نصف النهار مبدأ چیست و چرا در گرینویچ واقع شده است؟

به گزارش وبلاگ محتوا، چرا گرینویچ به عنوان خانه نصف النهار مبدأ و ساعت جهانی گرینویچ انتخاب شده است؛ این واژه ها چه معنایی دارند؟ رصدخانه سلطنتی بریتانیا در گرینویچ، جایی است که غرب و شرق در طول جغرافیایی صفر به هم می رسند.

نصف النهار مبدأ چیست و چرا در گرینویچ واقع شده است؟

نصف النهار چیست؟

نصف النهار یک خط فرضی شمال به جنوب است که از آن به عنوان خط مرجع صفر برای رصدهای نجومی استفاده می گردد. با مقایسه هزاران رصد به واسطه یک نصف النهار، امکان خلق یک نقشه هوایی دقیق میسر می گردد.

چرا نصف النهار مبدأ از گرینویچ عبور می نماید؟

دو دلیل مهم برای این انتخاب وجود دارد. دلیل اول اینکه ایالات متحده از قبل گرینویچ را به عنوان مبنایی برای سامانه منطقه زمانی ملی خود انتخاب نموده بود. دلیل دوم این بود که در اواخر قرن نوزدهم، 72 درصد از تجارت جهانی به نمودارهای دریایی وابسته بود که آن ها نیز از گرینویچ به عنوان نصف النهار مبدأ استفاده می کردند. این تصمیم بر این اساس گرفته شده بود که با نامیدن گرینویچ به عنوان طول جغرافیایی صفر، مردم زیادی از آن منتفع می شوند؛ بنابراین نصف النهار مبدأ در گرینویچ تبدیل به مرکز زمان جهان شد.

نیمکره های غربی و شرقی

خط گرینویچ نمادی از نصف النهار تاریخی مبدأ در جهان با طول جغرافیایی صفر است. هر نقطه بر روی زمین برحسب فاصله آن تا غرب و شرق این خط محاسبه می گردد. این خط به نوبه خود نیز زمین را به دو نیمکره غربی و شرقی تقسیم می نماید؛ درست شبیه به خط استوا که زمین را به دو نیمکره شمالی و جنوبی نصف می نماید. اگر در بالای این خط بایستید و دو پای خود را در دو طرف آن قرار دهید، شما دقیقاً بر اساس خط نصف النهار مبدأ، در میانه نیمکره غربی و شرقی نهاده شده اید.

ساعت جهانی گرینویچ چیست؟

نصف النهار مبدأ در گرینویچ از اواخر قرن نوزدهم، نقش یک خط مبنا به عنوان ساعت جهانی گرینویچ را ایفا می نماید. تا قبل از آن، هر شهری در جهان دارای زمان محلی خود بود. در آن دوران هیچ قانون تعیین ملی و بین المللی برای محاسبه ساعت یا زمان آغاز و خاتمه روز یا طول یک ساعت وجود نداشت. وقتی که شبکه های ریلی و ارتباطی در دهه 1850 تا 1860 توسعه یافتند، احتیاج به یک ساعت بین المللی استاندارد بیش ازپیش احساس می شد. درنتیجه گرینویچ به عنوان مرکز ساعت جهانی انتخاب شد.

نصف النهار مبدأ در کجا واقع شده است؟

در سال 1884، مکان نصف النهار مبدأ در محل نصب تلسکوپ بزرگ ترنسیت سرکل (Transit Circle) در رصدخانه سلطنتی بریتانیا تعریف شد. ترنسیت سرکل توسط هفتمین منجم سلطنتی، سر جورج بیدل اِیری (Sir George Biddell Airy)، در سال 1850 ساخته شد. دو خط متقاطع در مرکز این تلسکوپ، طول دقیق جغرافیایی صفر درجه برای جهان را تعیین می نمایند.

ازآنجایی که پوسته زمین هرلحظه به آرامی در حال حرکت است، موقعیت دقیق نصف النهار نیز به طور جزئی تغییر می نماید؛ اما مرجع اصلی برای نصف النهار مبدأ در جهان همچنان همان رصدخانه سلطنتی بریتانیا و تلسکوپ ترنسیت سرکل است، حتی اگر محل دقیق خط مبنا بین دو طرف تلسکوپ جابجا گردد.

عرض جغرافیایی رصدخانه سلطنتی کجاست؟

همان طور که متوجه شدیم، طول جغرافیایی با اندازه گیری موقعیت مکانی هر نقطه در غرب یا شرق خط نصف النهار مبدأ محاسبه می گردد، درحالی که عرض جغرافیایی فاصله یک نقطه از شمال تا جنوب خط استوا را نشان می دهد. طول و عرض جغرافیایی به درجه، دقیقه و ثانیه تقسیم شده است؛ هر درجه شامل 60 دقیقه و هر دقیقه شامل 60 ثانیه می گردد. رصدخانه سلطنتی بریتانیا نیز در طول جغرافیایی صفر درجه و عرض جغرافیایی 51 درجه و 28 درجه و 38 ثانیه شمالی واقع شده است.

نصف النهار مبدأ و خط استوا در کجا باهم تلاقی دارند؟

تلاقی میان این دو خط فرضی در وسط اقیانوس اطلس است؛ بنابراین سلفی دریافت در این منطقه از جهان کمی سخت به نظر می رسد.

چه کسی تصمیم گرفت که نصف النهار مبدأ باید در گرینویچ باشد؟

نصف النهار گرینویچ در سال 1884 به عنوان نصف النهار مبدأ جهان انتخاب شد. 41 نماینده از 25 کشور جهان در شهر واشنگتن برای شرکت در کنفرانس نصف النهار بین المللی باهم ملاقات کردند. در خاتمه این کنفرانس، گرینویچ با 22 رأی موافق در برابر 1 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع، به عنوان طول جغرافیایی صفر درجه انتخاب شد.

آیا خط نصف النهار جابجا شده است؟

بین سال های 1984 و 1988، مجموعه جدیدی از سیستم های مختصاتی بر اساس اطلاعات ماهواره ای و دیگر محاسبات مورد استفاده نهاده شد و نصف النهاری را تعریف کرد که به عنوان یک صفحه فرضی از وسط مرکز زمین عبور می نماید.

نصف النهار مبدأ واقعی جهان، همان طور که از سوی تمامی کشورهای جهان در کنفرانس سال 1984 پذیرفته شده، نصف النهار مرجع بین المللی است. این نصف النهار تنها نصف النهاری است که امروزه نیز به عنوان نصف النهار مبدأ جهانی و طول صفر جغرافیایی شناخته می گردد. نصف النهار مبدأ امروزی 102.5 متر از شرق تا نصف النهار مبدأ تاریخی در رصدخانه سلطنتی فاصله دارد. درواقع، تمام رصدخانه سلطنتی و نصف النهار مبدأ تاریخی هم اکنون در غرب نصف النهار مبدأ حقیقی قرار دارند.

رصدخانه سلطنتی هر روز از ساعت 10 صبح باز است

می توان از رصدخانه سلطنتی گرینویچ ملاقات کرد و در بالای نصف النهار مبدأ تاریخی، خانه ساعت جهانی گرینویچ، ایستاد. اینجا مکانی ایده آل برای کشف جهان در تنها افلاک نمای لندن است.

منبع: گردشبان

به "نصف النهار مبدأ چیست و چرا در گرینویچ واقع شده است؟" امتیاز دهید

9 کاربر به "نصف النهار مبدأ چیست و چرا در گرینویچ واقع شده است؟" امتیاز داده اند | 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصف النهار مبدأ چیست و چرا در گرینویچ واقع شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید