید

سکته مغزی در صورت کم شدن بیش از مقدارٔ جریان خون به مغز بوجود می آید. نتایج به دست آمده از تحقیق های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که سکتهٔ مغزی دلیل مرگ بیش از 130،000 آمریکایی را در هر سال است.

نتیجه های به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های زیادی که در این زمینه صورت گرفته، نشان داده اند که مصرف کردن یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم است به جلوگیری از سکته مغزی در افراد یاری فراوان می نماید.

در آنالیز 33 تحقیق که بر روی تعداد 128.644 شرکت نماینده انجام شد، دانشمندان متوجه شدند که افرادی که بیشترین مقدار پتاسیم را در رژیم غذایی خود مصرف می نمایند نسبت به افرادی که کمترین مقدار این مادهٔ معدنی را در رژیم غذایی خود دارند، خطر سکته مغزی در آن ها چیزی در حدود 24 ٪ کمتر از دیگران است.

علاوه بر این، آنالیز های صورت گرفته بر روی 11 مطالعه که بر روی تعداد 247.510 شرکت نماینده صورت گرفته است، نشان داد که افرادی که بیشترین پتاسیم را در رژیم غذایی خود مصرف نموده اند در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار پتاسیم را مصرف می نمایند، خطر سکته مغزی در آن ها در حدود 21 ٪ کمتر است. دانشمندان بعلاوه متوجه شده اند که خوردن رژیم غذایی سرشار از این ماده معدنی می تواند تا حدودی باعث کم شدن خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی می گردد.

پتاسیم به جلوگیری از پوکی استخوان یاری می نماید

پوکی استخوان بیماری است که می توان تا حدودی باعث بوجود آمدن استخوان های پوک، تو خالی و متخلخل در افراد گردد.

می دانیم که دلیل اصلی مبتلا شدن به پوکی استخوان کمبود کلسیم در بدن افراد است. کلسیم یک مادهٔ معدنی بسیار مهم است که نقش های بسیار مهمی در بدن بر عهده دارند.

جالب است بدانید که، مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که مصرف یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم زمانی که مقدار دفع و خارج شدن کلسیم از بدن به وسیله ادرار کم گردد می تواند از پوکی استخوان ها در افراد تا حدودی جلوگیری کند. در یک مطالعه بر روی 62 زن سالم 45 تا 55 ساله، دانشمندان دریافتند افرادی که بیشترین مقدار پتاسیم را در رژیم غذایی خود دارند بیشترین مقدار تودهٔ استخوان را دارند یعنی استخوان هایشان تا حدودی قوی تر است.

در مطالعه دیگری بر روی 994 زن یائسهٔ سالم، دانشمندان دریافتند که افرادی که بیشترین پتاسیم را می خورند، دارای تودهٔ استخوان قوی تری در قسمت های استخوان های پایین کمر و لگن خود هستند.

پتاسیم به جلوگیری از مبتلا شدن به سنگ کلیه یاری می نماید

سنگ های کلیه دسته هایی از مواد و سوباتی هستند که ممکن است در ادرار بوجود بیایند.

کلسیم یک ماده معدنی است که معمولاً در سنگ کلیه وجود دارد، و مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که سیترات پتاسیم می تواند باعث کم شدن مقدار کلسیم در ادرار گردد.

به این ترتیب، پتاسیم ممکن است به مبارزه با سنگ کلیه یاری کند.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات دارای سیترات پتاسیم هستند، بنابراین اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی آسان است.

در یک مطالعه چهار ساله که بر روی 45619 مرد انجام شد، دانشمندان و محققان متوجه شدند که کسانی که بیشترین پتاسیم را به صورت روزانه مصرف می نمایند نسبت به افراد دیگر، 51 ٪ کمتر در خطر بوجود آمدن سنگ کلیه قرار دارند.

به طور مشابه، در یک مطالعه 12 ساله که بر روی 91،731 زن صورت گرفته است، دانشمندان متوجه شدند که افرادی که بیشترین پتاسیم را به صورت روزانه مصرف می نمایند، 35 ٪ خطر مبتلا شدن به سنگ کلیه در آن ها نسبت به دیگران کمتر شده است.

پتاسیم مشکل احتباس آب را در بدن کاهش می دهد

احتباس آب هنگامی در بدن اتفاق می افتد که مایعات اضافی در برخی از قسمت های بدن جمع می شوند.

از زمان های خیلی دور، پتاسیم برای درمان بیماری احتباس آب در بدن مورد استفاده قرار می گرفته است.

مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که مصرف زیاد پتاسیم با افزایش فراوری ادرار و کاهش مقدار سدیم می تواند به بهبود و کم شدن احتباس آب یا همان جمع شدن مایعات اضافی در بدن، یاری کند.

خلاصه: یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند تا حدودی خطر مبتلا شدن به مشکل فشار خون بالا و بعلاوه بیماریی احتباس آب یا همان جمع شدن مایعات اضافی در بدن را کاهش دهد، از مبتلا شدن به سکته مغزی و پوکی استخوان و سنگ کلیه هم می تواند تا حدودی جلوگیری کند.

منابع پتاسیم

پتاسیم در بسیاری از غذاها و خوراکی های طبیعی، به ویژه میوه، سبزیجات و ماهی فراوان است.

بیشتر متخصصان سلامت و تغذیه می گویند که به نظر می رسد برترین مقدار برای دریافت پتاسیم به صورت روزانه چیزی در حدود 500،3 تا 4،700 میلی گرم است.

در اینجا مقدار پتاسیمی که می توانید از خوردن 3.5 اونس (100 گرم) از برخی از غذاها و خوراکی ها دریافت کنید آورده شده است:

چغندر، پخته شده: 909 میلی گرم

لوبیا، پخته شده: 646 میلی گرم

سیب زمینی سفید، پخته شده: 544 میلی گرم

قارچ، کبابی: 521 میلی گرم

آووکادو: 485 میلی گرم

سیب زمینی شیرین، پخته شده: 475 میلی گرم

اسفناج، پخته شده: 466 میلی گرم

کلم پیچ: 447 میلی گرم

ماهی آزاد، پخته شده: 414 میلی گرم

موز: 358 میلی گرم

نخود فرنگی، پخته شده: 271 میلی گرم

از طرف دیگر، مصرف مکمل های بدون نسخه راه مناسبی برای افزایش مقدار مصرف پتاسیم برای شما نیستند.

در بسیاری از کشورها، سازمان های غذایی و بهداشتی پتاسیم موجود در مکمل های بدون نسخه را تا حدود 99 میلی گرم کم می نمایند و می دانیم که این مقدار بسیار کمتر از مقداری است که شما می توانید فقط از خوردن یک وعده غذاهای کامل با پتاسیم در بالا دریافت کنید.

این حد 99 میلی گرم احتمالاً به این دلیل است که بسیاری از مطالعه ها و آزمایش ها نشان داده اند که مقدار بالای پتاسیم از مکمل ها ممکن است به روده آسیب برساند و حتی می تواند باعث مبتلا شدن افراد به آریتمی قلبی یا همان ضربان نامنظم قلب و یا حتی مرگ افراد گردد.

با این حال، دکترها ممکن است برای افرادی که از کمبود پتاسیم رنج می برند، مکمل هایی با مقدار بسیار بالاتر پتاسیم تجویز نمایند.

خلاصه: پتاسیم در انواع میوه ها، سبزیجات و ماهی هایی مانند ماهی آزاد به مقدار مناسبی وجود دارد. بیشتر مراجع بهداشتی پیشنهاد می نمایند روزانه 3500-4،700 میلی گرم پتاسیم دریافت کنید.

خطرات احتمالی مصرف بیش از حد یا کمتر از مقدارٔ پتاسیم

کمتر از 2٪ از آمریکایی ها توصیه های سازمان های بهداشتی درمانی ایالات متحده را برای مصرف پتاسیم انجام می دهند.

با این حال، مصرف کم پتاسیم به ندرت باعث بوجود آمدن کمبود پتاسیم در بدن خواهد شد.

می دانیم که کمبود پتاسیم بیشتر وقتی اتفاق می افتند که بدن ناگهان مقدار زیادی از این مادهٔ معدنی مهم و مفید از دست بدهد. این قضیه ممکن است با استفراغ مزمن، اسهال مزمن یا در بیماری ها و مشکل های دیگری که در آن مقدار زیادی آب از دست داده اید اتفاق بیفتد. دریافت پتاسیم بیش از مقدار کمتر اتفاق می افتد. اما ممکن است در صورت مصرف بیش از حد مکمل های پتاسیم اتفاق بیفتد، هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد افراد بزرگسال و سالم می توانند مقدار بیش از مقدارٔ پتاسیم را از خوردن غذاها بدست آورند.

این مشکل یعنی بالا رفتن بیش از مقدارٔ مقدار پتاسیم خون زمانی ممکن است اتفاق بیافتد که بدن نمی تواند مواد معدنی را به وسیله ادرار خارج کند. بنابراین، بیشتر افراد مبتلا به مشکل ضعیف شدن کلیه ها یا بیماری مزمن کلیه را تحت تأثیر قرار می دهد.

علاوه بر این، ممکن است افراد خاصی احتیاج به کم کردن مقدار مصرف پتاسیم داشته باشند مانند کسانی که به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند و یا کسانی که داروهای فشار خون مصرف می نمایند و بعلاوه افراد مسن، زیرا عملکرد کلیه به طور عادی با افزایش سن کاهش می یابد.

با این وجود شواهدی و مدارکی وجود دارد که مصرف زیاد مکمل های پتاسیم می تواند خطرناک باشد. مقدار کوچک این مکمل ها باعث می گردد که مصرف بیش از حد آنها بسیار آسان باشد. مصرف بیش از مقدارٔ مکمل ها به صورت یکجا ممکن است باعث گردد کلیه ها نتوانند به صورت کامل پتاسیم اضافی را از خون جدا کند و از بدن دفع کند.

با این وجود، بسیار اهمیت دارد که برای حفظ سلامتی مطمئن شوید روزانه به مقدار کافی پتاسیم دریافت می کنید.

این قضیه به ویژه در خصوص افراد مسن بسیار مهم است، زیرا فشار خون بالا، سکته مغزی، سنگ کلیه و پوکی استخوان در بین سالمندان بیشتر دیده می گردد.

خلاصه: کمبود پتاسیم در بدن یا جمع شدن مقدار اضافی آن به ندرت به وسیله رژیم غذایی و خوردن خوراکی های طبیعی در بدن بوجود می آید. با وجود این، وجود مقدار کافی پتاسیم در بدن برای سلامتی کلی شما اهمیت فراوان دارد.

چکیدهٔ مقاله:

پتاسیم یکی از مهمترین مواد معدنی موجود در بدن است. پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات، انقباض های عضلات و انتقال پیام های عصبی در بدن یاری می نماید.

علاوه بر این، رژیم غذایی پتاسیم بالا ممکن است به پایین آمدن فشار خون و احتباس آب در بدن، بعلاوه محافظت در برابر سکته مغزی و جلوگیری از پوکی استخوان و سنگ کلیه یاری کند.

متأسفانه، تعداد کمی از افراد به مقدار کافی پتاسیم دریافت می نمایند. برای اینکه بیشتر در رژیم غذایی خود پتاسیم داشته باشید، غذاهای سرشار از پتاسیم مانند چغندر، اسفناج، کلم و ماهی سالمون را بیشتر مصرف کنید.

منبع: healthline

منبع: اُکالا

به "پتاسیم در بدن چه می نماید؟ از سلامت قلب تا استخوان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتاسیم در بدن چه می نماید؟ از سلامت قلب تا استخوان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید