اجرای تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها برای مدیریت کمبود گاز از طریق وزارت نفت

به گزارش وبلاگ محتوا، کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها جهت تامین گاز به اندازه نیاز ضروری، یکی از اصلی ترین روش های کاهش مصرف گاز در کشور های مختلف است که وزارت نفت پیش از شروع زمستان با اجرای این طرح به مدیریت کمبود گاز پرداخت

اجرای تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها برای مدیریت کمبود گاز از طریق وزارت نفت

گروه مالی وبلاگ محتوا، طرح تعرفه گذاری پلکانی برق، گاز و آب سال ها بود که در محافل علمی و کارشناسی مطرح می شد. مبنای این شیوه بر آن بود که هرکس سهم معینی از یارانه پنهان انرژی داشته باشد و بهره مندی افراد وابسته به میزان مصرفشان نباشد.

به همین دلیل تعرفه های نو گاز از آذرماه 1400 اعمال شد و در پی آن تعرفه 3 گروه اول که 75 درصد مشترکین را شامل می گردد ثابت باقی ماند و از پله چهارم به بعد تعرفه پله بعدی، 40 درصد نسبت به تعرفه پله قبلی افزایش می یابد تا اینکه در پله آخر که شامل مشترکین پرمصرفِ پردرآمد می گردد، تعرفه گاز نسبت به تعرفه های قبلی 4 برابر می گردد.

نکته دیگر این است که زمان ابلاغ این تعرفه ها از سمت شرکت گاز در زمان مناسبی و قبل از پیک مصرف صورت گرفت، تا مشترکین فرصت کافی برای تطبیق مصرف خود با تعرفه های نو را داشته باشند. آمار ها نشان دهنده تأثیر بالای این شیوه تعرفه گذاری بر کاهش مصرف و پیک سایی است. جواد اوجی، وزیر نفت در این باره گفت: از این محل روزانه 25 میلیون مترمکعب مصرف گاز کاهش یافت که همانند تولید یک فاز پارس جنوبی است و توانستیم حجمی از سرمایه گذاری برای جبران مصرف گاز را کاهش دهیم البته در آمد شرکت گاز نیز فرایند خوبی داشته است.

در همین خصوص صالح رحیمی؛ کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی در مصاحبه با خبرنگار مالی وبلاگ محتوا گفت: همانند پیک مصرف برق در تابستان، پیک مصرف گاز به دلیل افزایش سردی هوا در زمستان اتفاق می افتد که هدفش در واقع گرمایش است به همین دلیل باید گاز را تولید کنیم تا این نیاز را پوشش دهد.

وی اضافه نمود: تفاوتی که پیک مصرفی گاز با پیک مصرف برق دارد در خصوص فشار است، به طوری که وقتی مصرف بالا برود احتمال فشار و افت لوله ها وجود دارد و ممکن است به یکسری نواحی با فشار کمتر برسد یا نرسد که این امر می تواند مسئله ساز گردد.

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار نمود: با این حال خوشبختانه با مدیریت درست وزارت نفت در سال جاری با وجود این که در بسیاری از منطقه ها کشورمان میزان سردی هوا افزایش یافته بود، ولی شاهد آن بودیم که کشورمان با معضل قطعی گاز و خاموشی روبرو نشد.

رحیمی در ادامه در خصوص تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز در کشور نیز گفت: این طرح برای این است که تا گاز به میزان نیاز ضروری، طبیعی و نرمال افراد یک حامل انرژی را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار داده گردد.

وی اضافه نمود: در این روش، که یکی از اصلی ترین روش های اصلی کاهش مصرف گاز در کشور های مختلف است از هزینه گاز پرمصرف ها به صورت پلکانی افزایش یافته و هزینه گاز کم مصرف ها نیز به شدت کاهش پیدا می کند.

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی اذعان کرد: دلیلی ندارد که دولت وقتی خیلی مشترکی پر مصرف است، به وی گاز ارزان دهد بلکه باید قیمت آن را گران تر کند تا اجحافی در حق مشترکی صورت نگیرد، چون مصرف کننده از قبل مطلع بوده که اگر مصرفش از یک میزانی بالاتر برود، هزینه بیشتری باید پرداخت کند و وزارت نفت پیش از شروع زمستان با اجرای این طرح به مدیریت کمبود گاز پرداخت.

رحیمی در ادامه گفت: این طرح خوشبختانه در کشور انجام شده و توانسته مصرف گاز در کشور را کاهش دهد با این حال به نظر می رسد شرط موفقیت آمیز بودن تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز در ادامه به عوامل زیادی بر گردد.

وی در این باره اضافه نمود: باید حد ضرورت تعرفه گذاری پلکانی درست معین گردد، به طوری که این امر به حدی باشد که مردم به خاطر نیاز ضروریشان با قیمت زیاد روبرو نشوند به همین دلیل برای این امر باید اقلیم بندی صحیح انجام گردد تا منطقه ها از کشور که با سرمای زیادتری روبرو شده اند و بیشتر گاز مصرف کرده اند به مشکل نخورند.

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: در روستا ها بیشتر مشترکین پرمصرف هستند که با توجه به این که این منطقه ها عمدتا بسیار محروم بوده و مشترکین توانایی مالی ندارند باید وزارت نفت فرهنگ سازی را به عنوان سیاستی برای کاهش مصرف گاز در پیش گیرد.

رحیمی در خصوص دیگر مزایای تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز گفت: اگر این طرح بر همه اقشار از لحاظ مالی فشار وارد کند و درست طراحی گردد هم می تواند بازدارندگی از مصرف گاز را تا حد زیادی ایجاد کند و هم هزینه ها را پوشش دهد.

وی اضافه نمود: در عین حال یارانه دادن بی جهت به مشترکین با مصارف بالا خصوصا آن هایی که ثروتمند هستند و مصارفشان تفریحی و مازاد است باید قطع گردد تا شاهد کاهش مصرف گاز در کشور باشیم.

این کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار نمود: در قانون بودجه تصریح شده است که میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگو باید حداقل به میزان ای معین گردد که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم مصرف را جبران نماید و نیاز به تامین منابع نو نداشته باشد؛ لذا لازم است قیمت گذاری گاز خانگی به گونه ای باشد که در مجموع یارانه ای در این بخش داده نگردد و درآمد حاصل از فروش گاز، هزینه های تامین این ماده ارزشمند را پوشش دهد.

رحیمی در پایان با ابراز خرسندی از مدیریت مناسب وزارت نفت در زمینه مصرف گاز خاطر نشان کرد: وزارت نفت عملکرد مناسبی در این خصوص داشته است با این حال اگر گاز برای همه مشترکین چه خانگی چه غیرخانگی تامین شده و هیچگونه قطعی در زمینه مشترکین غیرخانگی نبوده باشد به نظر می رسد عملکرد این وزارتخانه بسیار موفقیت آمیز و قابل ستایش بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اجرای تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها برای مدیریت کمبود گاز از طریق وزارت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها برای مدیریت کمبود گاز از طریق وزارت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید