ایجاد پاورقی در ورد (Microsoft Word) و اعمال تغییرات مختلف بر روی آن

به گزارش وبلاگ محتوا، ایجاد پاورقی در ورد و اعمال ویرایش های مربوط به آن از ملزومات تایپ یک تحقیق دانشگاهی یا خاتمه نامه است که می تواند دردسر های زیادی برای شما ایجاد کند. مقاله امروز به همه این دردسر ها برای شما خاتمه می دهد!

ایجاد پاورقی در ورد (Microsoft Word) و اعمال تغییرات مختلف بر روی آن

وبلاگ محتوا | سرویس تکنولوژی - از بعد از آمدن نسخه های جدید Word که رابط کاربری بهتری دارند، درج پاورقی شکل ساده تری به خودش گرفته است. اگرچه برای این کار از میان بر هم می توان استفاده کرد. در این مطلب تمام گزینه های مربوط به ایجاد و ویرایش پاورقی در ورد را شرح داده ایم و سعی شده به تمامی سوالات احتمالی شما در این زمینه پاسخ داده گردد.

چنانچه مطالعه قسمت خاصی از این مقاله مدنظر شماست با کلیک کردن بر روی هر یک از این عناوین به بخش مربوطه راهنمایی می شوید:
  • ایجاد پاورقی در ورد
  • تنظیمات پاورقی در ورد
  • راست چین/چپ چین کردن پاورقی
  • خط جدانماینده پاورقی
  • حذف پاورقی در ورد

ایجاد پاورقی در ورد

برای درج پاورقی در word فرقی نمی نماید چه نسخه ای از نرم افزار را در اختیار دارید، باید به منوی References بروید و به دنبال گزینه Foontnotes بگردید. اینجا هر آنچه که لازم دارید برای شما هست.

گزینه Insert Footnote برای شما یک پاورقی ایجاد می نماید. به این صورت که باید نشانگر را بعد از لغتی که می خواهید به آن رفرنس بدهید بگذارید، سپس Insert Footnote را بزنید. یک شماره بالای آن لغت ایجاد می گردد و سپس نشانگر خودش به پایانی صفحه همانجا که پاورقی باید باشد می رود. حالا می توانید شرحات اضافه تان را تایپ کنید.

میان بر ایجاد پاورقی در ورد، فشردن همزمان کلید های Alt+Ctrl+F است که هم برای شما بدون دردسر پاورقی اول را ایجاد می نماید هم برای ساخت پاورقی های بعدی هم می توان از آن استفاده کرد (با رعایت ترتیب اعداد).

گزینه Insert Endnote هم همین کار را برای شما می نماید با این تفاوت که دقیقا پس از متن شما یک خط برای جدا کردن پاورقی از متن ایجاد می نماید (یعنی درست وسط صفحه!) و باید شرحات تان را آن جا بنویسید که این کار چندان در متون فارسی رایج نیست.

گزینه Next Footnote شما را به پاورقی بعدی راهنمایی می نماید. استفاده از این گزینه آنجا اهمیت دارد که شما می خواهید پاورقی های متن تان را به ترتیب مشاهده کنید. البته خودتان می توانید معین کنید که با کلیک کردن بر روی این گزینه کجا بروید. پاورقی بعدی یا قبلی؟

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت فهرست در ورد (Microsot Word)

ویرایش تنظیمات پاورقی در ورد

برای ترتیب دادن پاورقی ها در متون فارسی اصولا از اعداد استفاده می نمایند. اما اگر شما مدل دیگری مدنظرتان است کافی است باکس Footnotes را باز کنید.

  • در قسمت Location معین کنید که می خواهید تغییراتی که ایجاد می کنید بر روی Footnote اعمال گردد یا Endnote.
  • در قسمت Format شما می توانید تنظیمات مربوط به پاورقی تان را تغییر دهید.
  • گزینه Columns تعداد Column یا همان ستون های پاورقی های شما را نشان می دهد که از 2 تا 4 ستون قابل تنظیم است.
  • Number Format شکل شماره گذاری پاورقی ها را معین می نماید. که می تواند اعداد یا حروف باشد.
  • Costume Mark به شما امکان انتخاب یک شکل متفاوت برای ایجاد پاورقی ها می دهد. بهتر است از این گزینه استفاده نکنید، چون ترتیب پاورقی ها در این جا لحاظ نمی گردد و همه شان با همان شکل رفرنس داده می شوند به پایین صفحه. (به جای اینکه هر کدام عددی مجزا داشته باشند.)
  • Start at گزینه ای است که باید به وسیله آن معین کنید آغاز پاورقی ها از چند باشد.
  • با Numbering هم می توانید معین کنید که پاورقی های صفحات متن شما ادامه دار باشند یا هر صفحه برای خودش جداگانه از عدد 1 آغاز گردد. (مثلا اگر دو صفحه متن دارید و در صفحه اول 5 بار رفرنس داده اید به پاورقی ها، درصفحه دوم اولین پاورقی شما از عدد 6 آغاز گردد یا از 1). در اینجا اگر شما گزینه Continuous را انتخاب کنید شماره گذاری به صورت ادامه دار خواهد بود و تا آخر متن ادامه خواهد داشت و هیچ جای صفحه شماره بندی از نو آغاز نمی گردد.
  • گزینه Restart each section برای آغاز مجدد شماره بنده در سکشن (بخش) های فایل کاربرد دارد که در صورت فهرست بندی بسیار کاربردی خواهد بود.
  • آخرین گزینه هم Restart each page است و با انتخاب آن شماره بندی ها از یک صفحه به صفحه دیگه Restart شده و شماره بندی مجدد از گزینه Start at آغاز خواهد شد.
  • در بخش Apply Change to هم معین می کنید که این تغییراتی که برای پاورقی ها ایجاد نموده اید بر کل متن شما اعمال گردد یا فرضا اگر متن شما به چند Section تقسیم شده بر بخش خاصی اعمال گردد.

راست چین / چپ چین کردن پاورقی در ورد

برای راست چین کردن پاورقی، بر روی گزینه Draft معین شده در تصویر زیر کلیک کنید و یا از تب View قسمت Document views گزینه Draft را انتخاب نمایید و سپس از تب Refrences گزینه Show notes را انتخاب کنید. در پنجره ای که در پایین صفحه باز می گردد متن پاورقی را انتخاب نموده و از تب Home گزینه Right to left Text Direction را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که اگر گزینه Draft ندارید به سادگی می توانید با زدن بر روی گزینه Customize Quick Access Toolbar که در تصویر معین شده به قسمت More Commands بروید و از آن جا گزینه Draft را پیدا نموده و به میان بر های وردتان اضافه کنید. (از قسمت Choose Commands from گزینه All Commands را انتخاب کنید تا همه دستورات برایتان نمایش داده گردد. از آنجایی که ترتیب این دستورات به ترتیب حروف الفبای انگلیسی است کافی است دنبال حرف D بگردید!)

بیشتر بخوانید: آموزش تبدیل پی دی اف به ورد

ویرایش خط جدانماینده پاورقی در ورد

برای جا به جا کردن خط پاورقی پس از کلیک کردن بر روی Draft (که در بالا در موردش شرح داده شد) بر روی فلش کوچکی که در قسمت Endnotes قرار گرفته است کلیک کنید و این قسمت را بر روی Endnote separator قرار دهید.

برای جا به جا کردن خط پاورقی به سمت راست کلید های Ctrl و شیفت راست یا (Ctrl+R) و برای جا به جا کردن خط پاورقی به سمت چپ کلید های Ctrl و شیفت چپ یا (Ctrl+L) را انتخاب کنید؛ و در صورتی که مایل به حذف خط پاورقی هستید خط پاورقی را انتخاب نموده و دکمه Delete کیبورد را انتخاب کنید. در پایان این مراحل وارد تب View شده و در قسمت Document view حالت نمایش را از Draft به Print layout تغییر دهید یا دکمه print layout را از نوار ابزار پایین انتخاب کنید.

حذف پاورقی در ورد

حذف کردن پاورقی در ورد هم به این صورت است که ابتدا عدد پاورقی تان را انتخاب می کنید و بعد با دکمه Delete کیبوردتان این عدد را حذف می کنید. البته جداگانه باید بروید میان خود پاورقی ها و شرح مربوطه را هم پاک کنید. این روش برای پاک کردن یک پاورقی کاربرد دارد.

اما اگر بخواهید همه پاورقی ها را پاک کنید باید ابتدا درون متن کلیک کنید و از تب Home در قسمت Editing گزینه Replace را انتخاب نمایید. سپس از پنجره ای که باز می گردد بر روی دکمه More کلیک کنید و در قسمت Special گزینه Footnote mark را انتخاب نمایید تا کد e^ در قسمت Find what نمایان گردد. قسمت Replace width را خالی گذاشته و بر روی دکمه Replace all کلیک کنید. به این ترتیب همه پاورقی های موجود در متن تان حذف خواهند شد.

بیشتر بخوانید: بسم الله الرحمن الرحیم برای پایان نامه، ورد، تحقیق و پاورپوینت

در صورتی که در زمینه گذاشتن پاورقی در ورد هنوز برای شما ابهامی وجود دارد یا دچار مشکل شده اید نیز می توانید سوالات خود را در بخش نظرات سایت وبلاگ محتوا از کارشناسان سایت بپرسید.منبع: setare.com

به "ایجاد پاورقی در ورد (Microsoft Word) و اعمال تغییرات مختلف بر روی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد پاورقی در ورد (Microsoft Word) و اعمال تغییرات مختلف بر روی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید