8 راه چاره کاربردی برای مدیریت ترس در کوهنوردی!

به گزارش وبلاگ محتوا، مدیریت ترس در کوهنوردی یک موضوع برای لذت بردن از تجربه این ورزش است. ترس جز جدایی ناپذیر فطرت هر انسانی است. شاید یکی از بدترین آثار ناشی از ترس آسیبی باشد که به روان و جسم آدمی میزند. ترس از همه چیز وجود دارد از مسائل پیش پا افتاده گرفته تا ترس های عظیم و رعب آور. در میان افرادی نیز هستند که از طبیعت و کوهنوردی هراس دارند، به ویژه اگر پای ماجراجویی در میان باشد. با این حال هر فردی می تواند با تمرین و تمرکز بر شرایط ذهنی خود به مدیریت ترس طی برنامه فعلی خود و حتی برنامه آینده بپردازد. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران راهکارهایی برای مدیریت ترس در کوهنوردی و طبیعت گردی را مرور می کنیم، تا با بکارگیری آنها بتوانیم بدون هراس و با خیالی آسوده ازین پدیده های طبیعی و نعمت های خدادای لذت ببریم.

8 راه چاره کاربردی برای مدیریت ترس در کوهنوردی!

برای آشنایی با فواید کوهنوردی برای سلامت بدن این مقاله را نیز مطالعه کنید: آشنایی با فواید بی نظیر کوهنوردی برای سلامت جسمی و روحی

مدیریت ترس در کوهنوردی | فوبیا و استرس ناشی از ترس و تاثیر آن بر جسم و روح

ترس حسی طبیعی است که همه آدم ها در زندگی شان آن را تجربه نموده اند، حسی که گاهی ما را از خطراتی احتمالی نجات می دهد. حسی که به صورت ناخودآگاه آن را در مواقعی خاص و در زمان اضطراب نشان می دهیم. اما گاهی این ترس ها آن قدر شدید و مداوم می شوند و ما را مضطرب می نمایند که از یک واکنش طبیعی خارج می شوند و جزو دسته فوبیا قرار می گیرند. ترس باعث ترشح هورمون استرس یا در اصطلاح علمی کورتیزول شده و این به نوبه خود باعث اختلال در قوای ادراک و همچنین بازخوردهای فیزیکی شما می گردد، با تشدید استرس، تنش و لرزش در عضلات افزایش یافته و توانایی های شما مختل می گردد، تمرکز ذهنی شما بهم ریخته و دایره دیدتان محدود خواهد شد.

موضوع را با دیگر کوهنوردان درمیان بگذارید

از حرف زدن راجع به آن با دیگران ترس نداشته باشید. خواهید دید که افراد زیادی از این مشکل رنج میبرند. هیچکس شما را مورد قضاوت قرار نداده و این موضوع باعث نمیگردد شما بدترین کوهنورد جهان باشید! شاید شانس این را داشته باشید که باافرادی دیدار کنید که بر این ترس غلبه نموده و تجربیاتشان را با شما درمیان بگذارند. این دلیل خوبی برای آشنا شدن با دیگر کوهنوردان است!

آیا تابحال هنگام راه رفتن از رو یک پل معلق یا صخره سنگی احساس کردید که ضربان قلبتان رفته رفته بیشتر میگردد؟ اگر با این احساس آشنا هستید، پس به احتمال 90 درصد مبتلا به آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع هستید. در ادامه راهکارهایی برای غلبه بر این ترس ها و مدیریت آن ارائه می دهیم:

1-مدیریت ترس در کوهنوردی | موضوع را با دیگر کوهنوردان درمیان بگذارید

اگر در شرایط ترس و فوبیا قرار گرفتید از حرف زدن راجع به آن با دیگران ترس نداشته باشید. خواهید دید که افراد زیادی از این مشکل رنج می برند. هیچکس شما را مورد قضاوت قرار نداده و این موضوع باعث نمی گردد شما بدترین کوهنورد جهان باشید! شاید شانس این را داشته باشید که با افرادی دیدار کنید که بر این ترس غلبه نموده و تجربیاتشان را با شما درمیان بگذارند. این دلیل خوبی برای آشنا شدن با دیگر کوهنوردان نیز هست!

2-به خود و همچنین تجهیزاتتان اعتماد داشته باشید

در مواقع بروز فوبیا می توانید روی تاثیر پلاسسیبو(دارونما- مایه تسکین) که در تجهیزاتتان وجود دارد اتکا کنید. سعی کنید در کوه از کفش و کوله مناسب بهره ببرید که باعث می گردد راحت قدم برداشته و تعادلتان حفظ گردد. انتخاب کفش و چیدمان کوله آگاه شوید، تا احساس امنیت بیشتری داشته و بر ترس خود غلبه کنید.

3-مدیریت ترس در کوهنوردی | موقعیت را به صورت منطقی مورد آنالیز قرار دهید

اگر امکان دارد، عامل ترس خود را شناسایی کنید. کدام مناطق هستند؟ شیب ها یا پل ها؟ دقیقا در کدام شرایط احساس ترس به سراغتان آمده و باعث سست شدن پاهایتان می گردد؟ به ترس خود از 1 تا 10 نمره بدید. این امر اجازه می دهد تا به صورت منطقی قضیه را مورد آنالیز قرار دهید تا کمی از آن موقعیت فاصله گرفته و آرامشتان را دوباره به دست بیاورد. اگر دچار فوبیای شدید نیستید، در هر شرایط ریسک خیالی و واقعی را تصور کنید. ترس خود را مورد آنالیز قرار داده و در شرایط خاص خود را کنترل کنید.

4-گام به گام با ترس خود روبه رو شوید

شما می توانید با کوشش زیاد به خود یاری کنید. برای این نوع فوبیا درمان های خاصی وجود دارد. شناخته شده ترین آنها درمانی شناختی-رفتاری می باشد. اصول این درمان خیلی ساده است: به تدریج با ترس روبه رو شوید تا کنترل خود را دوباره به دست آورده و به افکارتان مسلط شوید.

5-مدیریت ترس در کوهنوردی | نحوه تنفس را از نو یاد بگیرید

عمدتا اضطراب عامل اصلی ترس از کوهستان و ارتفاع است. تکنیک های موثر و ساده وجود دارند که به بازیابی اعتماد به نفس و عبور از این شرایط یاری می نمایند، مثل مدیتیشن، سوفلوگرافی یا حتی تمرینات هوازی یوگا که باعث کاهش استرستان در کوهنوردی و همچنین فرایند زندگیتان می گردد. مراقب باشید درطول گشت و گذار تند تند نفس نکشید. باید سرعت تنفس خود را با تنفس عمیق پایین بیاورید.

6-از ارتفاع هرگز پایین را نگاه نکنید

حتما قبلا هم شنیده اید که بهتر است هرگز از ارتفاع پایین را نگاه نکنید. این کار تنها ترس شما را بیشتر می نماید. اگر در طول کوهنوردی در ارتفاع نتوانید بچرخید باید به نقطه ای دور با فاصله بیشتر تمرکز کنید تا دست و پای خود را گم نکنید. مبادا پایتان را از زمین بردارید و بخواهید روی مکان های لغزنده پا بگذارید.

7-مدیریت ترس در کوهنوردی | از مورد تمسخر قرار دریافت نترسید

در بیشتر شرایط ترسناک از خجالت دست برداشته و درصورت احتیاج چهار دست و پا راه بروید. یک لحظه مورد تمسخر واقع شدن بهتر از سقوط است. می توانید از دیوار و شاخه ها نیز در صورت مقاوم بودنشان یاری بگیرید. از تکیه بر دوست خود نیز خودداری کنید زیرا ممکن است تعادلش را از دست داده و منجر گردد هر دو سقوط کنید. این بدان معنا نیست که فورا قدم بزرگی بردارید. به خودتان زمان دهید، اولین قدم برای کسانی که فوبیای شدید دارند این است که هنگامی که در آرامش کامل هستند، راجع به مکان ها پرارتفاع فکر نمایند.

8-توجه به ترس از نگاهی مثبت و مفید

ترس همانند بسیاری دیگر از حس های انسانی همچون عشق، خشم، اندوه یکی از احساسات مرکزی انسان است. ترس از قسمت ابتدایی ترین سیستم ها کنترل می گردد. جالب است بدانید که ترس برای زنده ماندن کوه نوردان افراطی نه تنها مضر نیس بلکه نقشی حیاتی و مهم دارد. ترس را باید در برخی مواقع به عنوان دوستی عاقل تحسین کرد! ترس ما را در شرایطی قرار می دهد که مجبوریم برای شناختن یک خطر بالقوه عمل نماییم، این ترس است که به ما یاری می نماید تا ببینیم امکان ادامه راه و جلو رفتن هست یا نه؟ در واقع ترس در شرایط خطرناک محافظ کوهنورد است. در نتیجه ترس همواره هم بد نیست و باید آن را گاهی یک امتیاز مثبت تلقی کرد و با بوجود آوردن فضایی از آرامش برای فکر کردن راه های ایمن را جستجو کرد.

منبع: الی گشت

به "8 راه چاره کاربردی برای مدیریت ترس در کوهنوردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 راه چاره کاربردی برای مدیریت ترس در کوهنوردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید