هر آنچه باید درباره نگهداری و افزایش عمر ساعت بدانید

به گزارش وبلاگ محتوا، عوامل مختلفی وجود دارد که عمر ساعت مچی شما را کاهش می دهد؛ عواملی مثل گرد و غبار، رطوبت و انواع ضربه ها. حتی تغییر دمای شدید و اشعه های ماورای بنفش هم می توانند بر عمر ساعت شما تاثیر داشته باشند. ضمن اینکه مواردی وجود دارند که می توانند در کاهش عمر باتری ساعت شما تاثیر بگذارند. امروزه تکنولوژی به یاری آمده است و ما ساعت هایی را به واسطه آن فراوری می کنیم که بیشتر از هر زمان دیگری ضد ضربه، ضد خط وخش و مقاوم هستند. با این وجود، همچنان کار اصلی را باید شما انجام بدهید! یعنی در نگهداری از ساعت خود حساس باشید. ما در این مطلب به نحوه نگهداری از ساعت مچی و عواملی می پردازیم که باعث کوتاه شدن عمر ساعت شما می شوند؛ پس در این مطلب همراه دیجی استایل باشید.

هر آنچه باید درباره نگهداری و افزایش عمر ساعت بدانید

مهر و موم ساعت های ضدآب را به طور منظم آنالیز کنید

ساعت ها می توانند در برابر آب درجات مقاومت متفاوتی داشته باشند و این بستگی به نحوه مهر و موم آن ها دارد. اگر چندان با آب در ارتباط نیستید و این موضوع برایتان اهمیت چندانی ندارد، لازم نیست تا حتما ساعت ضدآب داشته باشید اما اگر ساعتتان را با خود به حمام می برید یا با آن به شنا می روید، بهتر است هر چند وقت یک بار آن را از نظر مقاومت نسبت به آب آنالیز کنید. البته ساعت سازها دستگاه هایی برای آنالیز مقاومت ساعت نسبت به آب دارند و انجام این آزمایشات معمولا چندان پرهزینه و سخت نیست. بنابراین، می توانید این کار را به ساعت ساز هم بسپارید. اگر هم اهل این نیستید که به غواصی بروید، زیر دوش آب ساعت خود را به همراه داشته باشید یا حتی زیر باران سیل آسا گیر بیفتید، می توانید یک ساعت معمولی داشته باشید و زمانی که احساس می کنید رطوبت زیاد است، تنها آن را از دست بیرون بیاورید و در جیبتان بگذارید.

لازم نیست همه جزییات را خودتان امتحان کنید!

بعضی افراد دوست دارند اطلاعات ثبت شده در کاتالوگ ساعت شان را امتحان نمایند. آن ها ممکن است ساعت مچی را از نظر دما، پرتاب از ارتفاع یا حتی ضدآب بودن به چالش بکشند و این کاری است که ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. درست است که ویژگی های ذکر شده درمورد ساعت ها صحیح هستند اما این برای موارد خاص صحت دارد، نه اینکه کسی از روی عمد بلایی بر سر ساعت بیاورد و باعث کوتاه شدن عمر ساعت بگردد!

نحوه نگهداری از ساعت مچی مکانیکی

طریقه نگهداری از ساعت مچی مکانیکی با دیگر انواع ساعت فرق دارد. اگر با انواع ساعت آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم به مقاله راهنمای جامع خرید انواع ساعت مچی از وبلاگ محتوا مراجعه کنید تا در این مورد بیشتر اطلاعات بدست بیاورید؛ اما اگر یک ساعت مچی مکانیکی دارید، برای افزایش عمر آن پیشنهاد ما این است که ما مراقب چرخ دنده ها باشید! چطور؟!

مواظب چرخ دنده ها باشید

امروزه روان نماینده های مناسبی وجود دارد که به یاری آن ها می توانید زمانی که چرخ دنده ها خشک می شوند، عملکرد آن ها را با روغن کاری بهبود ببخشید. این کار بعلاوه به طولانی شدن عمر آن ها یاری می نماید. البته لازم نیست این کار را برای همه ساعت ها و هر روز انجام بدهید؛ اما می توان هرچند وقت یک بار، مثلا ماهانه به این روش به ساعت های مکانیکی رسیدگی کرد.

ساعت را از مچ دستتان جدا کنید

یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص تمیز کردن و مراقبت از ساعت ها (به ویژه ساعت های مکانیکی) وجود دارد، این است که هیچ وقت آن ها را روی مچ خود تمیز نکنید؛ چراکه این کار به موتور فشار وارد می آورد و حتی ممکن است بعضی اجزای ساعت را خم کند یا بشکند!

روش های کلی برای جلوگیری از کوتاه شدن عمر ساعت

ساعت ها فقط وسایلی نیستند که زمان را به ما نشان می دهند؛ اغلب با آن ها خاطره داریم و به همین علت هم آن ها احساسات مختلفی را در ما برمی انگیزند. اگر بتوانید به درستی از آن ها نگهداری کنید، می توانید نه تنها برای سالیان متمادی از آن ها بهره ببرید، بلکه حتی این امکان وجود دارد که آن را برای نسل های آینده هم به یادگار بگذارید! علت این هم آن است که ساعت ها معمولا به گونه ای ساخته می شوند که در موارد و شرایط مختلف دوام بیاورند. البته مراقبت کردن از آن ها کار چندان دشواری نیست اما باید راه و چاه آن را به خوبی بلد باشید. در ادامه مواردی را ذکر نموده ایم که از کوتاه شدن عمر ساعت شما جلوگیری می نمایند.

برای جلوگیری از کوتاه شدن عمر ساعت، آن را تمیز نگه دارید!

هر چند وقت یک بار، ساعت را تمیز کنید. یک پارچه نرم بردارید و بند و صفحه آن را تمیز کنید تا هرگونه آلودگی یا گرد و غبار را از روی آن پاک نموده باشید. می توانید از یک گوش پاک کن و محلول رقیق از مواد شوینده و آب برای این کار بهره ببرید. البته دقت داشته باشید که گوش پاک کن را به طور کامل به این محلول آغشته نکنید و تنها به اندازه کم از آن استفاده نمایید تا بتوانید ساعت را تمیز و ضدعفونی کنید. این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ چون استفاده از صابون و آب به اندازه زیاد، خودش باعث آسیب رسیدن به ساعت خواهد شد.

ساعت مچی خود را سرویس کنید

هر دو یا سه سال یک بار برای ساعت های مکانیکی و 3 تا 4 سال یک بار برای ساعت های کوارتز، واجب است که آن را به دست سرویس کار مجرب بسپارید. این کار باعث می گردد که عمر ساعت شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند و مدت زمان طولانی تری را سالم باقی بماند.

ساعت را از آهنربا دور نگه دارید

ممکن است فکر کنید که فقط اگر ساعت شما دیجیتال یا هوشمند باشد، ضروری است که آن را از آهنربا دور نگه داشت؛ اما این طرز فکر اشتباه است. به طور کلی قراردادن ساعت در نزدیکی آهنربا بر نحوه کار و زمان سنجی آن تاثیر منفی می گذارد. پس به این موضوع دقت داشته باشید.

مطمئن شوید که ساعت ضد آب است یا خیر

همان طور که گفتیم، مقاومت ساعت در برابر آب یک مسئله مهم است؛ اما قبل از این که خودتان تصمیم بگیرید این مسئله را امتحان کنید، می توانید آن را در کاتالوگ آنالیز کنید، در وب سایت وبلاگ محتوا درمورد اطلاعات آن بخوانید یا از فروشنده درباره این موضوع بپرسید که آیا ساعت شما ضد آب است یا نه. اندازه ضدآب بودن ساعت ها هم با تفاوت دارد و اگر حتی ساعت شما ضد آب هم نباشد باز هم در برابر یک برخورد کوچک با قطرات آب می تواند همچنان به کار خود ادامه بدهد؛ اما پیشنهاد می کنیم که چندان مقاومت آن را نسبت به رطوبت با این روش نسنجید. بعلاوه اگر بند ساعت شما چرمی است از خیس شدن آن به شدت بپرهیزید؛ چرا که آب چرم را به مرور زمان از بین می برد.

مواظب شیشه ساعت باشید

شاید ساده به نظر برسد اما درهرصورت، بهتر است مواظب شیشه ساعت خود باشید. از کوبیدن آن به این طرف و آن طرف یا بی دقتی هایی که باعث برخورد شیشه ساعت با اشیای تیز و سطوح محکم می گردد، خودداری کنید. خلاصه اینکه اگر دوست دارید ساعت سالمی داشته باشید و از کوتاه شدن عمر ساعت جلوگیری به عمل بیاورید، از برخورد آن با این طرف و آن طرف جلوگیری کنید!

جعبه ساعت را نگه دارید

برای زمان هایی که ساعت را به دست نمی کنید، بهتر است آن را داخل کشو نیاندازید؛ چراکه این کار به این وسیله ارزشمند آسیب وارد می آورد. درعوض، آن را در جعبه اصلی خود نگه دارید. با این کار شیشه و بند ساعت همواره سالم، تمیز و بدون خط وخش باقی می مانند.

ساعت را در معرض نور خورشید قرار ندهید

شاید عجیب به نظر برسد اما قرار گرفتن طولانی مدت ساعت (مانند بسیاری دیگر از وسایل) در برابر نور خورشید به آن آسیب می زند؛ چراکه باعث از بین رفتن و محو شدن رنگ آن خواهد شد. علاوه بر این، گرمای ناشی از نور خورشید می تواند عمر باتری ساعت را کاهش دهد و به آن آسیب برساند؛ بنابراین بهتر است حتما از قرار گرفتن ساعت در زیر نور مستقیم خورشید جلوگیری به عمل بیاورید.

آن را دور از مواد شیمیایی نگه دارید

از تماس ساعت با مواد شیمیایی مانند وسایل تمیزنماینده خودداری کنید. بعلاوه بهتر است زمانی که از عطر استفاده می کنید مواظب باشید تا آن را روی ساعت اسپری نکنید؛ به خصوص اگر بند ساعت چرمی باشد. می توانید قبل از اینکه ساعت را ببندید به خود عطر بزنید؛ چرا که در هر حال یکی از برترین نقطه ها برای عطر زدن، روی مچ دست ها و در قسمت نبض ها است.

در نگهداری از ساعت مچی به حرفه ای ها اعتماد کنید

هر از گاهی ضروری است تا داخل ساعت را هم از گرد و خاک پاک کنیم اما پیشنهاد ما این است که هرگز خودتان ساعت را باز نکنید. این کار را به یک ساعت ساز بسپارید و اجازه بدهید که او گرد و غبار، آلودگی و ذرات موجود داخل ساعت را پاک کند؛ چون خیلی ساده، محتمل است موقع بستن ساعت چند چرخ دنده اضافه بیاورید!

در خصوص نحوه عملکرد ساعت مطالعه کنید

یکی از روش هایی که از کوتاه شدن عمر ساعت شما جلوگیری می نماید، این است که دفترچه راهنمای ساعت را بخوانید یا در اینترنت در خصوص آن مطالعه کنید. به دست آوردن اطلاعات لازم درمورد نحوه نگهداری ساعت، به احتمال زیاد باعث افزایش طول عمر آن خواهد شد.

برای پاک کردن ساعت های مچی هوشمند، بهتر است تنها به استفاده از یک پارچه نرم و مخصوص اکتفا کنید. درمورد انواع دیگر ساعت، به جز مواردی که ذکر کردیم، استفاده مکرر و تعریق پوست هم می تواند باعث کوتاه شدن عمر ساعت مچی شما بگردد. بنابراین، بهتر است از چند ساعت مختلف در طول هفته بهره ببرید تا طول عمر آن ها را افزایش بدهید. رعایت همه این عوامل بوده که باعث شده تا بسیاری از ساعت های مچی نسل به نسل به اعضای خانواده به ارث برسند. شما چه فکر می کنید؟ برای ما بنویسید.

منابع: crownandcaliber, iwc

منبع: دیجی استایل

به "هر آنچه باید درباره نگهداری و افزایش عمر ساعت بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره نگهداری و افزایش عمر ساعت بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید