آزادراه کنارگذر جنوبی تهران ؛ جزئیات افتتاح و عوارض
به گزارش وبلاگ محتوا، ساخت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول 158 کیلومتر در چند قطعه تعریف شده است که هر کدام زمان ساخت و افتتاح متفاوتی دارد. جزئیات افتتاح و عوارض هر قطعه را در ادامه بخوانید.

وبلاگ محتوا - آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در قطعات مختلفی در حال ساخت و بهره برداری است.
قطعه دوم آن 26 کیلومتر طول دارد و به زودی طی هفته آینده افتتاح می گردد.
قطعه سوم 158 کیلومتری این آزادراه که حلقه مفقوده اصلی آن است نیز به گفته مدیرکل راهداری استان تهران تا سرانجام سال جاری به بهره داری خواهد رسید.
چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در یکصد و دهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه های کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار گردید، از افتتاح کمربندی جنوبی تهران در آینده نزدیک اطلاع داد.
اما منظور آقای وزیر قطعه دوم 26 کیلومتری این آزادراه است که آزادراه تهران - قم را به بزرگراه امام رضا وصل می نماید.
عوارض الکترونیکی
کدام قطعه از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران عوارضی خواهد داشت؟
این آزادراه به گفته حیدر نوروزی - مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای تهران - در هفته آینده افتتاح خواهد شد و با توجه به اینکه جزو آزادراه های دولتی محسوب می گردد، مردم برای آن عوارضی پرداخت نمی نمایند.
اما قطعه سوم این آزادراه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان بخش خصوصی در دست احداث قرار گرفته و تا سرانجام سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و این محور مانند دیگر آزادراه های بخش خصوصی مشمول پرداخت عوارض خواهد شد.
وی در گفت وگو با ایسنا از افتتاح و بهره برداری از آزادراه کمربندی جنوبی تهران تا سرانجام سال جاری اطلاع داد.
نوروزی اظهار کرد: شرایط حمل ونقل و ترافیک شرقی به غربی پایتخت و بالعکس با راه اندازی این آزادراه تا حد بسیاری کاهش پیدا می نماید.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای تهران اظهار کرد: آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که به کمربند سوم تهران نیز معروف است از آبیک در استان قزوین از محل اتصال با آزادراه تهران - قزوین آغاز و بعد از عبور از جنوب شهر کرج و تهران در محدوده چرمشهر به آزادراه حرم تا حرم متصل می گردد و کلیه بزرگراه ها و آزادراه های منشعب از پایتخت و استان البرز را به هم متصل می نماید.
زمان افتتاح آزادراه کنارگذر جنوبی تهران
وی اضافه کرد: طول این آزادراه 158 کیلومتر است و در حال حاضر بعضی عملیات های روبنایی و فعالیت های عمرانی بین راستا مانند متمع های خدمات رفاهی و غیره باقی مانده است که به نظر می رسد این آزادراه تا سرانجام سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای تهران ادامه داد: با افتتاح این راستا بخش عظیمی از ترافیک شرقی به غربی تهران و بالعکس که از داخل شهر و اتوبان ها و بزرگراه های مختلف طی راستا می کردند، این کمربندی را انتخاب نموده و از این جهت ترافیک در پایتخت تا حد بسیار زیادی کنترل می گردد.
نوروزی با بیان اینکه استان تهران یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین استان ها در حوزه حمل ونقل و ترافیک است، گفت: از سوی دیگر می توان گفت که با اجرا و بهره برداری از این آزادراه، بار ترافیکی کرج به تهران از راستا این کمربندی استفاده نموده و تا حدود بسیاری کاهش خواهد یافت و می توان گفت بار ترافیکی صبحگاهی غرب به شرق تهران و بار ترافیکی عصرگاهی شرق به غرب کاهش محسوسی پیدا کی کند و شرایط ترافیکی پایتخت از این نظر بهبود خواهد داشت.
وی البته درباره قطعه دوم این آزادراه نیز اظهار کرد: قطعه دوم کنارگذر جنوبی تهران حدود 30 میلیارد تومان هزینه و سرمایه گذاری احتیاج داشت و در حال حاضر زیر بار ترافیکی قرار گرفته است و به زودی به بهره برداری می رسد، اما بعضی از عملیات های روبنایی و عمرانی در قطعه سوم باقی مانده است که می توان به ساخت و راه اندازی مجتمع های خدمات رفاهی اشاره نمود و به نظر می رسد این فرآیند تا سرانجام سال جاری طول بکشد.
منبع: بیت ران