علل و درمان بیماری میلیا

به گزارش وبلاگ محتوا، بیماری پوستی میلیا دانه ها و برجستگی های سفید مایل به زرد بر روی پوست است که به دلایل مختلف ایجاد شده و علائم خاص خود را دارد.

علل و درمان بیماری میلیا میلیا شامل دانه های ریزی می گردد که معمولاً بر روی بینی و گونه ها به وجود می آیند. این دانه ها معمولاً به صورت دسته ای شکل می گیرند.

میلیا زمانی رخ می دهد که کراتین موجود در پوست، پشت سطح پوست گرفتار شوند. کراتین، پروتئین قدرتمندی است که معمولاً در بافت های مو، پوست و سلول های ناخن یافت می گردد.

این عارضه اگرچه می تواند برای هر قومیت و سنی رخ دهد، اما بیشتر در میان نوزادان تازه متولد شده رایج است.

میلیا چه علائمی دارد؟میلیا، عبارتست از دانه های ریز و گردی که معمولاً سفید و زرد هستند. این دانه ها معمولاً با خارش و یا درد همراه نخواهند بود اما ممکن است باعث آزردگی بعضی افراد نیز شوند. لباس های زبر و خشن می تواند دانه های میلیا را با درد و قرمزی همراه کند.

این دانه ها معمولا بر روی صورت، لب، پلک و گونه یافت می شوند اما در بعضی موارد ممکن است بر روی سایر نقاط بدن همانند بالاتنه یا اندام تناسلی نیز شکل بگیرند.

این دانه ها اغلب با عارضه ای به نام مروارید اپستین اشتباه گرفته می شوند. مروارید اپستین شامل کیست های کوچک و زرد و سفیدی بر روی لثه و دهان نوزاد تازه متولد شده می گردد. میلیا بعلاوه به شکل نادرستی به آکنه بچه ها ربط داده می گردد.

چه عواملی منجر به بروز میلیا می گردد؟عواملی که منجر به بروز میلیا در نوزادان می گردد، با عوامل شکل دهنده در بچه ها و بزرگسالان فرق دارد.

نوزادانعلت بروز میلیا در نوزادان نامشخص است. این عارضه در نوزادان اغلب با آکنه اشتباه گرفته می گردد که به واسطه هورمون های دریافتی از مادر، شکل گرفته است.

بر خلاف آکنه در نوزادان، میلیا به هیچ عنوان منجر به التهاب یا ورم کردگی نمی گردد. وجود میلیا در نوزادان معمولاً مادرزادی است، این در حالی است که آکنه از 2 تا 4 هفته پس از تولد، در نوزاد رخ نشان نمی دهد.

بچه ها و بزرگسالانمیلیا در بچه ها و بزرگسالان معمولاً به نوعی آسیب دیدگی در پوست مرتبط می گردد. این آسیب دیدگی ها شامل موارد زیر می شوند:

هرگونه تاول ناشی از عارضه هایی پوستی همانند اپیدرمولیز بلوزا، پمفیگوئید و یا پورفیریا کوتانئاتاردا

تاول ناشی از آسیب دیدگی هایی همانند سرم آی وی

سوختگی

آسیب طولانی مدت ناشی از نور خورشید

استفاده طولانی مدت از کرم های استروئید

اقدام به عمل های مختلف جوانسازی پوست همانند درم ابریژن یا لیزر صورت

میلیا بعلاوه در صورت از دست رفتن توانایی ذاتی فرد مبنی بر پوست انداختن نیز می تواند بروز پیدا کند. چنین رخدادی می تواند به واسطه افزایش سن به وقوع بپیوندند. 1

انواع میلیاپنج نوع میلیا اصلی وجود دارد:

1- میلیا نوزادی یا نقاط شیریکه در نوزادان تازه متولد شده یافت می گردد. احتمال داده می گردد که علت به وجود آمدن این نوع میلیا توسعه نیافتن کامل غدد عروق است که به آسانی مسدود شده اند.

2- میلیا اولیهمی تواند در بچه ها و بزرگسالان رخ دهد. این نوع میلیا ممکن است بدون درمان از بین برود اما در بزرگسالان دوام بیشتری داشته و ممکن است اغلب دائمی باشند.

3- میلیا ثانویهاین میلیا پس از جراحت و آسیب دیدگی رخ می دهد. بعضی می گویند که علت آن آسیبی است که در ناحیه مورد نظر به غدد عروق وارد می گردد. استفاده از بعضی انواع کرم ها نیز می تواند علت به وجود آمدن آن باشد.

4- میلیا پلاکاین نوعی نادر از میلیا است که در قسمت متورم و برجسته پوست رشد می نماید که به آن پلاک می گویند.

5- میلیا فورانی چندگانهنوع نادر دیگری از میلیا است که دسته های آن در عرض چند هفته یا ماه پدیدار می شوند. این نوع میلیا معمولاً بر روی صورت، بازوی فوقانی و نیمه بالایی لگن ظاهر می گردد. 2

چگونه می توان میلیا را تشخیص داد؟پزشک شما بر اساس ظاهر دانه های شما و آنالیز پوستتان، به تشخیص اینکه آیا به میلیا مبتلا هستید یا نه، دست می زند. تنها در موارد خاص به لوسیون جهت آنالیز احتیاج خواهد بود. 1

چگونه بیماری پوستی میلیا را درمان کنیم؟بیماری پوستی میلیا حس ناخوشایندی را در فرد به وجود می آورد. همانطور که تا بدین جا بدان اشاره کردیم راهکارهایی که برای درمان جوش های معمولی استفاده می شوند در این بیماری کارساز نیستند.

به همین منظور باید از راهکارهای دیگری برای درمان بیماری پوستی میلیا بهره ببرید.

راهکارهایی برای درمان بیماری پوستی میلیا

لایه برداری آهسته پوستلایه برداری پوست مزایای بیشماری دارد:

فراوری بیش از میزان رنگدانه های پوست را به حداقل می رساند (و بیماری های زیادی را درمان می نماید).

از قرمزی پوستجلوگیری به عمل می آورد و جای زخم و آکنه را از بین می برد (و بیماری های زیادی را درمان می نماید).

بیماری پوستی میلیا در اثر گیر افتادن سلولهای مرده پوست به وجود می آید، با لایه برداری اصولی سلولهای مرده از پوست از بین می فرایند.

لایه برداری سبک پوست سبب می گردد سلولهای مرده پوست از بین بفرایند و سلولهای تازه فراوری شوند. بعلاوه با لایه برداری رطوبت به عمق پوست نفوذ می نماید.

در نتیجه مواد زیادی به عمق پوست می رسند و پوست درخشان می گردد و بیماری های آن از بین می فرایند!

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی برای پوستلایه بردارهایی که شامل AHA و BAH هستند، باید تنها بر روی پوست مالیده شوند و دیگر احتیاجی به مالش آن نیست. این مواد بدون مالش لایه بالایی پوست را لایه برداری می نمایند و اطمینان حاصل می نمایند که آن قسمت از بدن که کرم به آن مالیده شده است، تمیز و تازه شده است.

استفاده از کرم های سبک برای دور چشماگر بیماری پوستی میلیا در اطراف چشم به وجود آمد؛ علت آن می تواند استفاده از محصولات سنگین آرایشی در این بافت نرم از صورت باشد. کرم های دور چشم اگر مناسب نباشند آسیبهای زیادی را به پوست چشم وارد می نمایند.

استفاده از کرم های ضخیم بر روی در این قسمت از صورت سبب می گردد منافذ پوست بسته شوند و در نتیجه سلولهای مرده پوست به دام می افتند و بیماری پوستی میلیا به وجود می آید.

بنابراین برای اطراف چشم هرگز از کرم های سنگین استفاده نکنید. استفاده از لایه سبکی از سرم دور چشم سبب می گردد خطوط و پف در اطراف چشم از بین برود و از بروز کیستهای سفید جلوگیری می نماید!

استفاده روزانه از ویتامین A و مشتقات آناستفاده از رتینولها، ویتامین A و مشتقات آن سبب می گردد سلولهای مرده پوست به سرعت دفع شوند، در نتیجه پوست صاف و درخشان می گردد.

استفاده از سوزن استریلهمانطور که تا اینجا بدان اشاره کردیم، درمانهای زیادی برای از بین بردن بیماری پوستی میلیا وجود دارد. یکی از رایج ترین روشها برای درمان این بیماری،استفاده از سوزن استریل برای ایجاد برش بر روی پوست و خروج سلولهای مرده است.

اما اینکار اگر به صورت غیر حرفه ای و در خانه انجام گردد می تواند منجر به ایجاد خراش و عفونت در پوست می گردد. بهتر است این کار به وسیله یک متخصص پوست انجام گردد. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.drasgariclinic.com

3.www.darookhaneonline.com

منبع: راسخون

به "علل و درمان بیماری میلیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و درمان بیماری میلیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید