همه برنامه های مترو تهران برای غلبه بر بحران اقتصادی دوران کرونا ، طرح ساخت واگن ملی به کجا رسید؟
به گزارش وبلاگ محتوا، مدیرعامل شرکت مترو تهران به تشریح برنامه های مترو تهران برای غلبه بر بحران اقتصادی دوران کرونایی پرداخت.
به گزارش وبلاگ محتوا، شیوع ویروس کرونا اقتصادهای قوی را با چالش روبرو نموده و اقتصادهای متوسط و ضعیف را آسیب پذیرتر نموده است. به همین دلیل سازمان های کوچک و عظیم در حوزه های مختلف باید بر اساس تجربیات خود دست به تغییرات بنیادینی بزنند تا بر این اساس بتوانند بحران مالی ناشی از شیوع این ویروس را پشت سر بگذارند. در این گزارش نگاهی می اندازیم به تجربیات و فعالیت های شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در سال گذشته و کوشش برای تغییر ساختار، دست یابی به درآمد پایدار و اقداماتی که این شرکت در روبرو با بحران کرونا در پیش خواهد گرفت.
- درآمد پایدار نسخه طلایی عبور مترو از هر بحران
شیوع ویروس کرونا امروز، عظیمترین اقتصادهای دنیا را با چالش های جدی و شرایط غیرقابل پیش بینی روبرو نموده است. در این میان بخش های مختلف توسعه شهری در کشور نیز نه تنها از این قاعده مستثنا نیستند بلکه در آستانه سال جدید باید یک بازنگری جدی از نظر رعایت مدیریت حوزه سلامت و بهداشت و نیز مقابله با چالش های مالی داشته باشند.
توسعه مترو یکی از بخش های توسعه شهری است که به دلیل اهمیت زیرساختی برای شهرها و نیز سرمایه گذاری های عظیمی که در آن اجرا شده باید بتواند با برنامه ریزی منسجم، بحران ها را پشت سر بگذارد.
همانگونه که در اسفند ماه سال گذشته نیز همزمان با شیوع ویروس کرونا، کار در کارگاه های مترو با رعایت ملاحظات بهداشتی ادامه داشت و در نهایت به دلیل اهمیت سلامت کارکنان مترو بسیاری از کارگاه ها در ابتدای سال جدید به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمد.
علی امام مدیرعامل شرکت مترو در این خصوص عنوان می نماید: کوشش ما بر بازگشایی تدریجی کارگاه ها است اما اگر مسائل مالی سال 98 وجود نداشت بحران کرونا را بسیار بهتر مدیریت می کردیم.
آن چنان که علی امام می گوید شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) عملاً از منابع در نظر گرفته شده برای متروی تهران در سال 98 که شامل 3 هزار و 800 میلیارد تومان است، تنها به 20 درصد از این مبلغ برای انجام پروژه ها دست یافته است. این در حالیست که رایزنی و گفتگوهای بسیاری در مراجعه به مراجع و نهادهای نظارتی برای دریافت مبلغ 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت مترو از بانک آینده انجام شد اما این مهم تا کنون به نتیجه نرسیده است.
مصطفی بروجردی مشاور مدیرعامل و مدیر برنامه ریزی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط این شرکت در سال گذشته شامل بهره برداری از 18 کیلومتر جهت، 7 ایستگاه، 2 پست 63/20 کیلوولت برق فشار قوی و نیز افزوده شدن 7 رام قطار به ناوگان مترو تهران تاکید می نماید: ممکن است عملکرد شرکت مترو در سال 98 بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده از دید ما قابل قبول نباشد اما نگاهی به عملکرد بر اساس بودجه تخصیص داده شده به شرکت مترو در سال گذشته بیانگر این است که کارنامه مترو در این سال قابل قبول است.
به گفته مدیرعامل شرکت مترو، بر اساس تجربه سال های گذشته مقرر است برای گذراندن بحران مالی شاهد تغییر روال برنامه ریزی باشیم که این امر در مدیریت امور در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا نیز اثرگذار است.
علی امام در این خصوص عنوان می نماید: تغییر روال برنامه ریزی در شرکت مترو از سال 97 شروع شد؛ سال گذشته این موضوع را به صورت آزمایشی اجرا کردیم اما در سال 99 مصمم هستیم سیستم برنامه ریزی را به طور کامل تغییر داده و به وسیله سامانه هایی که ایجاد نموده ایم عملکرد را در پایین ترین لایه ها و سطوح اجرایی و ستادی متناسب با هر میزان تامین مالی در هر مقطع زمانی کنترل و به صورت پویا اداره کنیم تا ضمن اداره پیروز امور بتوانیم بر اساس شعار امسال مبنی بر جهش فراوری اهداف و برنامه های کلان شرکت را پیش ببریم.
این در حالیست که بر اساس گفته مدیر برنامه ریزی شرکت مترو، این شرکت در حال بازنگری و جابجایی اولویت های خود در امسال است تا بتواند چالش مالی و بحران کرونا را به شیوه بهتری مدیریت کند.
برای شرکت مترو به وسیله منابع مختلف در سال 99 بودجه ای معادل 5 هزار و 700 میلیارد تومان تصویب شده است که پیش بینی می گردد 2 تا 3 هزار میلیارد تومان آن محقق گردد.
بروجردی در تشریح دلیل بازنگری اولویت های شرکت مترو در سال 98 مطرح می نماید: برنامه ریزی های اجرا شده در شرکت مترو بر اساس اعداد و ارقامی معادل 6 هزار میلیارد تومان است اما پیش بینی می گردد با کاهش تخصیص ها در امسال روبرو باشیم. لذا در بخش برنامه ریزی در حال بازنگری و جابجایی اولویت ها هستیم تا بتوانیم خدمات رسانی به شهفرایندان را همانند سال های گذشته به خوبی ارائه دهیم.
گویا دغدغه اصلی شرکت مترو در امسال بیش از اداره امور در شرایط شیوع ویروس کرونا، موضوعات مالی است. این شرکت پیش از این عنوان نموده بود که به محض واریز مبلغ مشارکت 910 میلیارد تومانی بانک آینده در فاصله زمانی 6 ماه 6 کیلومتر از خط 6 با 6 ایستگاه امکان بهره برداری دارد. همچنین 4 ایستگاه از خط 7 نیز به محض تامین نقدینگی در سال 99 به بهره برداری می رسد. از سوی دیگر کوشش های شرکت مترو در سال گذشته برای تامین ایمنی و کاهش فاصله حرکتی خطوط مترو در تهران منجر به ساخت 4 پست برق فشار قوی شد که 2 مورد از این تعداد شامل نوبنیاد در خط 3 و اکباتان در خط 4 در دی و بهمن سال گذشته به بهره برداری رسید. اما پست برق قلعه مرغی در خط 3 و پست برق شرقی خط 7 که در آستانه بهره برداری بود به دلیل کمبود نقدینگی افتتاح نشد و بهره برداری از آن به امسال موکول شد.
لذا روبروه همیشگی این شرکت با مشکل تامین مالی باعث شده است که در سال های گذشته رایزنی ها و پیگیری هایی را برای تغییر ساختار مترو و ایجاد درآمد پایدار برای توسعه خطوط در سال های گذشته انجام دهد.
از جمله این موارد پیگیری برای تخصیص تبصره TOD به عنوان درآمد پایدار برای توسعه خطوط مترو در متمم بودجه سال گذشته شورای شهر است؛ موضوعی که می تواند مبلغی بالغ بر 500 تا یک هزار میلیارد تومان را به صورت متغیر و متناسب با شرایط علاوه بر منابع تصویب شده در بودجه برای توسعه خطوط مترو از این پس فراهم کند.
اما در اقدامی دیگر شرکت مترو در صدد است همانند دهه 80 ساختار این شرکت را با تجمیع سیستم مدیریتی شرکت های بهره برداری مترو تهران، واگن سازی و مجتمع های ایستگاهی و نیز تاسیس شرکتی جدید برای تامین تجهیزات مترو به شکل هلدینگ درآورد تا از این پس به وسیله هماهنگ کردن رویه مدیریتی و تجمیع درآمدها، اتکای مالی شرکت را افزایش داده و درآمد پایدار بیشتری برای توسعه خطوط فراهم کند.
مدیرعامل شرکت مترو ضمن تایید این موضوع عنوان می نماید: در ادامه کوشش ها برای برطرف چالش های مالی که به دلیل شرایط مالی کشور و نیز تحریم ها روز به روز بیشتر می شد علاوه بر اقدامات اجرا شده اقدام به تاسیس واحد مدیریت سرمایه گذاری در شرکت مترو تهران کردیم تا بدین صورت بتوانیم با استفاده از مدل های مختلف تامین مالی و سرمایه گذاری منابع مورد احتیاج برای توسعه خطوط قدیمی و نیز ساخت خطوط جدید را تامین کنیم.
بدون شک کوشش شرکت مترو برای دستیابی به درآمد پایدار موضوعی که نه تنها در سرعت توسعه و تکمیل خطوط اثرگذار است بلکه دست شرکت مترو را برای توسعه خدمات خود در حوزه مناسب سازی ایستگاه ها، تامین ایمنی خطوط و افزایش پست های برق باز می گذارد مواردی که بدون شک در کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و بهبود خدمات رسانی به شهفرایندان نیز موثر است.
بر کسی پوشیده نیست یکی از مهم ترین دلایل کاهش سرفاصله حرکتی خطوط تامین ناوگان است. به همین دلیل یکی از اقدامات دیگری که شرکت مترو در سال گذشته انجام داد و به دلیل تشدید بحران مالی ناشی از ویروس کرونا و تحریم ها باید آن را ادامه دهد کاهش وابستگی خارجی در حوزه تجهیزات از جمله ناوگان است. به همین دلیل برنامه ریزی ها برای تاسیس یک شرکت که بتواند در حوزه تامین تجهیزات با رویکرد داخلی فعالیت کند، ایجاد کارگروه بومی سازی با هدف شناسایی، آنالیز و تشویق توان داخلی در ساخت تجهیزات گسترده مورد احتیاج مترو، همکاری با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برای جمع آوری مجموعه ای موثر از افراد یا شرکت های طراح و سازنده ناوگان و انعقاد قرارداد ساخت یک رام قطار ملی برای اولین مرتبه در کشور از جمله این کوشش ها است.
امام با تایید بر این موضوع عنوان می نماید: در حال حاضر بالغ بر 30 درصد از طراحی ها برای ساخت واگن ملی اجرا شده و پیش بینی می گردد با اتمام این طرح توان فراوری داخل در ساخت ناوگان از 27 درصد فعلی به 85 درصد افزایش پیدا کند.
گویا با تجربیات سال گذشته شرکت مترو و کوششی که با اجرای طرح جامع بهبود عملکرد برای تدوین استراتژی شرکت و اصلاح ساختار انجام داد این شرکت اکنون آماده است تا با بازنگری برنامه ریزی ها و پیشبرد امور با نگاهی به چالش های مالی در کشور توسعه خطوط مترو را همانند سال گذشته ادامه دهد.
اما این که بازنگری سیاست ها، تغییر فرایند برنامه ریزی و تغییرات ساختاری عظیمی که قرار است در امسال در این شرکت رخ دهد، می تواند از شرکت هلدینگ مترو در سرانجام سال 99 مجموعه ای مستقل با درآمد پایدار بسازد یا خیر موضوعی که با گذشت زمان می توان شاهد آن بود.
منبع: همشهری آنلاین