رکود کرونایی مشاغل

به گزارش وبلاگ محتوا، با اوج شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر که به گفته مسئولان وزارت بهداشت دوران پیک خود را سپری می نماید، بسیاری از مشاغل دچار چالش و رکود شده اند. مشاغلی که به قول معروف شب عید، سر چراغ شان بود و ماه ها برای رسیدن به کسب و کار پر رونق در این ایام ثانیه شماری می کردند. روز گذشته به یکی از مراکز خرید در شرق تهران رفتیم تا از نزدیک با کسبه آن گفت و گو و شرایط کاری آنها را رصد کنیم.

رکود کرونایی مشاغل

بیشتر واحدهای صنفی (واحدهای صنفی خرد و کوچک) از شرایط کنونی ناراضی بودند و همچنان امیدوار هستند تا در روزهای آینده با فروکش کردن ویروس کرونا، به شرایط عادی بازگردند. از سویی کسبه 12 صنف در گفت و گویی از دولت خواستند که به شرایط آنها رسیدگی شود. آنها خواهان این بودند که اسفندماه اقتصادیات و عوارض شهرداری ندهند، بانک ها تسهیلات بدهند و حق بیمه کمتری پرداخت نمایند.

به هر ترتیب دست کشیدن مردم از خرید باعث شده، بعضی از واحدهای صنفی بدترین روزها را به شب برسانند، از این رو خواسته آنها از مردم هم این است که با رعایت مسائل بهداشتی خرید نمایند و مطمئن باشند که کسبه هم برای آنکه دچار ویروس کرونا نشوند، خودشان بیشتر نکات ایمنی رعایت می نمایند.

تاکسی داران

رانندگان تاکسی های اینترنتی و آژانس ها مثل بسیاری از مشاغل با شیوع ویروس کرونا دچار افت شدید درآمد شدند. یکی از همین رانندگان با گلایه از شرایط درآمد صنف خود می گوید: زمانیکه صحبت از ویروس کرونا در چین بود کار ما زیاد تحت تأثیر قرار نگرفته بود، اوایل بهمن بود و همچنان مسافران همیشگی و نسبتاً پرتعداد داشتیم اما رفته رفته با نزدیک شدن به ماه اسفند از تعداد مسافران کم شد. او ادامه داد: ماه بهمن به اندازه درآمد اسفند کار کردیم و خدا روشکر خیلی از ماها شرایط خوبی داریم، اگر بهمن ماه حجم تردد مسافران کم بود، اکنون دچار مشکل جدی اقتصادی شده بودیم. این راننده تاکسی اینترنتی گفت: اوایل فکر می کردیم کاهش مسافران گذراست اما هر چه از شیوع ویروس کرونا گذشت، شرایط بد و بدتر شد.

او اضافه نمود: مسائل سلامتی و استرس از اینکه خودمان دچار کرونا نشویم از یک سو و هزینه های شب عید با این شرایط کاسبی از سوی دیگر، فشار زیاد روحی و روانی را به ما وارد آورده که متأسفانه همچنان ادامه داد.

آرایشگاه ها

صنف آرایشگاه داران هم در همان روزهای معمولی هم موظف و متعهد به رعایت اصول بهداشتی در محل کار خود بودند. آنها مدام با وسایلی سر و کار دارند که باید ضد عفونی شود تا بیماری های مختلف از جمله بیماری های پوستی منتقل نشود. با وجود این شیوع ویروس کرونا هم کوهی از مسائل را بر سر آرایشگران آوار نموده که هم سلامتی خودشان را تهدید می نماید و هم مشتریان را. یکی از آرایشگاه های قدیمی شرق تهران که 5 کارگر و 3 آرایشگر فعال در واحد صنفی خود دارد، معتقد است: با شرایط بسیاری بدی در کسب و کارش روبه رو شده است. لیلا می گوید: تماس ما با مشتریان به گونه ای است که فاصله زیاد با آنان نداریم و براحتی در معرض آلودگی و انتقال ویروس هستیم. البته ما طبق همان روال قبلی به طور مستمر تمامی وسایل و سطوح مختلف مغازه را ضد عفونی می کنیم اما این کار کافی نیست، چراکه مشتریان هم می توانند ناقل بیماری باشند. این آرایشگر ادامه داد: زمان زیادی تا شب عید نمانده اما بر خلاف سال های قبل هیچ خبری از مشتریان پرتعداد و نوبت دادن به آنها نیست، متأسفانه ویروس کرونا، صنف ما را هم تحت تأثیر قرار داده و چشم امید ما به فروکش کردن شیوع ویروس است.

پوشاک

یکی از صنوفی که با شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته، پوشاک است. از آنجا که خیلی از مردم خانه نشین شدند یا اینکه یک نفر مسئول خرید کالاهای ضرور و مصرفی شده، مغازه های پوشاک زنانه و مردانه با کاهش مشتری (کاهش تردد مردم در خیابان ها) روبه رو شدند. البته تک و توک مشتریانی به مغازه های مانتوفروشی، کیف و کفش، کت و شلواری و شال و روسری می فرایند تا خرید شب عید را انجام داده باشند. اما خیلی ها هم میلی به خرید ندارند و از ترس کرونا دست از خرید کشیدند. سجاد از مغازه داران میدان هفت حوض درباره اینکه شرایط فروشش این روزها چگونه است، به ایران گفت: بهمن ماه میزان فروش مغازه داران این منطقه بالا رفت، آنها از نگرانی اینکه ماه اسفند قیمت کالاها گران تر می شود، یک ماه زودتر خرید کردند، اما بعضی ها هم به جهت نوع کار و سنت همواره اسفندماه خرید می نمایند. در این میان بیشترین فروش ما مربوط به کسانی است که قصد خرید ندارند و در تردد در خیابان و مراکز فروش، خرید می نمایند، حال خبری از این افراد نیست!

آجیل و خشکبار

بعضی از صنوف مدت هاست با کاهش میزان مشتری روبه رو شدند البته این کاهش به دلیل گرانی محصول عرضه شده آنها است. یکی دو سالی است که فعالان صنف آجیل و خشکبار از کاهش مشتری گله مند هستند. اخوان، مغازه آجیل فروشی دارد. او فکر می نموده نیمه دوم سال همه چک هایش را با خیالت راحت پاس می نماید، اما بازار برخلاف پیش بینی هایش شده است. اخوان می گوید: چند وقتی است که قیمت آجیل ارزان شده است (در قیاس با سال گذشته) به همین دلیل فکر می کردم سال جاری فروش خوبی داشته باشیم، اما شیوع ویروس کرونا در این ایام کسادی بازار ما را بیشتر کرد. گزارش میدانی ما هم نشان می دهد که ترس از شیوع ویروس کرونا باعث شده تا مردم قید مصرف آجیل را بزنند چنین اتفاقی برای مشاغلی که رونق شان در ایام عید است، بسیار خسارت بار خواهد بود. بیشتر کسانی که به این مغازه آجیل فروشی می آمدند، محصول بسته بندی چون شکلات، گز و لواشک لقمه ای را می خریدند.

باشگاه داران

با شیوع ویروس کرونا در کشور ستاد مبارزه با این ویروس در بخش ورزش تشکیل شد. این ستاد تصمیم گرفت، تمام فعالیت های ورزشی در اماکنی که با تجمعات زیاد همراه است، ممنوع شود. طبیعتاً این موضوع به ضرر اماکن ورزشی، باشگاه ها و استخرها تمام شد. اماکنی که بعضی از آنها تحت اجاره افرادی بودند که روی درآمد روزانه حساب کردند اما حالا مجبورند این اماکن را ببندند.

زیر مجموعه استارتاپ ها

در بین واحدهای خرد و کوچک که از ویروس کرونا آسیب دیدند، باید به استارتاپ ها هم اشاره ای داشته باشیم. استارتاپ های خدماتی در صدر مجموعه هایی هستند که آسیب دیدند. آنها در بخش هایی چون نظافت منزل با کاهش تقاضای مردمی روبه رو شدند. اگر در ماه بهمن نسبت به درخواست کارگر برای نظافت منزل اقدام می کردید، با تأخیر، سفارش شما پذیرفته می شد چرا که اغلب آنها سرشان شلوغ بود ولی اکنون تا درخواست می دهید چندین کارگر اعلام آمادگی می نمایند.

یکی از کسانیکه هر سال، در ماه های بهمن و اسفند از بانه به تهران می آید تا با کار در خانه ها صاحب درآمد بالا شود، این روزها بیکار است و هر روز در اتاق مشترکی که در میدان امام حسین اجاره نموده، روزگار سپری می نماید. فریدون می گوید اگر اوضاع به همین منوال باشد، چند روز دیگر به شهرش بر می شود تا آنجا کاری انجام دهد.

دستفروش های خیابان و مترو

دستفروش های خیابان و مترو که معمولاً شب عید تمام کم و کاستی های یکساله خود را جبران می نمایند و در هیچ رده صنفی قرار ندارند هم روزهای سختی را سپری می نمایند. بعضی از آنها که نان آور خانه هایشان هستند، به خاطر کاهش تردد مردم در مترو وخیابان ها یا کسب و کارشان را متوقف کردند یا با کوهی از ناامیدی به خیابان و مترو می آیند تا شاید فردی که دستکش به دست و ماسک بر صورت دارد، از آنها خرید کند. محسن از دستفروش های خیابان آیت است. او می گوید: ما این روزها چشممان به دست مردم است تا خرید نمایند، سال گذشته همین موقع روزانه 300 هزار تومان فروش داشتم اما الان از بساط من تنها دو قلم کالا فروخته شده است. او در جیب خود الکل هم دارد که اگر مشتری نگرانی داشت، الکل را روی کالا اسپری کند.

اغذیه فروشی ها

صنف دیگری که در این روزها بشدت آسیب دیده و کاهش مشتریان آن به خاطر ویروس کرونا مشهود است، اغذیه فروشی ها (فست فود، طباخی، شیرینی فروشی ها، رستوران ها، سفره خانه ها، آبمیوه فروشی ها و اغذیه خانگی، دل و جگر، ذرت مکزیکی و کلاپ) هستند. یکی از اغذیه فروشی ها (ساندویچ) به اسم بهار، می گوید که روز گذشته کل دخلش 160 هزار تومان بوده است و این موضوع در هیچ روزی سابقه نداشته است. اومی گوید: در ماه مبارک رمضان که فقط شب ها کار می کنیم، دخل ما یک میلیون تومان است. مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا و اخطارهایی که وزارت بهداشت داده است، به صورت موقت به اغذیه فروشی ها نمی فرایند. از این رو با کنترل ویروس کرونا و تمهیداتی که در حال اجرا است، مردم می توانند به اغذیه فروشی ها بفرایند، هر چند که به نظر می رسد تمام اغذیه فروشی ها برای برگشت مردم باید بیش از گذشته به فکر نظافت محیط کار خود باشند و به مردم اطمینان دهند که مغازه هایشان عاری از ویروس است. در این میان توصیه می شود تمام اغذیه فروشی ها به ماسک و دستکش مجهز باشند تا مردم اطمینان بیشتری به آنها بنمایند.

گل فروشی ها

شاید برای شما هم غیر معمول باشد که گل فروشی ها هم از ویروس کرونا آسیب دیدند، اما واقعیت امر این است که گل فروشی ها هم رنگ و روی مشتری را نمی بینند. یکی از گل فروشی ها در شرق تهران گفت: روز گذشته تنها 60 هزار تومان درآمد داشتم و این برای من فاجعه است. مردم از ترس سرایت ویروس کرونا سراغ گل نمی آیند به همین جهت روزگار بر ما سخت می گذرد. بیشتر ما مغازه اجاره کردیم اگر این فرایند ادامه پیدا کند به غیر از آنکه خرج خانه در نمی آید، نمی توان اجاره مغازه را هم داد.

محصولات لبنی و فروشندگان فله

صنف عرضه نمایندگان محصولات لبنی (ماست، شیر، کشک، پنیر،خامه و سرشیر بدون بسته بندی) و فله فروش ها(خیارشور، ترشی، مربا بدون بسته بندی) هم این روزها، حال کاسبی هایشان خوب نیست. در این صنف کاهش فروش محرز است و خیلی از مردم حاضر نیستند از این مغازه ها کالاهای مورد احتیاج خود را خریداری نمایند. در حال حاضر مردم ترجیح می دهند محصولات بسته بندی که کم ترین ریسک ویروس کرونا را دارد، خریداری نمایند.

طلا فروش ها

کسبه دیگری که از ویروس کرونا آسیب دیده و مردم سراغ این صنف نمی فرایند، طلافروش های سطح شهر است. بیشتر طلافروش ها الکل و ژل های ضدعفونی نماینده در مغازه های خود گذاشتند تا اگر کسی می خواهد طلایی را امتحان کند، محلول های ضدعفونی نماینده در دسترس باشد، اما با وجود این مردم تمایلی به رفتن به طلا فروشی ها را ندارند. از سویی قیمت بالای طلا هم از دیگر مواردی است که باعث شده، بازار این گروه هم راکد شود. آنهایی هم که این روزها خرید می نمایند بیشتر جنبه سرمایه گذاری دارد.

تالارها

صنف دیگر که کرونا روی فعالیت آنها اثر گذاشته مربوط به تالارها است، آنها این روزها هیچ فعالیتی ندارند و بیشتر کارمندان و کارگران تالارها روزهای استراحت خود را طی می نمایند. به قول رضا یکی از کارگران تالار پذیرایی در شرق تهران، تعطیلات نوروز، زودتر به صنف آنها رسیده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "رکود کرونایی مشاغل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکود کرونایی مشاغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید