مالیات سود سپرده بانکی از چه کسانی دریافت می گردد؟

به گزارش وبلاگ محتوا، براساس لایحه بودجه 1401 درآمدهای مالیاتی سال آینده قرار است با رشدی 62 درصدی نسبت به امسال، به حدود 527 هزار میلیارد تومان برسد، در واقع سال آینده 38 درصد از منابع عمومی دولت با مالیات پوشش داده می گردد.

مالیات سود سپرده بانکی از چه کسانی دریافت می گردد؟

از این اندازه مالیات در نظر گرفته شده برای سال آینده، چیزی حدود 134 هزار میلیارد تومان را اشخاص حقوقی باید بپردازند، درحالی که در امسال سهم اشخاص حقوقی از مالیات تنها 58 هزار میلیارد تومان بود. با این حساب مالیات این بخش چیزی حدود 130 درصد افزایش یافته است.

اما بر اساس چه تغییراتی مالیات این بخش تا این اندازه بیشتر شده است؟

معافیت مالیات بر سود سپرده بانکی حذف شده؟

احمد غفارزاده، رییس سابق هیات اول مستشاری امور مالیاتی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی ایران، در پاسخ به این سوال می گوید: احکام لایحه بودجه دو تغییر را نشان می دهد که احتمالا افزایش در نظر گرفته شده از این بخش ها باشد.

او شرح می دهد: طبق بند و تبصره 6 سود سپرده اشخاص حقوقی مشمول مالیات می گردد. در واقع معافیت بند دو ماده 145 قانون مالیات های مستقیم برای اشخاص حقوقی، در این بودجه حذف شده است.

البته به باور این کارشناس اندازه مالیاتی که از این طریق قابل وصول است برای پوشش چنین شکافی کافی نیست.

بعلاوه او می افزاید: علاوه بر این، باید توجه داشت که این بند تاثیری در مالیات 1401ندارد، چون مالیات با یک سال تاخیر دریافت می گردد. یعنی اگر در سال 1401 این مالیات تحقق پیداکند در 1402 وصول خواهد شد. با این حال ممکن است این موضوع یکی از مواردی باشد که دولت در لایحه منظور نموده است.

البته غفارزاده بر این هم تاکید می نماید که بعید است مجلس چنین چیزی را تایید کند. او شرح می دهد: این که از بخشی که تا به امروز معاف از مالیات (مالیات بر سود سپرده) بوده یک دفعه 25 درصد مالیات گرفته گردد، درست نیست. آن هم در شرایطی که بسیاری از اقتصاددانان اعتقاد دارند سود سپرده بانکی در قیاس با تورم واقعی نیست و سپرده گذار عملا با سود دریافتی بخشی از دارایی اش را از دست می دهد.

بازگشت مالیات تکلیفی

دومین قسمتی که غفارزاده آن را در افزایش اندازه مالیات اشخاص حقوقی موثر می داند بندی است که در آن مالیات تکلیفی قرار داده شده است.

این کارشناس شرح می دهد: این بند شبیه ماده 104سابق است. سابقا در ماده 104 در زمان پرداخت مالیات از حق الزحمه ها ابتدا پنج درصد و بعدا سه درصد مالیات کسر می شد. اینجا هم دو درصد برداشت پیش بینی شده است.

او ادامه می دهد: از این محل هم ممکن است بخشی از مالیات های اشخاص حقوقی گرفته گردد. این بخش تکلیفی هم هست و تحقق آن در 1401 امکان پذیر است، چون پرداخت نمایندگان مکلف هستند در زمان پرداخت مالیاتشان آن را کسر نمایند.

مالیا ت ها خیلی خوشبینانه است!

غفارزاده با بیان این که افزایش لحاظ شده در مالیات 1401به ویژه در بخش اشخاص حقوقی خوشبینانه است، ادامه می دهد: در سال 1400اتفاق خاصی مثل رونق مالی رخ نداده که در نتیجه آن بتوانیم در سال 1401 مالیات بیشتری دریافت کنیم.

او ادامه می دهد: امسال دوره کرونا، تحریم و رکود مالی بوده است. بنابراین به نظر من رقم پیش بینی شده هم برای بخش حقوقی هم برای سایر بخش ها خوشبینانه و تحقق آن با تردید روبرو است.

به گفته این کارشناس اگر برای کاهش فرارهای مالیاتی و وصول مالیات های معوقه اقدامی انجام نگردد چون سیستم مالیات ستانی ما استاندارد نیست، ممکن است شاهد مالیات ستانی ناعادلانه باشیم.

فشار مضاعف برای فعالان مالی

غفارزاده تصریح می نماید: در شرایط فعلی کشور این اندازه مالیات بسیار خوشبینانه است. وقتی فشار روی ماموران مالیاتی زیاد باشد، آن ها مجبور می شوند به هر نحوی شده این اندازه را از مردم وصول نمایند. این اتفاق باعث فشار مضاعف در شرایط رکود و تحریم برای فعالان مالی خواهد بود و ممکن است عرصه برای فعالان مالی تنگ تر گردد.

او ادامه می دهد: بهتر بود به جای این کار بخشی از معافیت های غیر ضروری حذف می شد و پایه های مالیاتی تازه تعریف می شد. اکنون در بخش ملک عائدی سرمایه نداریم درحالی که بعضی از این بخش، عایدی سرشار دارند یا حتی می شد طرح مالیات بر مجموع عایدی پیاده گردد.

این کارشناس در نهایت هشدار می دهد که احتمالا این اندازه افزایش مالیات در بودجه، با عجله و بدون اصلاحات ساختاری در مدیریت مالیات ها یا حتی بدون اصلاح در پایه های مالیاتی باعث تبعات ناخوشایند مالی و اجتماعی خواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

منبع: تجارت نیوز

به "مالیات سود سپرده بانکی از چه کسانی دریافت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات سود سپرده بانکی از چه کسانی دریافت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید