شیائومی در سال 2020؛ آمادگی برای چالش های بیشتر

به گزارش وبلاگ محتوا، 2019 سال قابل توجهی برای شیائومی بود. این شرکت طی عمر نسبتا کوتاه خود، در زمینه گوشی های مقرون به صرفه تا حد زیادی بدون رقیب بوده است. اما در این سال، با وجود پدیدار شدن رقبای قدرتمند، شیائومی توانست با بهره گیری از نوآوری و ارائه ویژگی های جذاب باز هم کاربران زیادی را راضی نگه دارد. آیا شیائومی در سال 2020 هم می تواند فرایند موفقیت خود را ادامه دهد؟

شیائومی در سال 2020؛ آمادگی برای چالش های بیشتر

در کنار تمرکز بیشتر بر گوشی های پرچم دار، شیائومی در زمینه سرویس های اقتصادی هم فعالیت های تازه ای را شروع نموده و در محدوده های قیمت مختلف کوشش نموده که بیش از پیش گوشی های ارزان تری را عرضه کند. در سال گذشته شیائومی بیش از 20 گوشی جدید عرضه کرد و اگر مجموعه گجت های متنوع این شرکت در سال 2019 را به حساب آوریم، در این سال بسیار فعال بوده و شیائومی باید این فرایند را در سال 2020 هم ادامه دهد.

این شرکت که وارد دهمین سال فعالیت خود می شود، باید با رقبای بسیار قدرتمندی دست و پنجه نرم کند که برای دریافت سهم بازار شیائومی در بازارهای کلیدی شمشیر را از رو بسته اند. در این مطلب در کنار مرور فعالیت های شیائومی در سال 2019، به صورت مختصر و مفید به استراتژی های احتاقتصادی شیائومی در سال 2020 نگاهی می اندازیم.

اعداد بزرگ اهداف مهم را ترسیم می نمایند

شیائومی از جمله شرکت هایی است که همیشه فرایند رو به رشدی دارد و در سال 2019 هم کاهش سرعت رشد این شرکت دیده نمی شود. در حالی که این شرکت در بازار مهم هند به ثبات مناسبی دست پیدا نموده و از سهم بازار 26 درصدی بهره می برد، در بازار اروپا توانسته بیشترین مقدار رشد را پشت سر بگذارد. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی کانالیس، شیائومی پنجمین شرکت بزرگ سازنده گوشی در اروپا محسوب می شود. در سه ماهه سوم 2019، این شرکت توانسته 5.5 میلیون گوشی را به فروش برساند و سهم بازار 10.5 درصدی را از آن خود کند. به همین خاطر، در این مدت در رتبه چهارم این بازار بعد از اپل قرار گرفته است.

شیائومی در سال 2020 باید با چالش های زیادی روبرو شود زیرا شرکت های تازه نفسی مانند ریلمی در بازارهای مختلف می خواهند سهم بازار خود را افزایش بدهند. اگرچه مسائل متعدد هواوی باعث شده که شرکت های گوناگون فرصت ایدئالی برای رشد پیدا نمایند، شیائومی هم با عرضه گوشی های 5G در محدوده های قیمت گوناگون باید کوشش کند این فرصت را از دست ندهد. علاوه بر این، انتظار می رود شیائومی در بازار اروپا و دیگر مناطق به گسترش نفوذ خود ادامه دهد.

در بازار هند، برند ریلمی پیروز شده 16 درصد از سهم بازار را به دست بیاورد و رشد 433 درصدی نسبت به سال قبل تجربه کند. این موضوع که برند ریلمی از مه 2018 به وجود آمده، این رشد را شگفت انگیزتر می نماید. در همین حین، شیائومی که از 5 سال قبل در این بازار حضور دارد، توانسته 26 درصد از سهم این بازار را تصاحب کند.

در میان این تعداد رقبای قدرتمند، شیائومی به ناچار باید در زمینه سخت افزار، طراحی و از همه مهم تر قیمت حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. بخش مهمی از پیروزیت ریلمی به لطف توجه به همین نکات محقق شده است. در این میان باید به بازار مهم آمریکای شاقتصادی هم اشاره کنیم. شیائومی تا حالا در این بازار فقط بعضی گجت های متنوع خود را عرضه نموده ولی در زمینه ارائه گوشی های هوشمند وارد عمل نشده است.

شیائومی در اوایل فعالیت خود، متهم به کپی برداری گسترده از آیفون می شد که البته حق با منتقدان این شرکت بود. اما این شرکت چه از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری به بلوغ رسیده و توانسته رویکرد موردنظر خود را عملی کند. در بازار آمریکای شاقتصادی، گوشی های میان رده جذاب چندان دیده نمی شوند و شیائومی در سال 2020 باید به دنبال ورود به این بازار باشد.

آینده درخشان پرچم داران مقرون به صرفه

اگرچه مهم ترین نقطه قوت شیائومی در زمینه گوشی های میان رده ارزان تر از 300 دلار محسوب می شود، اما مانند هر برند دیگری، می خواهد در بازار گوشی های پرچم دار هم صندلی محکمی برای خود ایجاد کند. هرچند سری گوشی های می میکس واکنش های ضد و نقیضی را دریافت نموده اند و به صورت محدود در بازارهای مختلف روانه بازار شده اند، اما پیروزیت پوکوفون F1 در سال 2018 به این شرکت نشان داد که می تواند در زمینه گوشی های پرچم دار مقرون به صرفه پیروزیت گسترده ای جلب کند. حالا، این شرکت در این زمینه تمرکز خود را به توسعه گوشی های سری K معطوف نموده است.

ردمی K20 و K20 پرو برای کاربرانی ساخته شده که به دنبال گوشی های پرچم دار یا میان رده های پیشرفته مبتنی بر طراحی جذاب هستند که در عین حال نمی خواهند پول هنگفتی برای خرید گوشی هزینه نمایند. این دو گوشی روی هم رفته حضور شیائومی در محدوده قیمت 300 تا 500 دلار را افزایش دادند. البته شیائومی با عرضه ردمی K30 نشان داده که نمی خواهد سرعت خود را در زمینه ارائه گوشی ها کاهش دهد و انتظار می رود عرضه بین المللی این سری جدید از اوایل 2020 شروع شود.

از دیگر گوشی های جذاب شیائومی برای بازارهای جهانی در سال 2020 می توانیم به می 10 و می 10 پرو اشاره کنیم. به نظر می رسد در نمایشگاه MWC 2020 از این گوشی ها رونمایی می شود و گزارش های مختلف حاکی از ویژگی های جذاب این دو گوشی هستند. از بین ویژگی های احتاقتصادی، می توانیم به تراشه اسنپ دراگون 865، نمایشگر 90 هرتز، پشتیبانی از 5G، دوربین 108 مگاپیکسلی و از همه مهم تر قیمت حدود 550 دلاری اشاره کنیم. می 10 هم ظاهرا از بسیاری از ویژگی های مدل پرو، البته با دوربین متفاوت، بهره می برد که با قیمت پایین تری روانه بازار می شود.

در سال 2019، بسیاری از کاربران منتظر ارائه جانشین پوکوفون F1 بودند ولی خبری از این گوشی نشد. در این میان اخبار ضد و نقضی مطرح شد و به نظر می رسد در سال 2020 بالاخره این گوشی ارائه می شود. آیا این گوشی نسخه ارزان تر ردمی K30 خواهد بود؟ شیائومی در سال 2020 با بهره گیری از سخت افزار قدرتمند K30 و بدنه ارزان تر می تواند قیمت نهایی را کاهش دهد و محصول موردنظر را به عنوان جانشین F1 عرضه کند.

حرکت به سمت نوآوری های جذاب تر

اگرچه گوشی های میان رده مهم ترین نان آور شرکت شیائومی هستند، اما این شرکت نمی خواهد ایده های جاه طلبانه خود را کنار بگذارد. با وجود اینکه گوشی های می میکس هیچ وقت پیروزیت گسترده ای برای این شرکت به ارمغان نیاورده اند، اما در هر صورت به عنوان ویترینی برای نوآوری های این شرکت انجام وظیفه نموده اند.

در سال 2019، این شرکت با معرفی می میکس آلفا قدم بلندتری برداشت تا نشان دهد در زمینه نوآوری اهل محافظه کاری نیست. این گوشی با داشتن نمایشگری که تقریبا تمام بدنه را پوشانده، بیش از اینکه گجتی کاربردی باشد، نشان دهنده قدرت شیائومی در طراحی و ساخت گوشی است. این گوشی که قرار بود در تعداد محدود در دسامبر 2019 روانه بازار شود، تا اطلاع ثانوی عرضه آن به تعویق افتاده که این موضوع به احتمال زیاد به فرایند پیچیده ساخت این گوشی برمی شود.

در سال 2019، می میکس 3 پیروز شد در اروپا توجه کاربران علاقه مند به فناوری 5G را جلب کند. شیائومی در سال 2020 مانند دیگر شرکت ها می خواهد توجه بسیار بیشتری به گوشی های 5G نشان بدهد. مدیرعامل این شرکت مدتی قبل اظهار داشت که تمام گوشی های گران تر از مبلغ 2000 یوان (حدود 280 دلار) شیائومی در این سال از فناوری 5G پشتیبانی می نمایند.

یکی دیگر از حوزه هایی که شیائومی هنوز وارد عمل نشده، توسعه گوشی های تاشو است. بر اساس پتنت های منتشر شده، به نظر می رسد این شرکت می خواهد گوشی تاشو عمودی فراوری کند. اگر شیائومی بتواند گوشی تاشو جذاب با قیمت مناسبی را به دست کاربران برساند، این اقدام می تواند منجر به محبوبیت بیشتر گوشی های تاشو شود.

در سال 2019، شیائومی از جمله شرکت هایی بود که از فناوری دوربین زیر نمایشگر رونمایی کرد و در این زمینه می توانیم به اوپو هم اشاره کنیم. آیا شیائومی در سال 2020 یک پرچم دار همه فن حریف با دوربین زیر نمایشگر روانه بازار می نماید؟

اهمیت زیاد سرویس های نرم افزاری

در آنالیز عملکرد شیائومی نباید سرویس های نرم افزاری را از قلم بیندازیم. شیائومی در بازارهای مهمی مانند چین و هند، با کسب درآمد به وسیله سرویس های نرم افزاری تا حدی می تواند هزینه های مربوط به گوشی های ارزان قیمت را جبران کند. گوشی های شیائومی به دلیل نمایش تبلیغات در سیستم عامل مورد انتقاد زیادی قرار می گیرند ولی در نهایت قیمت پایین گوشی ها باید به نوعی جبران شود. در همین زمینه باید به برند ریلمی هم اشاره کنیم که میخواهد در رابط کاربری گوشی های خود تبلیغات مختلفی را نمایش دهد. با افزایش فروش گوشی های مقرون به صرفه، درآمد دریافتی مربوط به تبلیغات و سرویس های نرم افزاری اهمیت زیادی برای شیائومی دارند.

چالش های پیش رو شیائومی

شیائومی در سال 2020 برای اتخاذ استراتژی های جدید باید واقعیت های متغیر بازار گوشی های هوشمند را در نظر بگیرد. با وجود اینکه شیائومی همیشه اعلام می نماید که کسب وکار آن شامل چندین گجت متنوع است، اما در نهایت گوشی های هوشمند مهم ترین درآمد این شرکت را تشکیل می دهند. این شرکت کسب وکار خود را حول وعده ارائه سخت افزار باکیفیت مقرون به صرفه بنا نموده است. در این میان، شرکت های مختلفی به رقیب مهمی برای شیائومی بدل شده اند.

ریلمی، آنر و تا حتی اوپو و ویوو نه تنها در زمینه سخت افزار و قیمت به پای شیائومی رسیده اند بلکه در بعضی موارد از این شرکت سبقت گرفته اند. در این میان باید به شرکت چینی BBK اشاره کنیم که مالک شرکت های اوپو، ویوو، وان پلاس و ریلمی است. شرکت ریلمی به لطف همین پشتوانه پیروز شده گوشی های جذابی را با قیمت های بسیار مناسبی روانه بازار کند. دیگر شرکت ها هم نمی خواهند از این جریان عقب بمانند.

با وجود تمام این رقبای قدرتمند، شیائومی در سال 2020 با بهره گیری از طراحی های جذاب، سخت افزار مناسب و ارائه گوشی های 5G قابل توجه می تواند به رشد خود ادامه دهد. ساخت تعداد بیشتری از گجت های هوشمند خانگی و دیگر لوازم جانبی قابل توجه می تواند به عنوان مشوقی برای باقی ماندن کاربران در اکوسیستم شیائومی انجام وظیفه نمایند. در هر صورت در حال حاضر شیائومی شرایط خوبی دارد ولی مدیران شیائومی در سال 2020 باید مراقب رقبا باشند تا کاربران خود را از دست ندهند.

به نظر شما آیا شیائومی در سال 2019 عملکرد قابل توجهی داشت و می تواند در سال 2020 به فرایند پیروزیت خود ادامه دهد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

در سال 2020 باید منتظر چه گوشی هایی باشیم؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "شیائومی در سال 2020؛ آمادگی برای چالش های بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیائومی در سال 2020؛ آمادگی برای چالش های بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید