معاون توسعه نوآوری پارک پردیس: چشم انداز پارک فناوری پردیس ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در کشور است

به گزارش وبلاگ محتوا، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: ما به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می کنیم و می خواهیم از یک مقیاس چند ده هکتاری به مقیاسی هزار هکتاری تبدیل شویم. در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف زیست بوم فناوری کشور را خواهیم داشت و تلاش می کنیم همکاری با آنها را با تجربه 20 سال گذشته توسعه دهیم.

معاون توسعه نوآوری پارک پردیس: چشم انداز پارک فناوری پردیس ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در کشور است

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ محتوا به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، اکبر قنبرپور در توضیح وظایف معاونت متبوع خود گفت: مأموریت های معاونت توسعه نوآوری سابقه زیادی در پارک فناوری پردیس دارد ولی این معاونت، سه سال پیش با تبدیل معاونت توسعه فناوری به دو معاونت نو شکل گرفته است. در حال حاضر هدایت شبکه فن بازار ملی ایران، برگزاری رویداد اینوتکس، ایجاد خوشه های فناوری در پارک، توسعه منابع انسانی شرکت های پارک، ایجاد زمینه مناسب برای تجاری سازی محصولات شرکت ها و در نهایت توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات شرکت ها، وظایفی است که بر عهده معاونت توسعه نوآوری قرار داده شده است.

حرکت متفاوت پارک فناوری پردیس در منحنی پیشرفت

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: ما در پارک فناوری پردیس برخلاف پارک های فناوری دیگر از انتهای زنجیره، کار را شروع کردیم. دیگر پارک های فناوری کشور از مرکز رشد کارشان را شروع کردند، یعنی از ایجاد فضایی برای استقرار و رشد شرکت های نوآور؛ اما ما به علت اینکه پارک فناوری پردیس در تهران واقع شده بود از همکاری با شرکت های بزرگ شروع کردیم.

او افزود: اولین مشتریان و اعضای پارک شرکت های بزرگ بودند که در اراضی پارک مستقر شدند. شرکت های فناوری که چندین پرسنل داشتند، محصولات متعدد تولید می کردند و محصولاتشان به بازار وارد شده بود.

قنبرپور ادامه داد: تقریباً هفت سال گذشت تا ما بتوانیم شرکت های کوچکتری که متقاضی حضور در پارک هستند را بپذیریم و آنها را به صورت استیجاری در پارک مستقر کنیم. با گذشت 10سال از تاسیس پارک فناوری پردیس و در اوایل دهه 90 ما توانستیم مرکز رشد پارک را ایجاد کنیم و جوابگوی تقاضای شرکت های نوپا باشیم.

او افزود: ما در 20 سال گذشته، فضاهای مختلفی برای استقرار شرکت ها ایجاد کردیم. فضاهایی که امکان استقرار شرکت های دو نفره تا شرکت هایی با چند هزار نیروی کاری را دارد و در کنار اینها، فریلنسرها (افرادی که بصورت تکنفره می توانند کار کنند) هم می توانند در پارک مستقر شوند.

ارائه بیش از 50 نام خدمت تجاری سازی به شرکت های مختلف در 20سال گذشته

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: در حوزه تجاری سازی هم همین رخ داد، ما در سال های ابتدایی کار پارک، خدمات تجاری سازی زیادی به شرکتها ارائه نمی دادیم، اما از زمان استقرار شرکت ها از سال 86 ، دپارتمان های مختلفی برای این کار ایجاد شد و هم اکنون بیش از 50 نام خدمت تجاری سازی به شرکت های مختلف عضو ارائه می شود.

قنبرپور ادامه داد: هم اکنون به بزرگترین پارک فناوری کشور با بیش از 350 شرکت و 2 شعبه در غرب و شرق تهران تبدیل شده ایم که بیش از هزار نوع محصول و خدمت فناورانه را تجاری و وارد بازار کردند.

او افزود: بر اساس صورت های اقتصادی موجود، سال 98 حدود 11 هزار میلیارد تومان فروش محصولات پارک بوده است که پیش بینی می شود این رقم در سال 99 حداقل 50 درصد افزایش داشته باشد. نکته دیگر این است که به ازای هر یک ریال که دولت در پارک سرمایه گذاری کرده، بخش خصوصی 10 برابر آن را در پارک سرمایه گذاری کرده و این نشان از اعتماد بخش خصوصی از بازدهی سرمایه گذاری در پارک دارد.

20 سال تلاش پارک فناوری پردیس برای برطرف موانع تولید و توسعه

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: یکی از مهمترین مسائل در زمینه توسعه نوآوری، موضوعاتی از قبیل تحریم و مسائل اقتصادی است که بر سر راه شرکت ها و پارک وجود دارد و عمده تلاش ما در 20 سال گذشته مبتنی بر برطرف این موانع بوده است.

قنبرپور ادامه داد: ایجاد معافیتهای اقتصادیاتی، خروج پارک از شمول قانون منع استقرار شرکتها در شعاع 120 کیلومتری تهران، امکان استفاده شرکتها از تسهیلات بانکی، معافیت از پرداخت عوارض معمول کشور و ایجاد صندوقی برای حمایت از شرکتها در پارک، از جمله کارهایی بوده که ما در 20 سال گذشته برای موانع زدایی توسعه نوآوری در پارک انجام دادیم.

هدف پارک فناوری پردیس ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری در غرب آسیا است

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: ما به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می کنیم یعنی می خواهیم از یک مقیاس چند ده هکتاری به مقیاسی هزار هکتاری تبدیل شویم. در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف زیست بوم فناوری کشور را خواهیم داشت و بیش از 10 نوع بازیگر اصلی برای رشد این زیست بوم را شناسایی کرده ایم.

قنبرپور ادامه داد: ایجاد زیست بوم نوآوری با وجود بازیگران واقعی و اصلی، مهمترین اقدام ما خواهد بود. دولت هم یکی از بازیگران اصلی این زیست بوم است که نقش آن از طریق پارک ایفا می شود.

او افزود: ما در پی ایجاد مجموعه ای هستیم که در آن آزمایشگاه ها و کارگاه های علمی مختلف، سرمایه گذاران خطر پذیر، منتورها، مراکز رشد و شتابدهنده ها، فضاهای کار اشتراکی، شرکت های متعدد و فضای علمی و آکادمیک لازم درون آن وجود دارد. تلاش می کنیم که شرکت ها نیازهای مختلفشان در زمینه خدمات تخصصی و عمومی را در داخل پارک تامین کنند، یعنی تمام دغدغه های یک شرکت از تامین نیروی انسانی، تامین نیازهای فناوری، جذب سرمایه، استفاده از آزمایشگاه ها و کارگاه های مورد نیاز در داخل پارک صورت بگیرد.

قنبرپور گفت: ما در این زیست بوم در پی این هستیم که برای صادرات محصولات شرکت ها، بروکرهای صادراتی در داخل پارک حاضر باشند و اگر نیازی به تاییدیه یا استاندارد برای کالای تولید شده بود، مجموعه های کارگزاری برای این کار در پارک حاضر باشند. بعبارتی، شرکت های مختلف در پارک تنها دغدغه توسعه نوآوری و فناوری داشته باشند و دیگر مسائل شان از طریق کارگزاران مختلف در پارک برطرف شود.

منبع: خبرگزاری فارس

به "معاون توسعه نوآوری پارک پردیس: چشم انداز پارک فناوری پردیس ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون توسعه نوآوری پارک پردیس: چشم انداز پارک فناوری پردیس ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا در کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید