خطر بزرگ در کمین میراث باستانی مصر

به گزارش وبلاگ محتوا، حفظ و نگهداری میراث باستانی مصر به سبب کاهش گردشگر و مسائل مالی با چالشی جدی رو به رو شده است.

خطر بزرگ در کمین میراث باستانی مصر

به گزارش وبلاگ محتوا، کشور مصر از اسکندریه در سواحل دریای مدیترانه تا هرم بزرگ جیزه به عنوان آخرین عجایب هفت گانه دنیا میزبان آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی است که در طول سالیان همیشه به لطف حضور پرشمار گردشگران و بلیت فررشی مسئله ای درباره حفظ ونگهداری آن ها احساس نمی شد، اما از انقلاب سال 2011 در این کشور و کاهش چمشگیر حضور گردشگران مسئولان این کشور همیشه در تقلا برای جیران درآمدهایاز دست رفته خود هستند.

خالد العنانی وزیر آثار تاریخی مصر در تبادل نظر با خبرگزاری فرانسه گفت: از ژانویه 2011 درامدهای گرئشگری افت شدیدی داشته است که این موضوع تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی شرایط آثار باستانی مصر گذاشته است.

شمار گردشگران کشور مصر از 15 میلیون در سال 2010 به 6.3 میلیون دلار در سال 2015 نزول داشت و ناآرامی های سیاسی پس از سال 2011 وخلع قدرت حُسنی مبارک و همچنین کودتای نظامی سال 2013 و کنار رفتن محمد مرسی و چندین حمله تروریستی موجب شد بسیاری از گردشگران دیگر تمایلی به سفر به سرزمین مصر نداشته باشند.

همچنین درآمدهای حاصل از فروش بلیت در محوطه های تاریخی مصر از 220 میلیون دلار در سال 2010 به 38 میلیون دلار در سال 2015 سقوط نموده است.

زاهی حواس، باستان شناس و وزیر اسبق آثار تاریخی مصر نیز مطرح کرد میراث کشور در نتیجه این شرایط متحمل صدمات زیادی شده است. بدون سرمایه گذاری نمی توانید هیچ چیز را مرمت و حفظ کنید. به موزه معروف قاهره نگاه کنید که تبدیل به مکانی تاریک شده است. از سوی دیگر نمی توان از دولت خواست که از شما پشتیبانی کند چون شرایط اقتصادی خوب نیست و شرایط میراث تاریخی در همه جا رو به بدتر شدن است.

در حال حاضر 38 هزار نفر شامل کارمندان، تکنسین ها، مصرشنایان و بازرسان در محوطه های تاریخی مصر مشغول کار هستند. دولت مصر نیز از زمان سرنگونی محمد مرسی به یاری های خارجی متکی بوده است و نهایتا سال گذشته تصمیم گرفت نرزخ ارز پوند را در راستای طرح اصلاح اقتصادی شناور کند، اما یکی از مهمترین بخش های طرح احیای اقتصادی مصر بازگرداندن گردشگران است که یکی از منابع اصلی درآمد برای مصر محسوب می گردد.

تا زمان بازگشت گردشگران مصری ها با انجام فعالیت های دیگری در کوشش برای افزایش درآمدها هستند به عنوان مثال موزه مصر که محل نگهداری نقاب طلایی توت عنخ آمون است و همچنین موزه فراعنه تا شب برای بازدید گردشگران باز است.

فیضا هیکل، مصر شناس و پروفسور دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: در حال حاضر اولویتما بر روی مرمت آثار تاریخی است، اما بسیاری از کاوش های باستان شناسی به سبب نبود منابع اقتصادی متوقف شده است. کاوش ها 5 هزار سال منتظر مانده اند و می توانند بازهم صبر نمایند، اما مرمت های بسیار مهمی به تعویق افتاده است. حداقل ما تشخیص می دهیم چه چیزهایی احتیاج به مرمت دارد و بعد کوشش می کنیم با کمترین اقدامات آن ها را در شرایط مناسب نگه داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خطر بزرگ در کمین میراث باستانی مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر بزرگ در کمین میراث باستانی مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید