پژوهشگران روی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو هولوگرام زدند

به گزارش وبلاگ محتوا، با به کارگیری نوعی لیزر و مهندسی نانومقیاس، پژوهشگران هولوگرام هایی را روی نوعی فیلم خوراکی ایجاد کردند.

پژوهشگران روی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو هولوگرام زدند

به گزارش گروه فناوری وبلاگ محتوا، هولوگرام ها در همه جا هستند، از گواهینامه رانندگی و کارت های اعتباری گرفته تا بسته بندی محصولات هولوگرام ها وجود دارند. هولوگرام های خوراکی نیز می توانند در آینده نزدیک کیفیت غذا ها را افزایش دهند. محققان به تازگی مقاله ای در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند، که در آن روشی مبتنی بر لیزر برای چاپ هولوگرام های نانوساختار روی فیلم های حاوی شربت ذرت خشک ارائه کردند.

محققان معتقدند که از هولوگرام های خوراکی می توان برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی، برچسب گذاری یک محصول یا نشان دادن مقدار قند استفاده کرد.

بیشتر هولوگرام ها با لیزر روی سطوح فلزی مانند آلومینیوم چاپ می شوند، اما این سطوح، مواد خوراکی نیستند. برای غذاها، هولوگرام ساخته شده با ذرات نانو پیشنهاد شده است، اما این ذرات ریز می توانند گونه های اکسیژن فعال فراوری نمایند که ممکن است خوردن آن برای مردم مضر باشد. با رویکردی متفاوت، دانشمندان، هولوگرام های خوراکی را روی شکلات ایجاد کردند، اما این فرآیند فقط برای انواع خاصی از شیرینی ها جواب می دهد و برای هر طرح هولوگرام قالب متفاوتی ضروری است. بدر القطان، حیدر بات و همکارانش می خواستند راهی بی خطر، سریع و چند منظوره برای ایجاد الگوی هولوگرام های خوراکی روی غذا های مختلف پیدا نمایند.

محققان برای توسعه روش خود، یک محلول از شربت ذرت، وانیل و آب درست کردند و آن را به صورت یک لایه نازک، خشک کردند. این گروه تحقیقاتی فیلم فراوری شده را با یک لایه ظریف از رنگ سیاه غیرسمی پوشاندند. سپس از روشی به نام الگوی مستقیم تداخل لیزر برای اچ کردن سطح و ایجاد رنگ استفاده کرده و خطوط برجسته و نانو مقیاسی را به صورت یک شبکه پراش ایجاد کردند.

هنگامی که نور به این شبکه نانومقیاس برخورد می نماید، ساختار نانو نور را به یک الگوی رنگین کمانی تبدیل می نماید که در زوایای مختلف دید، رنگ های مختلفی ایجاد می نماید. این تیم نشان داد که می توان شدت و دامنه رنگ ها را با تغییر فاصله بین خطوط موجود در شبکه یا محتوای قند فیلم شربت ذرت، کنترل نمود.

قبل از اینکه هولوگرام های خوراکی برای ورود به قفسه های فروشگاه آماده شوند، محققان می خواهند این روش را با یک رنگ خوراکی که می تواند جایگزین رنگ سیاه مصنوعی استفاده شده در این آزمایش باشد، آنالیز نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پژوهشگران روی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو هولوگرام زدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران روی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو هولوگرام زدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید