آبنما سیمانی : طرز ساخت آبنما با سیمان توسط خودمان

به گزارش وبلاگ محتوا، اخیراً به خانه بهترین دوستم رفتم و او یکی از شگفت انگیزترین آبنماهای سیمانی که تا به امروز دیده بودم را به من نشان داد. وقتی از او پرسیدم که آن را از کجا خریده است، او گفت: خودم ساختم. من که کاملاً گنگ بودم، از او خواستم به من نشان دهد که چگونه این آبنما سیمانی زیبا را ساخته است. سپس وقتی به سرعت به خانه رسیدم سریعاً آغاز به ساخت آبنمای سیمانی خود کردم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

آبنما سیمانی : طرز ساخت آبنما با سیمان توسط خودمان

طرز ساخت آبنما با سیمان

حتی کوچک ترین آبنماهای سیمانی می توانند صدها پوند وزن داشته باشند. بنابراین، ضروری است وزن آب را اضافه کنید و سپس خواهید فهمید که آبنما به یک پایه سیمانی جامد احتیاج دارد تا بتواند پایداری لازم را فراهم کند. ایجاد قطعات سیمانی یک فرآیند نسبتاً ساده است. از آبنما می توان برای لابی، حیاط خانه و حتی فضای داخلی منزل و محیط کار نیز استفاده کرد. حرکت و صدای آب یک آبنمای کوچک، می تواند حس و حال فضا را به کلی تغییر دهد. به هر روی، مراحل ساخت آبنمای سیمانی در زیر آورده ایم تا به شما بگویم که چطور می توانید خودتان به تنهایی دست به کار شده و یک آبنما سیمانی زیبا ایجاد کنید:

مصالح مورد احتیاج برای ساخت آبنمای سیمانی

  • قالب چوبی
  • توپ پلاستیکی فوتبال
  • سیمان
  • کیسه زباله
  • نوار چسب
  • سنگریزه
  • پمپ آب و لوله های پلاستیکی
  • توری فلزی

ابزارهای مورد احتیاج برای ساخت آبنما سیمانی

  • سطل مخلوط کردن ملات سیمانی
  • دستکش و عینک ایمنی
  • متر و مداد

مرحله اول: این آبنما سیمانی از سه بخش جداگانه اعم از یک گوی، یک ستون توخالی و یک حوضچه مربعی تشکیل شده است. یک پمپ آب از طریق ستون توخالی که بر رویش یک گوی واقع شده است، آب را به بالا راهنمایی می نماید و از انتهای گوی به حوضچه خالی می نماید. انتخاب ارتفاع ستون توخالی و اندازه گوی را می توان برحسب علاقه و احتیاج انتخاب کرد.

مرحله دوم: برای قالب گیری، مخلوط سیمانی را باید در قالب بریزید. می توانید قالب هایی از چوب بسازید، اما در هر صورت مهم است که قالب سبک بوده و بعد از سفت شدن سیمان به راحتی برش داده گردد. قالب ستون توخالی را می توان در ابعاد مناسب برش داده و با قرار دادن یک لوله پلاستیکی در داخل ستون، اطراف آن را پُر از سیمان کنید. برای گوی هم می توان از یک توپ پلاستیکی فوتبال بهره ببرید و داخل آن را به اندازه قطر لوله پلاستیکی داخل ستون، خالی بگذارید. داخل توپ پلاستیکی را پر از سیمان کنید.

مرحله سوم: بگذارید حداقل 24 ساعت سیمان در داخل قالب بماند. سپس قالب را برش دهید و قطعات سیمانی را به طور مداوم مرطوب کنید. هر چه سیمان طولانی تر مرطوب بماند، استحکام بیشتری خواهد داشت. ستون، گوی و حوضچه را با کیسه زباله پلاستیکی بپوشانید تا آب آن به سرعت تبخیر نگردد. کیسه زباله را می توان با استفاده از نوار چسب به بدنه قطعات سیمانی بچسبانید.

مرحله چهارم: قبل از اینکه قطعات را روی هم دیگر سوار کنید، ضروری است سیستم لوله کشی آبنما سیمانی را طرح ریزی کنید. جریان آب به طور مداوم از بالای گوی به داخل حوضچه ریخته می گردد و دوباره همین آب توسط پمپ به بالای گوی راهنمایی می گردد. برای این منظور، ضروری است پای ستون را تنها در دو طرف سوراخ ایجاد کنید تا آب داخل حوضچه داخل ستون توخالی رفته و توسط پمپ به بالا راهنمایی گردد. لوله پلاستیکی که به پمپ آب وصل شده است را به لوله پلاستیکی ستون توخالی و از ستون به گوی متصل کنید.

مرحله پنجم: قطعات سیمانی را بر روی هم قرار دهید، به طوری لوله های پلاستیکی نیز راستا جریان آب را تعیین نموده باشند. حال یک توری فلزی را به اندازه فضای خالی بین ستون و حوضچه بریده و از دو طرف خم کنید تا ارتفاع لازم ایجاد گردد. این توری، برای ایجاد جریان آب راهنمایی شده از گوی به حوضچه در نظر گرفته می گردد. سپس روی توری فلزی را در دورتادور حوضچه، از سنگریزه پُر کنید.

مرحله پنجم: حوضچه را با آب پُر نموده و پمپ را روشن کنید (پریز برق که پمپ را تأمین می نماید باید از طریق GFCI محافظت گردد). دکمه کنترل جریان را روی پمپ بچرخانید تا جریان آب تنظیم گردد. اگر آب از یک طرف ستون می ریزد اما طرف دیگر چنین نیست، می توانید بر سر گوی از یک توری نازک بهره ببرید تا در همه مساحت گوی به پایین ریزش کند. همچنین، حوضچه به خاطر پاشش و تبخیر آب به زودی خالی خواهد شد، بنابراین هر زمان که آبنما سیمانی آغاز به کار کرد، مراقب سطح آب آن باشید. اگر حوضچه خشک گردد، پمپ خراب خواهد شد. در یک روز بسیار گرم ممکن است لازم باشد فقط بعد از چند ساعت به حوضچه آب اضافه کنید. در آب و هوای سرد، یخ زدن آب می تواند بازم هم پمپ آب را خراب کند. هر زمستان، پمپ را برداشته و حوضچه را خالی کنید یا اگر می توانید تمام آبنما را به داخل خانه بیاورید.

نکته: می توانید قطعات سیمانی را به دلخواه رنگ کنید تا ظاهری جذاب و مطابق با فضایی باشد که آبنما را در آن قرار می دهید.

کلام آخر

حیاط جلوی خانه شما، فضایی ایده آل برای زیباتر کردن محیط بیرونی و جلب توجه مهمانان است. به همین دلیل می خواهید با یک طراحی و برنامه ریزی دقیق و انتخاب دقیق از عناصر باغ، شخصیت و سبکی به این منطقه بیفزایید. ایده های زیادی برای محوطه سازی حیاط وجود دارند، یکی از آنها ساخت یک آبنما سیمانی ساده است. آبنما به غیر از زیبایی ظاهری، می تواند صدای دلنشین آب را در شب های ساکت در هوا پراکنده کند و لذت یک فضای معنوی را برای اهالی خانه فراهم کند.

منبع: ویکی ساختمان

به "آبنما سیمانی : طرز ساخت آبنما با سیمان توسط خودمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبنما سیمانی : طرز ساخت آبنما با سیمان توسط خودمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید