راه اندازی برج فناوری جدید در دانشگاه امیرکبیر، ایجاد5 مرکز نوآوری

به گزارش وبلاگ محتوا به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حسین حسینی تودشکی یکی از برنامه های این دانشگاه را اخذ ایندکس های بین المللی برای ژونال های دانشگاه بیان کرد و گفت: با اجرای این برنامه اعتبار بین المللی دانشگاه رشد خواهد یافت.

راه اندازی برج فناوری جدید در دانشگاه امیرکبیر، ایجاد5 مرکز نوآوری

برنامه ریزی برای تقویت پروژه های صنعتی دانشگاه

حسینی تودشکی با اشاره به افزایش و تقویت پروژه های صنعتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در سال گذشته دو پروژه صنعتی کلان که دارای رقم قرار داد بالایی بودند در دانشگاه برنامه ریزی شد که هم اکنون به مرحله عقد قرارداد رسیده اند.

وی با بیان اینکه حوزه های آب و محیط زیست، انرژی، سلامت و ایمنی، تحقیقات همگرا، و فناوری اطلاعات و هوشمند سازی حوزه های دارای اولویت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شمار می فرایند، اضافه نمود: برنامه داریم فعالیت های پژوهش و فناوری دانشگاه را در این حوزه ها به وسیله حمایت های ویژه و ایجاد زیرساخت های جدید تقویت کنیم.

حسینی تودشکی عنوان نمود: دانشگاه این آمادگی را دارد که از طرح هایی که در حوزه اولویت های دانشگاه هستند حمایت کند و در این راستا در امسال حداقل از 10 طرح که منجر به ایجاد زمینه برای آوردن پروژه های صنعتی عظیم گردد، حمایت می گردد.

وی گفت: فعالیت جدیدی در حوزه ارتباط با صنعت در دانشگاه تحت عنوان بازاریابی آغاز شده که در این طرح به وسیله فضای مجازی نیازهای صنایع به اساتید اعلام و پیگیری می گردد. در امسال در این واحد میزان پیشرفت پروژه های صنعتی مطابق برنامه زمانبندی پیگیری می گردد و در مطالبات اقتصادی از صنعت پیگیری های لازم به عمل خواهد آمد.

برگزاری جلسات مشترک صنعت با دانشگاه

حسینی تودشکی عنوان نمود: در سال گذشته میان صنایع و اعضای هیئت علمی در حوزه های معادن، ارتباطات و نرم افزار، خودرو، صنایع غذایی و صنایع شوینده 5 جلسه برگزار گردید که این جلسات منجر به ایجاد بوردهای مشورتی بین دانشگاه و صنعت شد و این فرایند در امسال نیز دنبال می گردد.

وی گفت: برنامه دیگر پژوهشی این دانشگاه استقرار دفاتر تحقیق و توسعه شرکت ها در دانشگاه است که در سال گذشته بیش از 5 مورد از دفاتر تحقیق و توسعه در برج فناوری و یا دانشکده های مرتبط در دانشگاه آغاز به کار کردند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دفاتر تحقیق و توسعه به صورت مداوم و مرتب نیازهای شرکت ها به اساتید و دانشجویان منتقل گردد و بر این اساس دانشجویان و اساتید بازوهای برطرف نیازهای شرکت ها و موتورهای خلاقیت و نوآوری صنایع خواهند شد. استقرار دفاتر تحقیق و توسعه در دانشگاه منجر به تعریف و اجرای پروژه های صنعتی و ظهور استارت آپ های جدید خواهد شد.

ورود به تحقیقات چندرشته ای

وی با بیان اینکه دانشگاه برنامه دارد تا به تحقیقات چند رشته ای ورود کند، تاکید نمود: فناوری های چند بعدی و چند رشته ای منجر به ایجاد و خلق تکنولوژی های نوین و پیشرفته چند رشته ای خواهند شد. اگر برنامه ریزی و اجرای منسجم همراه کار تیمی خوب صورت گیرد، می تواند منجر به بفرایندادهای فناوری با سطح پیشرفته گردد که موجبات ارتقاء کیفی و همچنین ظهور شرکت های تجاری و اثر گزار در موضوعات فناورانه را فراهم می آورد.

حسینی تودشکی با بیان اینکه در این راستا برنامه داریم از معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی یاری بگیریم، گفت: توسعه فعالیتهای مرکز فناوری و نوآوری و تجاری سازی برون دادهای علمی و فناوری دانشگاه از دیگر برنامه های معاونت پژوهش و فناوری است.

آخرین شرایط برج های فناوری دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه افزایش 5.5 طبقه به برج فناوری شماره 1 (ساختمان ابن سینا) دانشگاه آغاز شده است. با اجرای این پروژه 8500 متر مربع به فضای مراکز نوآوری دانشگاه اضافه می گردد.

حسینی تودشکی گفت: پس از اتمام این پروژه برج فناوری دانشگاه به 11 طبقه افزایش می یابد و فضای فعلی برج فناوری شماره 1 بیش از 2 برابر خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه برج فناوری شماره 2 دانشگاه نیز در حال بازسازی است، گفت: این برج قرار بود سال گذشته افتتاح گردد که به دلیل مشکلاتی که با شهرداری و مقاوم سازی پروژه داشتیم با تاخیر در حال اجراست و به نظر می رسد تا شهریورماه این برج نیز به افتتاح برسد.

حسینی تودشکی گفت: برج فناوری شماره 2 دانشگاه نیز در 9 طبقه و 2200 متر مربع فعال خواهد شد. در این برج که 2 شتاب دهنده کسب و کار مستقر می شوند و در 2 تا 3 طبقه از آن نیز شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه شهر هوشمند مستقر خواهند شد. همچنین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز در این برج مستقر خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه مراکز تحقیق و توسعه دو شرکت نیز در این برج مستقر شوند، گفت: در حال حاضر بیش از 225 واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مجموعه مراکز نوآوری و برجهای فناوری این دانشگاه مستقر هستند و پیش بینی می گردد تا خاتمه امسال تعداد این مراکز به 300 واحد فناور و شرکت برسد.

وی گفت: برج فناوری شماره 3 دانشگاه نیز در خیابان عظیممهر با حضور 20 شرکت دانش بنیان رویشی مشغول به فعالیت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه پروژه برج فناوری شماره 4 این دانشگاه نیز در حال آنالیز است، گفت: برنامه داریم در این برج 30 تا 50 شرکت رویشی دانشگاه مستقر شوند که تامین فضای فیزیکی این برج مذاکراتی اجرا شده و در حال نهایی شدن است.

راه اندازی 5 مرکز تخصصی نوآوری در دانشکده ها

حسینی تودشکی ادامه داد: در سال گذشته سیاست ایجاد مراکز تخصصی نوآوری در دانشکده های این دانشگاه آغاز شد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا به امروز 5 مرکز تخصصی نوآوری در دانشکده های این دانشگاه راه اندازی شده است. این مراکز در دانشکده های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی نساجی، مهندسی پزشکی و یک بخش در دانشکده مهندسی کامپیوتر می باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دانشکده مهندسی کامپیوتر 4 دفتر تحقیق و توسعه شرکت های مختلف در حال فعالیت و یا توسعه فضای فیزیکی هستند.

حسینی تودشکی گفت: یک مرکز نوآوری تخصصی در حوزه انرژی با تمرکز در بخش نفت و گاز و با حمایت بخش خصوصی در طبقه دوم دانشکده مهندسی نفت این دانشگاه ایجاد شده که به دلیل شیوع بیماری کرونا افتتاح آن به تاخیر افتاده است. انتظار می رود این مرکز اواخر خردادماه و یا اوایل تیرماه بصورت رسمی افتتاح گردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همچنین در حوزه نفت و گاز یک مرکز تخصصی نوآوری در پردیس ماهشهر این دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است که به زودی افتتاح خواهد شد. پردیس ماهشهر دانشگاه دارای تجهیزات آزمایشگاهی خوب، فضای کارگاهی و ساخت مناسب و امکانات خوابگاهی خوبی است.

وی تاکید نمود: دانشکده های مهندسی عمران، شیمی، پلیمر، مواد، صنایع، فیزیک، مدیریت و معدن نیز درخواست راه اندازی مرکز تخصصی نوآوری دارند که امیداوریم با حمایت معاونت علمی و فناوری بتوانیم در امسال در این دانشکده ها نیز مراکز تخصصی نوآوری ایجاد کنیم.

راه اندازی مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری در دانشگاه

حسینی تودشکی با اشاره به راه اندازی مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این مرکز به تجاری سازی پروژه های داخل دانشگاه که مستعد تجاری سازی هستند یاری می نماید.

حسینی تودشکی گفت: همچنین در این مرکز صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز مستقر خواهد شد که این صندوق در کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری مجوز لازم را اخذ نموده و فعالیت های اداری راه اندازی آن در حال تکمیل است.

وی اضافه نمود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این صندوق با شرکت های خصوصی شریک بوده و 34 درصد از سهام این صندوق مربوط به دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه داریم در سه ماهه دوم امسال فعالیت صندوق را به صورت رسمی و عملیاتی آغاز کنیم. سرمایه این صندوق 10 میلیارد تومان است و اگر خوب فعالیت کند قادر خواهد بود تا 10 برابر این میزان خط اعتباری از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کند.

ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال در دانشگاه

حسینی تودشکی تاکید نمود: برنامه اشتغال و مهارت افزایی فارغ التحصیلان تنها مربوط به معاونت پژوهشی نیست و بخشی هایی از آن مرتبط با معاونت آموزشی است که رویه جدیدی در هیات رئیسه دانشگاه در این زمینه مصوب شده است.

وی اضافه نمود: در این راستا معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه مجری ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال است که در این باشگاه دوره های مهارت افزایی تکمیلی برای دانشجویان برگزار می گردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دوره های مربوط به باشگاه مهارت و اشتغال تعریف و سایتی نیز برای آن ایجاد شده است که برای اجرای اولین دوره ثبت نام ها آغاز شده و برای سه کلاس 500 نفر دانشجو و فارغ التحصیل ثبت نام نموده اند.

مذاکره برای اخذ مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه

وی اضافه نمود: با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال مذاکره جهت اخذ مجوز پارک علم و فناوری و یا ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم.

19 استاد امیرکبیر در زمره یک درصد دانشمندان بین الملل جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام اینکه 19 نفر از اساتید این دانشگاه در سال گذشته جزء یک درصد دانشمندان بین الملل بوده اند، گفت: برنامه داریم سیاست های افزایش کیفیت مقالات دانشگاه را اجرایی نموده و درصد فراوری مقالات بین المللی مشترک افزایش یابد.

وی ادامه داد: سیاست هایی که در حوزه اعطا گرنت پژوهشی و ارتقاء اعضای هیات علمی در دانشگاه تدوین شده در راستای توسعه کیفی بفرایندادهای علمی بوده است. نسبت تعداد مقالات با همکاران خارجی در این دانشگاه طی دو سال گذشته حدود 30 درصد رشد یافته است.

حسینی تودشکی گفت: همچنین در حوزه افزایش فراوریات علمی و فناوری برنامه ای از سال گذشته اجرایی شده است که طی آن صنعتگران و اساتید دیگر دانشگاه ها به وسیله پژوهشکده های فعال دانشگاه می توانند به عنوان استاد همکار بصورت نیمه وقت در دانشگاه همکاری داشته باشند و فعالیت های پژوهش و فناوری خود را تبدیل به مقالات علمی و یا محصولات فناورانه تجاری، نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "راه اندازی برج فناوری جدید در دانشگاه امیرکبیر، ایجاد5 مرکز نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی برج فناوری جدید در دانشگاه امیرکبیر، ایجاد5 مرکز نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید