تاثیر واکسیناسیون مادران باردار بر ایمن سازی نوزادان، مادران با چه شرایطی واکسن کرونا بزنند؟

به گزارش وبلاگ محتوا، متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت معتقدند واکسن کرونا برای مادر و جنین عارضه ای ندارد و البته واکسیناسیون مادران پرخطر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تاثیر واکسیناسیون مادران باردار بر ایمن سازی نوزادان، مادران با چه شرایطی واکسن کرونا بزنند؟

به گزارش خبرنگار

احمدی متخصص زنان و زایمان، در گفت وگو با اظهار کرد: همه واکسن هایی که در جهان وجود دارند مجوز اضطراری تزریق دارند و این یعنی اطلاعات ما در خصوص عوارض احتمالی واکسن قطعی و صد در صد نیست. اما باید به این نکته توجه داشت که تا کنون عارضه خاصی از تزریق واکسن گزارش نشده است.

او ادامه داد: خانم های باردار جزو افرادی که وارد مطالعات واکسیناسیون در کشور های خارجی شدند و افرادی که در کارآزمایی فاز سوم واکسیناسیون قرار گرفتند، نبودند. با توجه به این شرایط گزارشاتی در خصوص عوارض احتمالی واکسیناسیون خانم های باردار وجود نداشت، اما از شروع فرایند واکسیناسیون، انجمن های تخصصی و معتبر جهان تایید کردند که واکسن هایی که بر پایه فناوری mRNA هستند، برای خانم های باردار بی خطر است .

احمدی اضافه کرد: پس از آن سایر واکسن ها مثل واکسن هایی که از ویروس های ضعیف شده در آن استفاده شده بود برای تزریق تایید و تعیین شد. با توجه به اینکه درصد ابتلای خانم های باردار نسبت به سایر افراد بیشتر نیست، اما اگر خانم بارداری مبتلا به کرونا گردد، احتمال اینکه وارد مرحله شدید و حاد بیماری گردد و بمیرد نسبت به افراد عادی بیشتر است، زیرا بارداری شرایطی است که شرایط فیزیولوژیک را در بدن تغییر می دهد و فرد را در دسته افراد پرخطر قرار می دهد.

این متخصص زنان بیان نمود: مواردی هم بوده که مادر بارداری به کرونا مبتلا شده و به علت حاد بودن شرایط ناچار به زایمان زودرس شده یا حتی در موارد معدودی به علت شدت کرونا در مادر، جنین از دست رفته است؛ همه اینها متخصصان را به این نتیجه رساند که عوارض جزئی واکسیناسیون در برابر عوارض شدید ابتلا به کرونا بسیار ناچیز است و خانم های باردار حتما باید واکسن را دریافت نمایند.

احمدی در خصوص نگرانی مادران باردار برای ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون گفت: واکسن هایی که بر پایه ویروس ضعیف شده هستند، هیچ مسئله ای برای مادران به وجود نمی آورند، زیرا با وارد کردن ویروس ضعیف شده بدن را گول می زنیم که آنتی بادی فراوری کند و در نتیجه فرد در برابر ابتلا به ویروس واقعی محافظت می گردد.

او گفت: برترین زمان برای تزریق واکسن در خانم های باردار بعد از ورود به 12 هفتگی است زیرا شکل گیری ارگان های حیاتی جنین در 12 هفته اول شکل می گیرد در نتیجه بعد از 12 هفته و یا همان سه ماهگی، خانم ها مجوز تزریق واکسن را دارند.

این متخصص زنان توضیح داد: طبق شیوه نامه ها تجویز واکسن برای گروه های پرخطر مثل مادران باردار بالای 35 سال، خانم هایی که اضافه وزن دارند، مادرانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، خانم هایی که با IVF باردار شدند و خانم هایی که بیماری زمینه ای مثل فشار خون مزمن و دیابت بارداری دارند در اولویت تزریق واکسن هستند و در حال حاضر هم تمام خانم های باردار می توانند واکسن را دریافت نمایند.

احمدی در خصوص تزریق واکسیناسیون در زمان نزدیک به زایمان گفت: توصیه ما این است که یک هفته قبل از زایمان و 10 تا 14 روز بعد از زایمان واکسن تزریق نگردد، زیرا این نگرانی وجود دارد که عوارضی مثل تب، سردرد، ضعف و بدن درد خفیفی که پس از تزریق واکسن وجود دارد با عوارض احتمالی پس از زایمان و جراحی تداخل پیدا کند و نتوان این دو را از هم تفکیک کرد و در راستای درمان اقدام کرد.

آرش بردبار، فوق تخصص نوزادان در گفت وگو با اظهار کرد: سالهاست تعیین شده به وسیله شیر مادر و جفت، سیستم ایمنی مادر به جنین و پس از تولد به وسیله شیر به نوزاد منتقل می گردد. اگر مادر در طول دوره زندگی مبتلا به بیماری باشد و یا واکسنی دریافت کند و پادتنی در بدنش به وجود بیاید، می تواند به وسیله جفت و شیر مادر این ایمنی را به فرزندش منتقل کند.

او ادامه داد: دو سال است که ما با بیماری مخوفی به نام کرونا دست و پنجه نرم می کنیم. با توجه به مرگ و میری که این بیماری برای مردم جهان ایجاد نموده است، به نظر می رسد تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس و کاهش آمار مرگ و میر، واکسیناسیون است. خوشبختانه فرایند واکسیناسیون در کشور ما با سرعت در حال اجرا است.

بردبار اضافه کرد: پس از انجام واکسیناسیون، پادتن در بدن مادر ایجاد می گردد که ایمنی زیادی برای مادر و جنین ایجاد می نماید. در حال حاضر واکسن هایی که در کشور وجود دارد، متناسب با شرایط مادران باردار است. توصیه می گردد مادران پس از ورود به 3 ماهگی به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند و از واکسن های مجاز برای ایمنی خود و فرزندشان بهره بگیرند. بعلاوه به مادران شیرده هم توصیه می گردد که پس از تولد نوزادشان واکسن را دریافت نمایند.

این فوق تخصص نوزادان گفت: نوزادان هم ممکن است به کرونا مبتلا شوند اما بیماری در آن ها شدید نیست و با اقدامات معمول قابل کنترل است، ولی در برخی موارد هم گزارش هایی مبنی بر مرگ نوزاد بر اثر ابتلا به کرونا وجود داشته است.

بردبار گفت: پس از شیوع بیماری در چین، دانشمندان اعلام کردند که کرونا به وسیله جفت به نوزادان منتقل نخواهد شد و نوزادان فقط پس از تولد به بیماری مبتلا می شوند اما کشور ما جزو اولین کشور هایی بود که با موارد ابتلای جنین به کرونا به وسیله جفت روبرو و متوجه ابتلا شد.

او ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از این نوزادان با اقدامات حمایتی درمان شدند اگرچه پس از بروز پیک پنجم، ابتلای مادر به کرونا افزایش پیدا کرد.

این فوق تخصص نوزادان بیان نمود: از اواسط تیر که پیک پنجم کرونا شروع شد موارد ابتلای مادران به کرونا بالا رفت اما در چند هفته اخیر با توجه به واکسیناسیون مادران باردار تعداد ابتلای مادران و نوزادان بسیار کمتر شده و آمار فرایند کاهشی پیدا نموده است.

ابتلای 103 هزار مادر باردار به کرونا طی یک سال اخیر

چنگیزی رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در گفت وگو با اظهار کرد: طی یک سال اخیر حدود 103 هزار مادر باردار به صورت سرپایی و بستری به کرونا مبتلا شدند. با توجه به پیک پنجم، مرگ مادران باردار هم به طور خاص افزایش پیدا کرد.

او ادامه داد: از مرداد تا این لحظه حدود 51 هزار تزریق واکسن به مادران باردار انجام شده که حدود 7 هزار مورد از این تزریق ها پس از زایمان در 42 روز اول زایمان و بقیه مربوط به مادران باردار بوده است. نکته حائز اهمیت این است که مادران بین 18 تا 35 سال و مادران بارداری که بیماری های خاص مانند بیماری های قلبی، کبدی کم خونی، آسم و غیره دارند و بعلاوه مادرانی که چند قلو باردار هستند، باید واکسینه شوند.

چنگیزی گفت: این اختیار به دانشگاه های علوم پزشکی داده شده تا مادران باردار 18 تا 35 سال که اصرار بر واکسیناسیون دارند را واکسینه نمایند. بعلاوه جایی که گروه سنی و شغلی یک مادر باردار باعث گردد که در منطقه محل زندگی اش پیشنهاداتی برای تزریق واکسیناسیون به آن گروه سنی و شغلی خاص بگردد، واکسن سینوفارم را دریافت خواهد نمود.

او ادامه داد: در خصوص واکسن هایی مثل سینوفارم که بر پایه ویروس غیرفعال شده هستند، هیچ نگرانی برای عوارض وجود ندارد به همین علت سازمان جهانی بهداشت مجوز تزریق واکسن در ایام بارداری را صادر نموده است.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: مادران بارداری که در بخش های دولتی مورد مراقبت قرار می گیرند بر اساس اولویت و برنامه آن فضا برای واکسیناسیون فراخوان داده می شوند اما مادرانی که در بخش های خصوصی مراقبت می شوند باید یک بار به پایگاه بهداشتی نزدیک منزل خود مراجعه نمایند تا کل پفراینده و شرایط و سلامت جنینشان آنالیز گردد و پس از آن واکسن را دریافت خواهند کرد.

واکسن کرونا برای مادر باردار و جنین عارضه ای ندارد

اشراقی، فلوشیپ طب مادر و جنین و حاملگی های پرخطر در گفت وگو با در خصوص واکسیناسیون مادران باردار اظهار کرد: با توجه به شروع واکسیناسیون کرونا در چند ماه اخیر مقالات و گایدلاین های موجود بعلاوه کارآزمایی های بالینی انجام شده، نشان دهنده این است که واکسیناسیون مادران باردار هم به نفع مادر و هم به سود جنین است.

اشراقی در خصوص زمان واکسیناسیون مادران باردار گفت: توصیه ما این است که واکسیناسیون مادران باردار بعد از دوازده هفتگی آن ها صورت بگیرد، بعلاوه در خصوص نگرانی هایی که مادران باردار در خصوص عوارض احتمالی واکسن بر خود و یا جنینشان دارند باید اظهار کرد؛ طبق مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ عارضه خاص و خطرناکی بر اثر تزریق واکسن کرونا به مادر برای جنین گزارش نشده است.

او اضافه کرد: خوشبختانه با برنامه واکسیناسیون مادران باردار، هم مقدار ابتلای مادر باردار به کرونا و هم شدت بیماری در صورت ابتلا، کاهش پیدا نموده است، بعلاوه عوارض و مرگ و میر مادران هم به صورت چشمگیری کاهش پیدا نموده است.

بارداری و واکسیناسیون کرونا

واکسیناسیون، ایمنی نسبی برای مادر و نوزاد به ارمغان می آورد اما باید توجه داشت که پس از واکسیناسیون هم همچنان باید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، مداومت کرد. متخصصان توصیه می نمایند که مادران پس از زایمان از هرگونه حضور در جمع های خانوادگی پرهیز نمایند. بعلاوه حتما قبل از شیر دادن به نوزادشان، دستها را با شوینده های ملایم بشویند و در صورت بروز علائمی مانند عطسه و سرفه و آبریزش بینی، حین شیردهی حتما از ماسک استفاده نمایند.

بعلاوه دوری از هرگونه اضطراب و استرس و رعایت اصول تغذیه ای نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه محافظت از مادر و نوزاد در برابر ابتلا به کرونا دارد.

مطالعات، تحقیقات و مقالات زیادی در سطح جهان در خصوص انتقال مستقیم آنتی بادی از مادر به جنین منتشر شده است و در شرایطی که سلامت جنین برای مادری که نه ماه شرایط سختی را تحمل نموده تا حس شیرین مادری را تجربه کند، حائز اهمیت است ، مادران باید به دور از هرگونه نگرانی و استرس، با مشورت پزشک متخصص، از واکسن های در دسترس استفاده نمایند.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تاثیر واکسیناسیون مادران باردار بر ایمن سازی نوزادان، مادران با چه شرایطی واکسن کرونا بزنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر واکسیناسیون مادران باردار بر ایمن سازی نوزادان، مادران با چه شرایطی واکسن کرونا بزنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید