بانک مرکزی باید حافظ سپرده های سپرده گذاران باشد

به گزارش وبلاگ محتوا، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره امنیت غذایی و خودکفایی گندم گفت: تا تاریخ 18 تیر ماه بالغ بر 5 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریده شد که ارزش ریالی آن 7 هزار و 470 میلیارد تومان است که از آن رقم تا کنون 4 هزار و 360 میلیارد پرداخت و 3هزار و 100 میلیارد تومان درحال پرداخت است.

بانک مرکزی باید حافظ سپرده های سپرده گذاران باشد

وی درباره پرداخت تسهیلات به بخش تولید اضافه کرد: 17 هزار و 826 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شد که 25 هزار بنگاه را شامل می شود.

نوبخت درباره خودرو های فرسوده تاکسیرانی گفت: 51 هزار و 301 دستگاه خوردو فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شد و خوردو های جدید تحویل ناوگان حمل و نقل شد.

سخنگوی دولت درباره پرداخت ها به بخش عمرانی شرح داد: پیش بینی می کنیم در سال جاری 37 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار به طرح های عمرانی پرداخت کنیم که از این رقم نخستین تخصیص هزار و 600 میلیارد تومان نقدی بوده و هزار و چهل و چهار میلیارد تومان آن به طرح های عمرانی پرداخت شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: 9 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه آماده شده تا در اختیار پیمانکاران قرار بگیرد؛ این اسناد در کنار پرداخت خای نقدی به بخش تولید است.

نوبخت گفت: ظرف یک ماه آینده شاهد راه اندازی راه آهن کرمانشاه، راه آهن ارومیه و چند ماه آینده راه آهن قزوین به رشت و پس از آن شاهد راه انداری راه آهن میانه به تبریز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد 8 درصد به همه دستگاه ها اعلام کردیم اگر اشکالی می بینید در اجرای برنامه اعلام کنید تا ما با مکاتبه دوباره با مجلس آن را برطرف کنیم گفت: بودجه سال 96 بر اساس برنامه ششم تهیه شده است. اگر دولت سهل انگاری کرده که البته اینگونه نیست، چون علاقمند اجرای برنامه ششم هستیم؛ این برنامه را مجلس مهر و امضا کرده است هیچ کننده ای نمی تواند بگوید ما برنامه را اجرا نمی کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمادگی دارم از مسئولیت سازمان برنامه و بودجه اعلام کنم که برنامه ششم در کجاها در حال اجراست گفت: دولت آقای روحانی قانونمند است و از لحاظ قانونی کردن تمام امور است پافشاری می کند.

نوبخت درباره اظهارات سیف در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: قرار بود آقای سیف برنامه های اصلاح نظام بانکی را به اطلاع کنندگان برساند اما اطلاعی از اظهارات امروز به طور دقیق ندارم. بانک مرکزی ناظر بر کار بانک هاست و خود را موظف می داند اگر کسانی مجوز ندارند را دارای مجوز کرده و یا اگر برخی فراتر از مجوز فعالیت می کنند، در حیطه مجوز محدود کنند.

وی درباره نمره دولت به برجام گفت: انتظار افکار عمومی این است که مسئولانِ اجرای برجام گزارشی ارائه دهند. از دوستانم در وزارت خارجه می خواهم این گزارش را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: برجام یک قرارداد چند جانبه و برد - برد بود که سازوکاری در آن اندیشیده شد تا هم ما و هم آن ها بر اجرای قرارداد نظارت کنند تا در صورت تخلف بتوان پیگیری های لازم را انجام داد.

نوبخت با بیان اینکه آمریکا یکی از 6 کشوری بود که در این قرارداد با ما روبرو بود اضافه کرد: دولت فعلی آمریکا رنگ پیشانیش مشخص است؛ با چنین دولتی که تلاش می کند نسبت به تعهد دولت قبلی بی تفاوت باشد تکلیف روشن است. ما در چنین محیط متلاطمی برجام را اجرا می کنیم اما با این وجود منافعی برای ما وجود داشت.

وی ادامه داد: قرار داد 5 میلیارد دلاری که برای توسعه پارس جنوبی در عسلویه داریم، نشان می دهد که از فرصت برجام استفاده کردیم. ورود هواپیماهایی که تحریم کرده بودند نیز از نتایج این قرارداد بود. این نشان می دهد که دیوار بلند تحریم که به دور اقتصاد ایران کشیده بودند، فروریخت.

سخنگوی دولت درباره محرمانه بودن متن قرارداد توتال و طرح سه فوریتی برای متوقف کردن توتال گفت: برای امضای یک قرارداد، پروسه ای باید طی شود که این قرارداد نیز این مراحل را طی کرده است.

نوبخت با بیان اینکه برای کنندگان مجلس هیچ چیز محرمانه نیست شرح داد: کنندگان حق تحقیق و تفحص دارند؛ اگر هرجا فکر کردند کار خلاف قانون صورت گرفت به دستگاه های نظارتی مانند دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات گزارش ارائه کنند. این حق کنندگان است که طرح سه فوریتی یا دو فوریتی بدهند.

سخنگوی گفت: مجلس، یک یا چند کننده نیست. مجلس آن ترکیبی است که در جهت کمک به دولت مصوبات خوبی داشته است.

وی درباره اطلاع رسانی لازم از سوی دولت گفت: غیر از اینکه دولت می تواند یک نظام اطلاع رسانی مشخص برای خود داشته باشد به رسانه های مردمی و مستقل امید دارد. رسانه ها، رسالت واقعی خود را به عهده بگیرند و واقعیت ها را اطلاع رسانی کنند.

نوبخت درباره وضعیت موسسه های مالی مانند کاسپین و اقدامات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از ابتدا وارد عمل شد و حتی از شورای عالی امنیت ملی مجوز گرفت. بانک مرکزی باید حافظ سپرده های سپرده گذاران باشد.

وی درباره ساماندهی کاگران هپکو گفت: از این واحد صنعتی بازدید کردم. دولت نظارت می کند که مدیریت آن را سامان داده و بازاری از نظر خرید ماشین آلات سنگین فراهم کند تا این شرکت سرپا بماند. کارگران این مجموعه قبل از اینکه اشاره ای به چند ماه حقوق عقب افتاده خود داشته باشند، خواستار زنده ماندن هپکو بودند. روی برگه ای نوشته بودند کاری کنیم هپکو زنده بماند.

سخنگوی دولت درباره کاهش نرخ سود بانک ها اما نه به شیوه دستوری که از زبان معاون اول دولت اعلام شده، گفت: دستور دادن مسئله ای را حل نمی کند. باید دید درد بانک ها چیست که نرخ سود را پایین نمی آورند. پول کمی از نظام مالی درحال حاضر در دست بانک هاست چون برخی تسهیلات گرفتند نه اصل پول و نه سود آن را برنگردانده است.

وی اضافه کرد: بنابراین بانک ها در چنین شرایطی نمی توانند به کاهش سود تمکین کنند و مجبورند تسهیلات گران قیمت بدهند. دولت باید دریافت کنندگان تسهیلاتی را که بازپرداخت نداشتند، به برگرداندن پولی که دریافت کردند، مجبور کند.

نوبخت با بیان اینکه خود دولت هم بدهکار است، گفت: تصمیم گرفتیم بدهی دولت را پرداخت کنیم تا به بانک ها کمک شود؛ بنابراین قبل از اینکه دستور بدهیم خودمان بدهی دولت را پرداخت می کنیم.

سخنگوی دولت درباره اینکه کابینه آینده گفت: جریان های سیاسی برحسب مسئولیت خود اگر فکر کردند که می توانند لیستی ارائه دهند، این لیست را تهیه کرده و در اختیار رئیس جمهور قرار داده است اما رئیس جمهور هیچ کارگروهی را برای این کار تشکیل نداده است.

وی درباره دیدار با رهبری درباره کابینه آینده بیان نمود: دیدارهای مکرری با ایشان دارند که ممکن است در یکی از این دیدارها هم درباره کابینه صحبت کرده باشند.

سخنگوی دولت درباره مدرن کردن آب در بخش کشاورزی بیان نمود: هزار میلیارد تومان برای اولویت های مختلف از جمله مسئله آب و ریزگردها در بودجه 96 منظور کردیم.

نوبخت درباره طرح مسئله موسسات مالی در شورای عالی امنیت ملی گفت: چیزی با این عنوان در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار نگرفته است.

وی درباره تغییراتی احتمالی کمک به عراق بعد از آزادی موصل گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک به ملت های منطقه است در مسئله ای که برای ملت عراق به وجود آمده بود کمک کرد برحسب نیاز اگر در آینده هم نیازی به کمک باشد این اقدام را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت درباره اختلال در بازنشستگی پیش از موعد بیان نمود: این مسئله به سازمان اداری و استخدامی مربوط است مسائلی که با مسائل بودجه ای روبرو باشد به سازمان ما اعلام خواهد شد اما این مسئله به سازمان برنامه و بودجه منعکس نشده است.

نوبخت درباره آزادی قیمت حامل های انرژی طی 5 سال براساس قانون و متوقف شدن این مسئله در دولت گفت: ما تلاش کردیم قانون را اجرایی تر کنیم. براساس قانون قرار بود 50 درصد از درآمدها را به مردم و 30 درصد به تولید و مابقی را به دولت اختصاص دهند اما وقتی ما آمدیم 100 صددرصد آن را به مردم دادند. در دولت یازدهم به اندازه ظرفیت جامعه اصلاح قیمت صورت گرفت.

وی فت: تا جای لازم شناسایی خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه صورت گرفت و مابقی حذف شد ما قانون را به تدریج اصلاح کردیم. یارانه حدود 3 میلیون نفر را قطع کردیم اما بعد از بررسی اگر مشخص شود هرکس واجد شرایط دریافت است دوباره پرداخت خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه رئیس جمهور.خود را موظف می دانند مطالبات مردم را دنبال کنند بیان نمود: آقای روحانی می داند که کار پاسخگویی با کابینه انجام می شود به همین جهت تلاش می کند کابینه توانمندی را گردآوری کند چون پاسخگویی به مردم را در گرو کابینه هماهنگ می دانند زیر بار هیچ حرف غیرمنطقی با اغراض سیاسی در معرفی کابینه نخواهد رفت.

وی درباره ناهماهنگی در برنامه ریزی های شهرداری تهران با دولت گفت: پیش بینی می کنم در دولت دوازدهم.و تشکیل شورای جدید هماهنگی بین دولت و شهرداری ایجاد شده و بتوانیم خدمات بهتری را به مردم تهران ارائه دهیم.

نوبخت درباره راه مبارزه با فساد و رانت گفت: یکی از راه های مبارز ه با رانت ایجاد شفافیت است. هر نوع رانت و فساد در عدم شفافیت ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: ستادی با ریاست معاون اول دولت تشکیل شده که از قوای دیگر هم در آن ستاد حضور دارند و به طور مشترک همکاری می کنیم تا شفافیت ایجاد شود.

نوبخت درباره اصل 44 گفت: بخش های شبه دولتی یا خصولتی ها مُخِل امر واگذاری است البته دولت در سالهای اخیر بخش زیادی سهام واگذار کرده است.در 4 سال گذشته تلاش دولت این بود که واگذاری ها از طریق سازمان خصوصی سازی انجام شده و واگذاری ها از را ه رد دیون نباشد.

نوبخت درباره اینکه آماری از پول های نفتی که در اختیار برخی از جمله بابک زنجانی است دارد و آیا رقمی برگشته یا نه گفت: در قواعد تحریم می توان یک میلیون بشکه به طور شفاف نفت بفروشیم و مابقی را غیر شفاف برای اینکه تحریم ها را دور بزنیم. در زمان تحریم زمینه برای فساد ایجاد شد نفت ها را از دولت گرفتند و بردند و پول ها را برنگرداندند. بابک زنجانی یک چهره غیر دولتی بود؛ ما نام ها را در اختیار قوه قضائیه قرار دادیم و انتظارمان این است که برخورد کنند.

وی گفت: در آن دوران عده ای خیرخواستاره نفت را بردند اما به هر دلیل نتوانستند پول را برگردانند اما برخی از همان ابتدا نفت را بردند تا پول آن را برنگردانند. این ها همان کاسبان تحریم هستند که امروز سرو صدایشان درآمده است به هرحال ما اسم همه را به قوه قضائیه دادیم.

نوبخت درباره حکم دادگاه کاندیدایی نسبت به ایران گفت: این مواضع زیاده خواستاره آمریکایی را محکوم می کنم. این مواضع را دوات جنگ طلب امریکا دارد که در زمان برگزاری انتخابات ایران با شیوخی که سوابق انها در یمن و بحرین مشخص است قرارداد فروش سلاح می بندد. این مواضع نشان می دهد آمریکا تنها به منافع خود توجه می کند. اینگونه مواضع گاهی هم ممکن است اط جانب حکومت کانادا صورت گیرد.

وی درباره احضار برخی استانداران به دلیل دخالت در انتخابات گفت: این احضارها برای تحقیق بوده که قطعا قوه قضائیه عدالتخواه و قانون گراست می داند که استانداران وظیفه دولتی خود را انجام دادند. آقای انصاری هم درباره شکایت از سوی دولت منظورشان برخی افرادی که حرف های مستقیم برای تخریب رئیس جمهور داشتند که با اختیارات قانونی آن ها در تعارض است بود.

نوبخت با اشاره به اینکه ما منتقدیم نسبت به عملکرد سیاسی رسانه ملی گفت: ما انتقاداتمان را در مسائل بودجه ای اعمال نمی کنیم. اما به هرجال درباره نوه برخورد سیاسی رسانه ملی نسبت به یک جریان سیاسی خاص منتقد هستیم.

وی اضافه کرد: اینکه در روز عید فطر مردم آمدند سخنان رهبرشان را گوش کنند اما از تریبون علیه رئیس جمهور هجو شود سود استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بانک مرکزی باید حافظ سپرده های سپرده گذاران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی باید حافظ سپرده های سپرده گذاران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید