طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست و نکاتی برای بهبود پخت آن

به گزارش وبلاگ محتوا، کیک اسفنجی یکی از ساده ترین و در عین حال پرکاربردترین کیک ها است. این کیک در انواع ساده، با ماست، خامه، کرم و مربا و... تهیه می شود اما کیک اسفنجی با ماست یکی خوشمزه ترین انواع آن است. در این مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست و فوت و فن مربوط به آن را بخوانید.

طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست و نکاتی برای بهبود پخت آن

وبلاگ محتوا | سرویس آشپزی - کیک اسفنجی با ماست یکی از انواع کیک اسفنجی است که طعم بسیار خوبی دارد. در این مطلب قصد داریم این کیک را با روشی ساده آموزش دهیم.

موارد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با ماست

در ادامه مواد مورد نیاز برای طبخ این نوع از کیک را مشاهده می کنید.

مواد لازم
تخم مرغ

4 عدد

آرد کیک

250 گرم

ماست غلیظ

1 پیمانه

شکر

200 گرم

بیکینگ پودر

1/2 قاشق مرباخوری

روغن

150 گرم

رنده پوست پرتقال یا لیموترش

1 قاشق مرباخوری

چند نکته:

  • هر قاشق غذاخوری آرد کیک یا شکر معادل 25 گرم است. بنابراین چنانچه به ترازوی آشپزخانه دسترسی ندارید، می توانید از این طریق مواد لازم را اندازه گیری کنید.
  • رنده پوست پرتقال یا لیموترش برای طعم دادن به کیک استفاده می گردد و به جای آن می توانید از وانیل نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در استفاده از طعم دهنده ها زیاده روی نکنید زیرا نه تنها به خوش طعم شدن کیک کمکی نمی کند، بلکه نتیجه عکس خواهد داشت.
  • پیش از آنکه ماست را به مواد بیفزایید، حتما مقداری از آن را بچشید و از شیرین بودن آن اطمینان حاصل کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست

1- ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. دقت داشته باشید که زرده قاطی سفیده نگردد، زیرا در اینصورت سفیده ها پف نخواهد کرد.

2- شکر و رنده پوست پرتقال را کم کم به زرده ها اضافه می کنیم.

3- مواد را آنقدر به هم می زنیم تا کاملا سفید و سفت گردد.

4- در ادامه روغن را نیز مواد اضافه می کنیم.

5- سفیده ها را جداگانه آنقدر هم می زنیم تا پف کند و از ظرف نریزد.

6- در ظرف دیگری و ماست را مخلوط می کنیم و به هم می زنیم تا کاملا مخلوط گردد.

7- مخلوط ماست و بیکینگ پودر را با مخلوط زرده و... قاطی می کنیم و به هم می زنیم. سپس سفیده را نیز آرام آرام به مواد اضافه کرده و هم می زنیم و به سرعت آرد را نیز به آنها می افزاییم.

  • زمانی که سفیده را به مواد اضافه کردید باید به آرامی آنها را با یکدیگر مخلوط کنید، زیرا چنانچه از همزن برقی استفاده کنید، پف کیک از دست خواهد رفت و دیگر کیک اسفنجی با ماست بافتی لطیف و اسفنجی نخواهد داشت.

8- یک قالب مناسب به فرم دلخواه را از قبل چرب کنید و مایع کیک که آماده شده است را به آرامی وسط قالب بریزید. اجازه دهید مایع به آرامی در تمام ظرف پخش گردد. برای آنکه مایع کیک کاملا یکنواخت گردد سه بار به آرامی قالب را روی میز بزنید.

9- فر را از قبل گرم کنید و قالب را روی طبقه پایین بگذارید. درجه حرارت فر باید روی 180 درجه سانتیگراد یا 350 درجه فارنهایت تنظیم گردد. حدود یک ساعت زمان برای پخت کامل کیک در این دما کافی است.

اکنون کیک اسفنجی با ماست شما آماده است و می توانید آن را از قالب خارج کنید. این کیک بسیار لطیف و خوشمزه است.

نکاتی در مورد طبخ کیک اسفنجی با ماست

در ادامه نکاتی را در مورد طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست ذکر می کنیم که برای بهبود کیفیت آن باید مورد توجه قرار گیرد.

  • قبل از آنکه آرد را به مایع کیک اضافه کنید، آن را الک نمایید. اینکار باعث می گردد هوا در بین ذرات آرد برود و بافت کیک شما اسفنجی تر گردد.
  • زمانی که آرد را به مایع اضافه کردید، از هم زدن سریع و زیاد مواد بپرهیزید زیرا باعث می گردد پف کیک از بین برود.
  • سفیده های تخم مرغ را تا حدی بزنید که اگر ظرف را برگرداندید از ظرف نریزد. این موضوع در نرم شدن بافت کیک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
  • کف قالب را چرب کنید و حتی الامکان از قالب های تفلون استفاده کنید. اگر به قالب تفلون دسترسی ندارید، می توانید از یک قابلمه تفلون در ابعاد مناسب استفاده کنید (چنانچه دسته های قابلمه پلاستیکی است ابتدا آنها را باز نمایید و سپس قابلمه را در فر قرار دهید).
  • ماستی را که استفاده می کنید نباید آب انداخته باشد. چنانچه آب انداخته بود، آب ماست را خالی کنید و توجه داشته باشید که آب ماست نباید با مایع کیک مخلوط گردد.
  • مایع کیک کمی غلیظ است و هنگامی که شما آن را درون قالب می ریزید ممکن است یکنواخت پخش نگردد. در این صورت پس از پخت، کیک شما در بعضی از قسمت ها ضخیم تر خواهد بود. بنابراین توجه کنید که مایع کیک به طور یکنواخت پخش شده باشد.
  • پس از آنکه کیک آماده شد، اگر قصد دارید آن را در یخچال نگهداری، ابتدا اجازه دهید کاملا خنک گردد، سپس آن را در ظرف های دربسته در یخچال نگهدارید.
  • بهتر است تا زمانی که کیک آماده نشده است، درب فر را باز نکنید. باز کردن درب فر باعث می گردد حرارت آن افت کند و این موضوع بر کیفیت کیک اسفنجی تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • برای اطمینان از پختن کیک یک چنگال را به داخل آن فرو کنید، اگر هنگام خارج کردن چنگال، کیک به آن نچسبیده بود، می توانید آن را از فر خارج کنید. اما در صورتی که مقداری از کیک به چنگال چسبیده بود، باید کمی دیگر کیک را در فر بگذارید.
  • کیک اسفنجی را می توانید خیلی ساده و تنها با استفاده از خلال پسته، بادام یا پودر نارگیل و یا با استفاده از خامه فرم گرفته شده، مربا یا شکلات تزیین نمایید.

این کیکی ساده، لذیذ و مناسب برای عصرانه و نیم چاشت است. می توانید این کیک را برای بچه ها تان نیز درست کنید و در طول روز به عنوان یک میان وعده کامل به آنها بدهید. کیک اسفنجی با ماست علاوه بر آنکه سریع آماده می گردد، بسیار خوشمزه و لذیذ است و می توانید برای میهمانی های عصرانه نیز این کیک را درست کنید.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست و نکاتی برای بهبود پخت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست و نکاتی برای بهبود پخت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید