خبرنگاران: کاربران برای مرجوعی کالای تقلبی 90 روز فرصت دارند

به گزارش وبلاگ محتوا، به نقل از زومیت؛ یک دهه بعد از شروع به کار خبرنگاران، حالا بیش از 7 میلیون تنوع کالایی در آن دیده می گردد. اما کاربران چگونه می توانند به اصل یا غیراصل بودن محصولات در این فروشگاه پی ببرند؟

خبرنگاران: کاربران برای مرجوعی کالای تقلبی 90 روز فرصت دارند

با وجود اینکه برچسب غیراصل بر محصولات وبلاگ محتوا از چندسال پیش به عنوان یک سیاست پیاده سازی شده؛ اما همچنان برخی کاربران گزارش می دهند که در برخی موارد کالای غیر اصل به نام اصل به آن ها فروخته شده و پشتیبانی هم نتوانسته به آن ها یاریی کند.

وبلاگ محتوا به عنوان یکی از خرده فروشی های آنلاین بزرگ کشور بعد از اعتراض کاربران به خرید کالای غیراصل به جای اصل، در زمستان سال 1397 در اطلاعیه ای اعلام نمود که برای شفافیت بیشتر و تفکیک کالاهای اصل از غیراصل، در عنوان کالا نیز، به غیراصل بودن یا اصل بودن محصولات اشاره خواهد نمود. در این اطلاعیه وبلاگ محتوا تأکید نموده بود که:

سیاست های وبلاگ محتوا برای شناسایی کالای اصل از غیر اصل

با وجود پیاده سازی این سیاست همچنان گروهی از کاربران از خرید کالا به نام اصل که در واقع غیراصل بوده شاکی هستند. حسین یکی از کاربرانی است که یک هندزفری از وبلاگ محتوا با نشان اصلی از خریداری نموده؛ اما به صورت اتفاقی متوجه شده که این کالا در واقع غیر اصل بوده است. یعنی او هزینه یک کالای غیر اصل را به جای اصل داده است. او در تماس چندین باره با پشتیبانی هم به نتیجه نرسیده و ازآنجاکه از مدت زمان مرجوعی کالا نیز گذشته، حسین امکان برگشت یا مرجوع کردن کالا را هم از دست داده است.

از این دست شکایت ها در شبکه های اجتماعی، بخش دیدگاه های زومیت و حتی خود وبلاگ محتوا بسیار دیده می گردد؛ اما سؤال اصلی این است که چرا وبلاگ محتوا، کالای غیراصل را به نام اصل به فروش می رساند؟ آیا وبلاگ محتوا هم خبر ندارد که کالای غیراصل او اصل نیست یا برعکس از این موضوع آگاه است؛ اما نتوانسته با وجود پیاده سازی سیاست برچسب زدن نشان اصل و غیراصل روی کالا، جلوی ضرر کاربران خود را بگیرد؟

ملیحه مهارتی، سرپرست ارشد تیم نظارت بر عملکرد فروش در وبلاگ محتوا در گفت وگو با زومیت این ادعا را مطرح می نماید که آن ها تمام سعی خود را انجام می دهند تا با اضافه کردن نشان اصل از غیراصل برای هر کالای قابل فروش در وبلاگ محتوا جلوی ضرر کاربران خود را گرفته و تجربه خوبی از خرید برای آن ها بسازند.

مهارتی در خصوص اینکه سیاست وبلاگ محتوا در تشخیص کالای اصل از غیراصل چگونه است و با چه روندی این فعالیت انجام می گردد، به زومیت شرح می دهد:

اما وبلاگ محتوا از کجا مطمئن می گردد که فروشنده یک محصول از نشان درست اصل و غیراصل استفاده نموده است؟

مهارتی به زومیت می گوید که خود آن ها ضمن آنالیز کالا، از یک سری چک فهرست ها نیز استفاده می نمایند که درست یا نادرست بودن استفاده از نشان اصل و غیراصل را نمایش می دهد. او در این زمینه می گوید: اگر کالا متعلق به برندهای اصلی باشد که کاملاً تعیین است و می توانیم به سایت های خودشان مراجعه کنیم. قیمت کالا یکی از شناسه های اصلی است که به ما درباره شناسایی اصالت کالا یاری می نماید. طبق گفته های او تصاویری که آن ها از سایت های معتبر پیدا و با کالا مقایسه می نمایند، این راه ها به آن ها یاری می نماید که در مرحله اول تشخیص دهند کالا اصل است یا خیر.

او تأکید می نماید که اگر بازهم با پشت سر گذاشتن این مراحل کالای غیراصل به نام اصل در وبلاگ محتوا درج گردد، در تیم نظارت بر عملکرد فروشندگان وبلاگ محتوا، راهکارهایی به صورت پیشگیرانه تعریف شده است تا قبل از اینکه فروش کالا اتفاق بیفتد و فیزیک کالا به دست مشتری برسد، این کالاها شناسایی شوند و اقدامات لازم از جنس الصاق نشان غیراصل روی کالا و در صورت تکرار اقداماتی از جنس سلب دسترسی و جریمه فروشنده اتفاق بیفتد.

استفاده از گزارش دهی کاربران

آنطور که مهارتی شرح می دهد این ها تمام راه هایی نیست که وبلاگ محتوا برای جلوگیری از ورود کالای غیراصل استفاده می نماید. براساس شرحات او، یکی از اصلی ترین سیاست های آن ها این است که طبق مجموعه گزارش های مشتریان بتوانند به صورت پیشگیرانه کالای غیراصل را روی سایت تشخیص دهند: برای نمونه، اگر شکایت هایی از طرف مشتریانمان ازطریق شبکه های اجتماعی و… دریافت کنیم، این شکایات را آنالیز می کنیم و در خصوصش واکنش می گیریم.

مهارتی ادامه می دهد: اهمیت این موضوع از اواسط سال گذشته در تیم ما بیشتر شد و به درست کردن بسترهای لازم آن قدم برداشتیم. داشبوردهای مختلفی الان داریم که با یک سری شناسه ها مانند موضوع قیمت کالا، تفاوت قیمت یک کالا با قیمت میانگین خود آن کالا و اندازه مرجوعی غیراصل، می توانند از شناسه های کالاهای مشکوک به غیراصل باشند. به گفته او آن ها این گزارش ها را به صورت روزانه از داشبوردهایی که دارند دریافت می نمایند و هدفشان این است قبل از اینکه کالای غیراصل به شکایت مشتری منجر گردد، آن را شناسایی نمایند.

او بعلاوه اعلام می نماید طبق آماری که او دارد، اندازه کالاهای غیراصلی که به صورت پیشگیرانه شناسایی شده، 10 برابر موارد شکایتی است که آن ها در خصوص فروش کالای غیراصل دریافت می نمایند.

چرا کالای غیراصل در وبلاگ محتوا به فروش می رسد؟

شرحات مهارتی نشان می دهد که آن ها برای تشخیص کالای اصل از غیراصل راه طولانی طی می نمایند؛ بااین حال، همچنان می توان بسیاری از کالاهای غیراصل را که به نام اصل دراختیار مشتریان گذاشته می شوند، در وبلاگ محتوا پیدا کرد.

اما چرا فروش کالای غیراصل در یکی از بزرگ ترین خرده فروشی های آنلاین کشور اتفاق می افتد؟ این در حالی است که بسیاری از سایت های فروش آنلاین در جهان از همان ابتدا اجازه فروش محصولات یا کالاهای غیراصل را به فروشندگانشان نمی دهند!

مهارتی علت فروش محصولات غیراصل در وبلاگ محتوا را شرایط کشور و قدرت خرید مردم اعلام می نماید که در سال های گذشته با توجه به تغییر شرایط مالی کشور کاهش یافته است. او در این مورد به زومیت می گوید: فکر می کنم ماهیت بازار ایران با سرویس هایی مانند آمازون فرق دارد و اینکه از یک جایی به بعد ما به این نتیجه رسیدیم که قدرت خرید مردم برای کالای اصل بسیار کم شده و احتیاج بازار این است که مشتری حتی کالاهای های کپی، یا کالاهایی غیراصل را با آگاهی از غیراصل بودن آن انتخاب و خریداری کند.

تا چند روز پس از خرید کالای غیراصلِ بدون برچسب، امکان مرجوعی آن به وبلاگ محتوا وجود دارد؟

کاربرانی که تا به امروز تجربه خرید کالای غیراصل به جای اصل را وبلاگ محتوا داشته اند، علاوه بر این گلایه که آن ها به اعتبار وبلاگ محتوا خرید خود را انجام داده اند و در عوض فروشنده، کالای غیراصل به آن ها تحویل داده، به این مورد اعتراض داشتند که وبلاگ محتوا تنها 7 روز پس از تحویل کالا برای باز پس دادن کالای غیراصل به آن ها فرصت داده و این در حالی است که تا ثابت شدن اینکه کالا اصل است یا غیراصل، زمان طولانی ای سپری می گردد و در نهایت پشتیبانی به علت اینکه 7 روز براساس قانون وبلاگ محتوا از زمان پس دادن کالا گذشته، مرجوع کردن کالای تقلبی را نمی پذیرد.

تا 90 روز پس از خرید از وبلاگ محتوا اگر متوجه شدید کالا اصل نبوده و برچسب غیراصل نیز نداشته، می توانید کالا را مرجوع کنید

بعد از عنوان نمودن این موضوع به وسیله زومیت به وبلاگ محتوا آن ها ضمن درست بودن این اتفاق، این مشکل را در پشتیبانی وبلاگ محتوا حل کردند.

حالا کاربران خریدار می توانند تا 3 ماه پس از خرید کالا اگر متوجه شوند که کالای خریداری شده اصل نبوده، کالا را به وبلاگ محتوا مرجوع نمایند.

البته وبلاگ محتوا برای احراز ادعای غیراصل بودن کالای خریداری شده احتیاجمند آنالیز مستندات کاربر است. بنابراین تا بازه تعیین شده با ارائه مستندات از کالای خریداری شده، گزارش کاربر مورد آنالیز قرار می گیرد.

برای گزارش کالای تقلبی، از بخش بازخورد بهره ببرید

وبلاگ محتوا آنطور که ادعا می نماید پیوسته در کوشش است تا تفکیک اصل و غیراصل بودن کالاها را به روشی کاملاً استاندارد جلو ببرد که کاربرانش دچار ضرر نشوند. بااین حال، هنوز هم می توان در وبلاگ محتوا، محصولات تقلبی زیادی با برچسب اصل پیدا کرد که حتی کامنت های کاربران پای برخی از کالاها مبنی بر غیراصل بودن کالایی که به نام اصل در حال فروش است، باعث حذف آن ها کالا از وبلاگ محتوا نشده است.

به گفته مهارتی علت این مشکل آن است که در حال حاضر کامنت ها به صورت سیستماتیک مورد آنالیز قرار نمی گیرند و در تیم آن ها به صورت موردی به کامنت ها رسیدگی می گردد. البته او این خبر را می دهد که پروژ ه ای در وبلاگ محتوا در حال توسعه است که براساس آن در اواسط سال آینده کانال کامنت مشتریان هم برای دریافت گزارش کالاهای غیراصل به صورت هوشمند آنالیز گردد.

مهارتی تأکید می نماید در حال حاضر کاربران برای دریافت گزارش هایشان از کالا های غیراصل بهتر است از بخش مربوطه در بازخورد استفاده و گزارش خود را ثبت نمایند تا به دست مسئولان بخش مربوطه برسد.

برای گزارش کالای غیراصل در وبلاگ محتوا از بخش بازخورد برای این کالا اقدام کنید

طبق آنچه مهارتی اعلام می نماید بیش از 7 میلیون کالا روی سایت وبلاگ محتوا فعال است و نمی توان این ادعا را عنوان نمود که می دانند همه این 7 میلیون اصل یا غیراصل اند. به گفته او دسته بندی های کالایی وبلاگ محتوا با بیشترین احتمال فروش کالای غیر اصل در آن ها، با الویت بیشتری آنالیز می شوند؛ مانند هندفون و هندزفری که این محصولات، زیرمجموعه لوازم جانبی دیجیتال می گردد و بیشتر از 40 درصد شکایت کالای غیراصل را پوشش می دهد. برای کاهش این مورد هم مهارتی خبر از ایجاد یک پروژه تازه می دهد و اعلام می نماید که سرعت آنالیز این کالاها هم از هفتگی به روزانه تغییر پیدا می نماید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "خبرنگاران: کاربران برای مرجوعی کالای تقلبی 90 روز فرصت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران: کاربران برای مرجوعی کالای تقلبی 90 روز فرصت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید