ایجاد لاین های فراوری مرغ بومی به وسیله دانش بنیان ها

به گزارش وبلاگ محتوا، دکتر محمد جعفرآقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری برای حمایت و هماهنگی میان مراکز نگهداری از منابع ژنتیکی و تسهیل برنامه های حفاظت از منابع ژنتیکی تشکیل شد.

ایجاد لاین های فراوری مرغ بومی به وسیله دانش بنیان ها

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی با بیان اینکه قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی در سال 97 تصویب و ابلاغ شد، گفت: در این قانون آمده است که وظیفه مدیریت برنامه های حفاظت از منابع ژنتیکی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است؛ اما در ستاد توسعه زیست فناوری مقرر شد بر توسعه و بهره برداری از این منابع تمرکز گردد.

جعفرآقایی با بیان اینکه یکی از پروژه هایی که انتظار می رود با توسعه بهره برداری از منابع ژنتیکی بومی می تواند به حفاظت از منابع ژنتیکی اختصاصی کشور منجر گردد پروژه فراوری مرغ و تخم مرغ بومی است، افزود: طعم و مزه مرغ و تخم مرغ بومی به وسیله بسیاری از مردم کشور مورد پسند است در صورتی که اطمینان داشته باشند محصول عرضه شده به صورت طبیعی و سالم و در محیط روستایی با استفاده از نژاده های بومی اصیل فراوری شده است.

رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در حال حاضر مرغ بومی به اسم محصولی که با استاندارهای بهداشتی و اصالت توده های پرورشی به فراوری رسیده باشند در بازار عرضه نمی گردد.

وی در راستای مقایسه مرغ بومی و مرغ تجاری اسم کرد: مرغ های تجاری خارجی که اغلب مرغ فراوریی کشور را تشکیل می دهند و یا حتی مرغ نژاد آرین که یک نژاد خارجی موجود در ایران است، نژادهای بسیار کم تحرکی هستند که در شرایط پرتراکم سالن های پرورش زندگی می نمایند و قابلیت فراوری در شرایط تجارتی را دارند.

جعفرآقایی ادامه داد: این مرغ ها از ضریب تبدیل بالاتری برخوردار هستند و کاملاً برای فراوری تجاری مناسب هستند. اما برای فراوری این نژادها به واردات لاین های اجدادی از خارج وابسته هستیم. بعلاوه این نژادها به بیماری ها و شرایط نامساعد محیطی بسیار حساس بوده و باید در شرایط کاملاً ایزوله نگهداری شوند.

به گفته رئیس کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری، مرغ های تجاری با استفاده از دان تجاری مرکب از ذرت و کنجاله سویا تغذیه می شوند و در صورت بروز اپیدمی بیماری در کشور همه این مرغ ها که نژادهای خالصی هستند ممکن است به سرعت دچار بیماری شده و امنیت غذایی را تهدید کند.

وی خاطر نشان کرد: مرغ های بومی، پر تحرک هستند و ضریب بهره وری آنها هم کمتر از مرغ های تجاری است، اما این توده ها معمولاً مقاوم به بیماری ها و شرایط اقلیمی کشور بوده و می توانند با چرا کردن در اطراف مزارع و منازل روستائیان یا تغذیه از به جای مانده مواد غذایی رشد نمایند. بنابراین نژادهای بومی در قفس و سالن های تجارتی نمی توانند رشد نمایند بلکه باید در حیاط و مزرعه روستائیان فراوری شوند.

ایجاد لاین های مناسب مرغ بومی به وسیله دانش بنیان ها

رئیس کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه در حال حاضر چند ایستگاه در کشور توده های مرغ بومی را نگهداری نموده و با انتخاب و اصلاح نژادهای مرغ بومی، لاین هایی با بهره وری بالاتر فراوری نموده اند، گفت: ایده این پروژه آن است که شرکت های نوپای دانش بنیان لاین های مناسب از مرغ بومی را تکثیر و با ایجاد شبکه هایی در نواحی روستایی جوجه های واکسینه شده و اصیل مرغ بومی را در میان روستائیان توزیع و با آموزش و هدایت روستائیان محصول گواهی شده را در محیط روستایی فراوری نمایند.

به گفته جعفرآقایی، سپس مرغ و تخم مرغ فراوری شده را جمع آوری و به صورت بهداشتی آماده، بسته بندی و به بازارهای عظیم شهری عرضه می گردد.

وی تاکید نمود: آنالیز های میدانی نشان می دهد که این محصول می تواند در بازارهای شهری با قیمت های مناسبی به فروش برسد بطوری که بتواند هزینه های ناشی از بهره وری کمتر و فراوری کمتر توده های بومی نسبت به نژادهای تجارتی را جبران کند.

جعفرآقایی خاطر نشان کرد: بنابراین علاوه بر تامین محصول مرغ و تخم مرغ بومی سالم با طعم و مزه مطلوب ذائقه مردم ایران، موجب ایجاد اشتغال و افزایش عایدی روستائیان و کشاورزان خود معیشتی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه البته این یک پروژه خیریه و یارانه ای نیست که تنها با یاری های دولتی و خیریه انجام گردد، گفت: این پروژه یک فعالیت اقتصادی و رقابت پذیر است که موجب افزایش فراوری و اشتغال در نواحی محروم کشور خواهد شد. البته آغاز یک ایده نو با استفاده از توده های بومی با چالش ها و ریسک هایی روبرو است که ممکن است تحمل و پذیرش آنها به وسیله شرکت های دانش بنیان نونهاد مشکل باشد.

به گفته رئیس کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و بعلاوه سازمان های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی از این پروژه حمایت می نمایند.

جعفرآقایی اسم کرد: در حال حاضر چند پیشنهاد در مورد اجرای این پروژه به وسیله دانش بنیان ها ارایه شده و مشغول آنالیز و تامین اقتصادی آنان هستیم اما این پروژه از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و امکان ورود و همکاری شرکت های دانش بنیان بیشتری در این پروژه وجود دارد.

رئیس کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: ایده پرورش مرغ بومی به صورت شبکه ای به وسیله دانش بنیان ها می تواند در زمینه سایر نژادهای بومی پیاده سازی گردد که این موجب توسعه بهره برداری و یاری به حفاظت از منابع ژنتیکی بومی کشور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایجاد لاین های فراوری مرغ بومی به وسیله دانش بنیان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد لاین های فراوری مرغ بومی به وسیله دانش بنیان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید